Podkaynen puutarhatunnelmat (V)

k-kaupan sivuilla sanotaan noista-> "Useita uutuuslajikkeita, joiden talvenkestosta Suomessa ei ole vielä kokemuksia." ts taas rysäytetään yrittäjäriski asiakkaan kontolle…

Vanhalla puolella on Rhodoistin galleriassa juttua tuosta samaisesta alppiksesta.

Minä myös googlasin tuon lajikkeen heti ja huomasin tuon saman K-Raudan tiedon ja samoin eksyin juurikin noille Rhodoistin sivuille. Olkoonpa sitten vaikka kesäkukka. Mistä sitä koskaan tietää, jos vaikka talvehtisikin. Tosin aika pienet chancet, jos ylipäätään on tieto, että Suomessa ei talvehdi, että sitten täällä meillä Oulussa talvehtisi.

Laitoin tänään ensimmäisen kesäkukkaistutuksen. Tai ehkä pitäisi sanoa kevätistutus tai alkukesäistutus tai jotain sellaista, koska nämä orvokit eivät toki koko kesää tässä vietä:

Ihanaa oli saada kuivettuneet talvi-istutukset siivotuksi biojätteeseen ja tämä tilalle. En tiedä teinkö viisaasti, mutta otin talvi-istutuksesta mullat, koska siinä olleet kanervat ja muut eivät näemmä olleet yhtään kasvattaneet juuria multaan, ihan olivat vielä ruukun muotoisia. Oletan siis, että mullassa on vielä ytyä. Laitoin hieman kanankakkaa sekaan.

Taustalla näkyy edelleen lunta! Mutta orvokit olivat viime yönkin ulkona ja hyvin selvisivät siitä.

Päivitin potager-suunnitelmani, nyt mittojen kera:

Tähän tulee siis kaksi Kekkilän viljelylaatikkoa sekä pyöreä, matala kiviruukku jonka halkaisija on 62 cm. Laatikoiden ja ruukun väliin jää noin 30 cm kulkuväylää, samoin niiden ympärille noin 30 cm joka puolelle.

Kävin eilen Rautiassa, jossa oli sekä Biolanin että Kekkilän edustajat paikalla ja jututtelin niitä pitkät pätkät kasvimaan perustamisesta. Ajattelin tehdä nyt niin, että käännän ensin nurmikon, nostan tuppaat pois, laitan pohjamaahan kalkkia, sitten tuppaat nurinpäin pohjalle, niiden päälle hevosenlantaa, jonka kompostoitumisasteesta ei ole varmuutta, sitten kasvimaamultaa laatikko täyteen.

Kulkuvälien ja reunojen katetta en vielä tiedä, tekisi mieleni laittaa rantakiveä, mutta se saattaa mennä sotkuisen näköiseksi kun siihen multa roiskuu, joten ehkä kuorikate tai olki olisi parempi.

Potagerin paikka on nyt maahan merkattu, seuraavana ohjelmassa olisi lapion varteen tarttuminen…

Tänään pääsin vihdoin itse asiaan eli kaivamaan kasvimaan paikkaa - ihanaa! Tuo on kyllä niin mahtavan näköistä multaa nurmikon alla ja sitä on paksusti, että oikeastaan ei ole mitään syytä edes kääntää maata (sanomalehti päälle riittäisi). Kulkuväyliltä haluan kuitenkin nurmikon pois, koska tuon ylimääräisen mullan ja nuo ruohoturpeet saan käyttöön muualle ja lisäksi ajattelin kuitenkin kulkuväylien pohjalle laittaa soraa.

Jotenkin vaan tuntuu, että pitäisi päästä tonkimaan se viljelylaatikoiden alustakin pohjia myöten, vaikka järki sanoo, että kyllä tuo multatila riittää eli sanomalehdet vaan päälle ja siihen laatikot ja mullat.

Katsotaan nyt mihin päädyn. Aika mukavastihan tuo jo tänään edistyi, vaikka ajatus oli "vain vähän kuopaista". Poika (9 v.) tuli auttelemaan, siinä on sitten reipas työmies kun sille päälle sattuu.

