Pohjanruusujuuri, Rhodiola rosea

Pohjanruusujuuri kerää hienoja vesihelmiä lehdilleen.

Mikä on kasvupaikassa vikana, kun mun pohjanruusujuuri on sellainen harva huiskilo? Paikka on kuiva ja paahteinen. Menisikö hieman varjoisammassa?  Maa on pelkkää turvetta, oisko se syynä? Nyt on aikomus parantaa sitä.

Savimaassa ainakin pärjää hienosti ja täysin paahteessa.

Pelkkä arvaus: turve voi hyvinkin olla syynä. Monet kasvit eivät oikein viihdy turpeessa.

Savisessa maassa viihtyy meilläkin sekä auringossa että vähän varjoisemmassakin.

Tuli mieleen, ettei sulla olisi iiris-kukka pohjanruusujuuren sijaan idänruusujuuri. Se on semmoinen harva huiskelo.

Juurella olevan taimiston lapun mukaan se on pohjanruusujuuri, mutta ei kait sitten:(

Vaihdan sitä kasvualustaa minkä pystyn, katsotaan miten käy.

Se penkki on tehty joskus aikojen alussa, enkä raskinnut multaa ostaa, vaan tein pelkällä turpeella. Montaa kasvia olen siihen kokeillut, mutta on viihtynyt vaan kultatyräkki ja eräs matala kurjenpolvi. Syynä olen pitänyt sitä, että on tosi kuiva paikka, eikä sade siihen pääse. Joskus harvoin kastelen.

Olen ostanut tämän joskus Idänruusujuurena, onko?

"RHODIOLA KIRILOWII VAR. RUBRUM
Idänruusujuuri - Smalbladig rosenrot
30 cm. Tiilenpunaiset kukinnot kesäkuussa. Kiiltävä, neulasmainen lehdistö. Istutetaan kuivahkolle, niukkaravinteiselle kasvupaikalle"

RHODIOLA ROSEA
Pohjanruusujuuri - Rosenrot
20 cm. Kellertävät kukinnot kesäkuussa. Lehtiruusuke sinivihreä. Istutetaan aurinkoiselle, hiekkapitoiselle kasvupaikalle

Minä olen antanut itseni ymmärtää, että pohjanruusujuuressa on kellertävä kukinto ja idänruusujuuressa on ihan kunnolla oranssi kukinto. Ainakin minulla nämä kaksi kasvia ovat ihan erilaisia kukinnoltaan.  Eli teemaalla on pohjanruusujuuri.

Täällä kuva idänruusujuuresta, joka on selkeästi erilainen.

Sori, muisti jo pätkii . Pohjanruusujuurena olen galleriaani viimekesänä laittanut kuvan. Katsoin tuota Raakin eka kuvaa ja ajattelin ettei ole minulla sama kasvi ja muistelin sitten nimen väärin.