Pleione

Niin, ja nettikauppojakin toki voi kertoa. Mikään tässä keskustelussa oleva nettikauppa ei nyt näytä toimittavan niitä/on myyty loppuun?

Ilmeisesti keväällä kukkivia ei enää saa ja syys-talvikukkijoita ei vielä ole myynnissä? En ole perillä “peijooneista” enkä niitä myyvistä tahoista, mutta uteliaisuuksissani löysin tällaisen englantilaisen linkin, josta voisi noin päätellä: heritageorchids.co.uk

Jos jostakin Pleioneita on tilattavissa, ne ovat tällä hetkellä jo kasvunsa alussa. Minulla on kaikissa purkeissa jo pitkät nuppupuikulat. Pleionet formosana, formosana ´Claire´ ja Piton ovat jo kukassa. 

En suosittele tilaamaan ulkomailta kasvussa olevia, ellei sitten toimittaja pakkkaa tavaraa kuljetusta varten erityisen huolellisesti. Kasvun alkuvaiheessa juuret ovat heikot ja hennot ja melko varmasti paketissa menevät muusiksi ja jatkokasvatus on sitten tuurissaan. Ja jos kesän kasvu on heikkoa, on suuri vaara menettää bulbit seuraavan talven aikana eli rahat ja vaiva menevät hukkaan. Jos kotimaasta satut löytämään tuuhean Pleionepuskan, se kyllä kannattaa ostaa.

Minulta saattaisi löytyä loppusyksystä ylimääräisiä "pallukoita", riippuu kesän kasvun onnistumisesta ja syksyn sadosta. Syyskuun lopulla voipi kysellä.

Juu, katsellaan uudelleen sitten syksyllä :slight_smile:

Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin edelliselläkin kirjoittajalla.

Jos tähän aikaan ostaa ja mukuloissa sattuisi olemaan jo nuput valmiina, eivät kestä matkaa, vaan kuolevat tuppeensa. Näin on käynyt lukuisia kertoja.

Olen myös kokeillut ostaa Tukholman puutarhamessuilta. Viime vuonna sain ihania nupullisia omavalintaisia ja luulin, että ne kestää hyvässä kuljetuksessa. Eikö mitä yksi kerrallaan kaikki nuput kuoli.

Parasta olisi ostaa syksyllä ja talvettaa jääkaapissa, jos ei ole kylmäkellaria ( +5C )

Tarjontaa tällä hetkellä löytyy Orchids & Morella. www.orchideen.com.

Kerran löysin sieltä tähän aikaan myöhään kukkivan lajin, en kuitenkaan muista nimeä. Kukinta oli n. kuukautta myöhemmin kuin P.formosanalla. Sen kukinta onnstui.

Taisin tehdä kardinaalimokan tilatessani P. formosanan Kargen yhteistilauksessa?

Vielähän sen kerkiää poistaa, jos et välitä ottaakkaan

Muistin sen myöhemmin kukkivan Peijoonin nimen. Se on P.aurita. Silloin tilasin huhtikuun alussa ja siinä oli vasta pienet versonalut. Sai rauhassa kasvaa ja kehitellä nuppujaan kukiksi.

Eihän näistä voi olla tykkäämättä!

Tässä Pleione formosana, sama purkki, joka on kesäasussaan Orkidealehdessä 1/2012 s. 13 alanurkassa. Kukat eivät ole ihan vielä levällään, mutta en malttanut olla kuvaamatta.

Välittäisin toki ottaa formosanan, mutta pelottelitte siihen malliin, että kasvi on todennäköisesti entinen kuljetuksen jäljiltä tähän aikaan vuodesta (=toukokuussa). 

Kyllä pelkkä mukula lehtineen kestää kuljetuksen. Sitten vaan hoitelet hyvin ja seuraavana vuonna kukitus.

Ok, kiitos rohkaisusta… En siis mene perumaan tilausta.

Vähän selittelyä vielä. Minä olen puhunut koko ajan nuppujen/kukkien kestämisestä. Itse kasvi kyllä kestää kuljetusta lehtineen. Silloin juuret ovat jo kasvaneet. Ainakin Orchids & More istuttaa mukulat pieniin kevyisiin istutuspurkkeihin, ne ovat pärjänneet matkan hyvin.

Pitäisköhän Kargen yhteistilauksessa tulleet Pleionet siirtää hieman vähemmän vettäpidättävään kasvualustaan? Ovat siis puhtaassa rahkasammaleessa.

Vilkaisepa artikkelia Pleionet - Himalajan krookukset, Orkidealehti 1/2012, ehkä sieltä löytyy vastaus.

No sitäpä tässä muistelin ja kasvualustaehdotuksena oli selvästi läpäisevämpää kamaa kuin tuo rahkasammal. Lähinnä mietin, että miten kasvi reagoi muutokseen kasvun tässä vaiheessa.

Rahkasammalen läpäisevyydessä ei ole mitään huomauttamista, ja Pleioneille liene vain eduksi, että tavara pitää kosteuden hyvin – nehän eivät tykkää kuivuudesta ollenkaan kasvukaudella. Itse suosin rahkista vastaavanlaisten kosteusvaatimusten orkuilla, ja yleensä juuret ovat sammalessa aivan loistavassa kuosissa. Omat pleionini ovat samassa sammalessa kuin viime kesänä. Pleionte kasvavat myös luonnossa paksussa sammalpehkussa.

Ok. Pidän ne jatkossakin sammaleessa.

Taas meni sormet väärässä järjestyksessä, huomaan………

Onko näitä Pleioneja syksyllä kukkivia myös? Milloin näiden toimitus alkaa?

Pleionet lähtivät hyvin kasvuun, mutta jostain syystä ruskistuvat nuppunsa. Löytyi vihreitä lehtikirvoja, jotka sputzitin pois. Kasvu jatkui, mutta nyt se on jostain syystä hidastunut. Pitäisikö huolestua?