Sitä en kyllä ajatellut yhtään, että olisi kannattanut tuo ympäröivä nurmikko haravoida ennen kuin alkaa noita paakkuja heitellä ympäriinsä .

Hyvältä näyttää! Ja mitä turhia etukäteen haravoi, ku täytyy sit kuitenkin haravoida jälkikäteenkin ne tippuneet mullat :).

Niin, totta tuokin :slight_smile:

Kylläpä on mahdottoman hyvän näköistä maata! Aivan silmät pullistuu päästä tämmöisellä savimaan tallaajalla! :open_mouth:

Täytyy sanoa, että itsekin hämmästyin eilen kun aloin kääntää, että onpas ihanaa mustaa multaa. Ja kuvittele, että minä olen kärrännyt tätä aika paljon ensinnäkin meidän omaan biojäteastiaan ja osan myös kaupungin alueille täyttömaaksi (siis silloin kun olen perustanut uutta kukkapenkkiä).

Nykyään otan nämä ruohokuutiot talteen ja käyttelen niitä uusien penkkien rakennusaineena.

niiden klönttiiden alle voi kans seuraavalla kerralla levittää pressun, sillä ne saa vaikka vedettyä parempaan talteen…

Kaikenlaista vois, jos ajattelis vähän ennen kuin alkaa lapioida :slight_smile:

Lapioinnin ohessa olen yrittänyt käydä näitä istutusalueitani läpi, ja ajattelin laittaa tänne muutamia ankeita kevätkuvia, jotta saa sitten heinäkuussa (toivottavasti) ihailla kun kaikki on rehevää.

Tässä tämä minun havualtaani, joka on kyllä aikamoinen ongelmapesäke:

Ongelma on muun muassa se, että tässä on havuja ja perennoja sekaisin enkä osaa päättää kumpien ehdoilla mennään lannoitusmielessä. Istutus kasvaa ihan täysillä sammalta. Lisäksi tässä tuli se virhe, että istutukset on liian syvällä, siis multapinta pitäisi olla lähempänä altaan reunaa. Nyt sitten yritän vaivihkaa nostaa viitisen senttiä tuota multapintaa. Varmaankin joudun jossain vaiheessa perennat kertakaikkiaan nostamaan ylös ja istuttamaan uudelleen.

Ja mitähän muita ongelmia tässä oli? Vaikka mitä. Aikeena on ottaa nuo sammalleimut kokonaan pois ja jättää perennoista vain päivänliljat, hopeahärkki ja heucherat.

Tässä vielä viime syksynä istutettu kääpiövuorimänty (joka muuten näyttäisi selvinneen talvesta vaikka sen juuret oli osaksi maanpinnan yläpuolella kun jäi lisäämättä sille turvetta ennen kuin talvi tuli) ja eilen maahan tökkäämäni sinilaakakatajat, nämä olis nyt kutakuinkin oikealla korkeudella tämän turvelisäyksen jälkeen:

Sammalleimua revin tuostakin tieltä pois apinanraivolla, samoin tuo hopeahärkki leviää kyllä rikkaruohon tavoin, mutta se (jälkimmäinen) on kyllä tosi nättiäkin noiden havujen rinnalla, joten se saa ollakin. Sammalleimuille kyllä tulee lähtö, sen päätin eilen…

Vaihteeksi taimitilanteen päivitys. Tältä näyttää olohuoneen ikkunalla:

Jonkun verran olen saanut noita tomskuja nyt menemään sukulaisille ja tuttaville, että en ihan huku niihin, mutta niitä on edelleen ehkä noin 100 kpl…

Siihen päälle sitten kaunopunahatut, ketoneilikat, kannat, elämänlangat, pelargonit, daaliat, ruusukaalit, krassit, samettikukat… Herneenversot sentään on vähenemään päin koska syödä mussutan niitä leivän päällä .

Kiva kun tulee lisää pohjoisen pihoja. Heititkö jo poi sammalleimut,mulla ois ollut koti niille.

