Kuuluukos tämäkin tänne, kukka on tummempi kuin tuo minun edellinen kukkani.
Toki kuuluu tuollaiset ihanuudet tälle palstalle .
Tässä minun kevään ensimmäiset Pleionet. Lykkäsin istutusta tänä vuonna mahdollisimman pitkään, purkkiin pistetty 1.4.
Punainen on Pleione Etna ´Bullfinch´ hämmästyttävän suurine kukkineen. Valkoinen on tilattu nimellä Pleione Eiger Cream, tosin en ole ihan varma onko lajike juuri tämä. On muutenkin mennyt luottamus kasvien nimitietoihin, tilatut kasvit ovat turhan usein vähän sitä sun tätä. Mutta nimistä viis, nättejä kuitenkin.
Lisää kukkia tiedossa myöhemmin. Nupulla Pleionet formosana alba ´Clare´, tongariro ´Jackdaw´, Shantung ´X´ ja ´Silver Wedding´ sekä Soufriere. Ehkä näistä kuvia sitten myöhemmin.
Ompas hän kaunis
Nostin omat pleionini pois jääkaapista talvisäilöstään viime viikolla. Eilen sitten laittelin ne multiin. Erikoista oli, että kaikissa, ihan pienimmissäkin oli jo silmut valmiina. Hieman jännitti, koska pidin kasvit tavallista pidempään ulkona syksyllä, koska en meinannut millään saada kaikkia kasveja lepäämään ja pudottamaan lehtiään vapaaehtoisesti. Tämä johtui varmaankin sateisesta syksystä. Olin nostanut ruukun katoksen alle kuivumaan, mutta ilmankosteus piti lehdet hengissä pitkään. Tänä keväänä en odota kovinkaan valtaisaa kukkarunsautta, koska joukossa on paljon sellaisia pieniä bulbeja. Jostakin kumman syystä viime kesänä moni suuri bulbi jakaantui useiksi pieniksi ja nyt sitten pitää odotella, että ne kasvavat ja sitten vasta alkavat kukkimaan.
Mihin aikaan vuodesta pleionet pitää istuttaa, jota kukkiakin tulisi? Näyttävät niin sööteiltä, että pitää varmaan kokeilla.
Juuri tässä kevään korvilla. Pleioneja on kutsuttu "orkideoiden krookuksiksi" juuri kukinta-ajankohtansa vuoksi. Onko sinulla bulbit jo valmiina?
Ei ole. Siksipä arvelin, että voi olla myöhäistä tämän kevään osalta, mutta ensi vuonna on uusi kevät - luulisin.
Kyllä vielä ehtii tällekin keväälle. En osaa näin äkkiseltään sanoa mistäpäin Suomea niitä olisi kaupan. Ainakin Eurobulbista on ennen saanut niitä tilattua.
Pleione Piton parhaimmillaan. Mitä nyt muutama varhaiskevään kirva on nipistellyt muutamasta kukasta.
P. formosana alba ´Clare´aloittelee.
Ja joukko nuppuja, P. Stromboli ´Fireball´.
JP69 Hienoja Pleioneja sinulla. Kerroppa millaisissa olosuhteissa ovat olleet talven ja millaisissa nyt?
Niin ja mistä ostettu. Niitä on niin paljon, olisiko hinta ollut edullinen.
Talvisäilytys on minulla ainakin jääkaapin varassa.
Kaikki minun Pleionet ovat alkujaan Englannista Pottertonin tarhalta (www.pottertons.co.uk). Bulbipallerot ovat aina olleet erinomaisia.
Talvisäilytän ne aina pelkkinä puhdistettuina bulbeina jääkaapin vihanneslokerossa pienissä paperipusseissa (tyhjiä hienosokeripusseja). Jos bulbit ovat syksyllä hyvin tuleentuneita, säilytyksessä ei ole mitään ongelmaa.
Keväällä sitten purkkeihin ja ikkunalle. Pidän niitä aluksi aina lämmittämättömässä huoneessa, yöllä n. +12 - +15 ja päivällä normaali huoneenlämpö + 20. Kesäksi aina ehdottomasti ulos varjoon ja paljon vettä. Hyvin kasvavat. Ja lisääntyvät.
Vielä lisäyksenä edelliseen. Potterton toimittaa Pleioneita vain tammi-maaliskuussa!
Pleione Stromboli ´Fireball´ on tänä keväänä harvinaisen tyylikäs.
Hienoja
Tässä Pleione Etna ´Bullfinch´, minun Pleione-kokoelman suurikukkaisin edustaja. Muistuttaa mielestäni tavallista P. formosanaa.
Ja tämä terhakka kaunotar on P. El Pico ´Kestrel´. Pienehkö, mutta sitäkin ihanampi.
Taas kerran: Hienoja
Auh! Upeita!
Tarkennus muuten toimitusaikoihin: forrestiita toimitetaan näköjään ympäri vuoden.
Onkos kukaan tänä keväänä bongannut näitä noista kauppojen sipulihyllyistä? Haluaisin todella koittaa kasvattaa näitä ihanuuksia.
Voisin toki myös teiltä ostaa luutaman bulbin pientä korvausta vastaan…