Tämä on tosiaan omanlaistaan puutarhanhoitoa täällä pohjoisessa - kiva tavata toinenkin oululainen, vaikka sitten näin virtuaalisesti :slight_smile:

En ole heittämässä sammalleimuja pois, vain siivoamassa ne tuosta nimenomaisesta penkistä. Mulla kun on se äitini piha tuolla 2-vyöhykkeellä, niin sinne kannan aina kaiken mikä omasta pihasta irti lähtee. Sinänsä hassua, kasvattelen täällä pohjoisessa ja vien sinne etelään.

Jos sulla on sammalleimun tarvetta niin saathan sitä toki minulta. Se on muuten kummallinen sammalleimu kun minusta se oli ennen punaista, mutta nykyään se tekee ihan valkoista kukkaa :slight_smile:

Sinä sitten varmistat kunnolla,että kasvisit menestyvät 2-vyöhykkeellä,

Muutama kuva keväisestä pihasta. Jos vain muistan, laitan myöhemmin kesällä - toivottavasti - vähän rehevämmän näköisiä kuvia samoista kuvakulmista.

Tässä melko laajassa etupihan kuvassa näkyvät kolme keskeistä kukkapenkkiäni, jotka ovat kaikki ryhmittyneet tuon pergolan ympärille:

Kasvustot ovat todellakin aika ankeita tässä vaiheessa, koska meillä täällä Oulussa kasvit vasta nostavat päätään maasta eivätkä lehdetkään ole vielä puissa. Pergolassa on säleikkövilliviiniä, joka näyttäisi selvinneen talvesta, aikaisemmin minulla on ollut vähän huonoa onnea sen kanssa.

Pergolasta vasempaan on tuo isojen kivien alue, joka jäi minulta viime kesänä kesken, kuten kuvasta näkyy:

Tuohon on tarkoitus tulla pieni astinkivipolku pergolan takaa toiselle puolelle nurmikkoa. Minulta loppui sora ja innostut samaan aikaan, joten tänä kesänä pitää aloitella homma uudelleen kera uuden sorakuorman ja kevätinnostuksen .

Viikonloppureissaaminen ei taas yhtään ole edistänyt minun puutarhaharrastusta .

Mutta tänään oli ihana ilta, kun ehdin toimittaa kaikenlaista ja armas siippanikin innostui puuhastamaan.

Siipan ja naapurin isäntien yhteisponnistus näkyy tässä - vihervitriini meidän parvekkeella:

Tuonnekin ehkä pari tomaattia tuuppasen kunhan lämpötila antaa myöten. Muuten en vielä tarkkaan tiedäkään, mitä tuonne vitriiniin tulee. Mutta mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät, tuokin tila tulee täyttymään . Lisäksi saan tuonne alle laatikkoon vähän tavaraakin varastoiduksi, kukkapurkkeja sun muuta minkä voi talveksikin jättää ulos.

Ja näkymä samaiselta parvekkeelta vihervitriinin vierestä suoraan alaspäin on tällä hetkellä tällainen:

Potageriin olen saanut nyt nuo eri alueet muotoilluksi. Noiden multa/ruohoturvealueiden päälle tulevat ne viljelylaatikot, jotka sivumennen sanottuna yllättävän toimelias siippani on saanut jo maalatuksi. Tuo maarakennuskankaalla peitetty alue tulee täyteen soraa ja siitä muodostuvat kulkureitit sekä noiden kahden multa-alueen väliin neliö, johon tulee iso ruukku.

Kasvimaamultatoimitus ja rantakivet tulivat tänään, joten minulta ei todella puutu enää yhtään mitään tämän kasvimaan valmiiksi saamiseksi! Pelkästään aikaa! No niin siis joo, vähän kuorikatetta tarvitsen myös, mutta vasta ihan lopuksi.

Ruohoturpeiden kanssa olen kyllä pulassa. Olen käyttänyt niitä noihin viljelylaatikon alustoihin ja kärrännyt tontin yhteen matalampaan kulmaan, mutta aina vaan niitä riittää kuten kuvassa olevista kasoista näkyy. Voi olla että kehitän niille jonkunlaisen jätesäkkikompostointitsydeemin…

Onks toi se Kekkilän vitriini? Olen niitä ihaillut, että nättejä ovat. Sisustuselementtejä suorastaan.