Ruusujuuri, Rhodiola

Punakukkainen ruusujuuri kukkii melko aikaisin... Asiantuntijat voisivat tänne tekstiin upottaa kasvitieteellisiä nimiä ja muita hakua helpottavia sanoja. Minä luulen tämän version olevan idänruusujuuri, mutta voi olla joku muukin - olen saanut alun nimellä: kaunis kevätkukkija, mutta en tiedä mikä...

Se minun ruusujuureni ei ole noin nättiapea. Voin tuoda sitä mukanani tapaamiseen. ( Siitä minun omastani on kyllä muuten kuvakin siellä toisessa foorumissa. )

Meillä taitaa olla aika heikosti noita asiantuntijoita palstoilla. ;) Kirjasta lunttaamalla ja netistä kuvia katselemalla voisi tuo Inkin kasvi olla punaruusujuuri, Rhodiola kirilowii var.rubra.

Meillä taas on tätä keltakukkaista, joka lienee lähes luonnonlaji. Pohjanruusujuuri, Rhodiola rosea.

Se on tuo nimien haku semmoista. Kotipuutarhalehdessä oli joskus esittely idänruusujuuresta ja se oli ihan tuon näköinen - netistä koitin selata nyt kun laitoin kuvan ja menin lopullisestikieli ulkoa sekaisin.

Juu, niinhän se vähän tahtoo olla noiden nimien kanssa. Jotenkin vaan tuli mieleen tuo nimi, kun kukkasi on noin kirkkaanpunainen ja voisi siten olla variaatio tuosta idänruusujuuresta.

Tuota Pohjanruusujuurta kasvaa luonnossa ainakin Norjassa pohjoisessa esim Gamvikin lähellä valtavasti! Ja kuulemma on myös Suomen puolella, en ole kyllä nähnyt vaikka 15 vuotta olen siellä käynyt!

Idänruusujuurta on minulla myös (punaista) kolme ostin muutama vuosi sitten Rovaniemeltä puutarhasta kun olimme Lapissa käymässä, nyt etsin sitä lisää, mutta ei löytynyt mistään! On aika hidas kasvamaan ja leviämään. Minulla on se kivikko penkissä kasvaisikohan paremmin tavallisessa kukkapenkissä?

Kurpitsa, minkämoisen ruusujuuren sain sinulta? Yritän etsiä niitä tuolta valeesta ja keksiä paikan :slight_smile:

Heh heh, luuletko että muistan. Veikkaan tällaista.

Luulen :slight_smile: Saas nähdä löytyykö…

Minulla on onnistuneesti pohjanruusujuurta emi- ja hedekasveja kun penkistä on löytynyt taimia viime vuonna ja todennäköisesti tänäkin vuonna. Juuri tuota jota Kurpitsalla on kuvassa. Idänruusujuuria (punainen) on kolme ja ne eivät ole levinneet!

Temskukan kuvagalleriassa keskusteltiin eilen ruusujuuresta. Mulla on idänruusujuuri, mutta tässä ketjussa on viime keväänä Raakki nimittänyt tätä punaruusujuureksi. Onko mulle myyty väärällä nimellä tai sitten luulisin olevan samasta kasvista kysymys? Kuva ei ole tältä keväältä. Voi että, olisikin!

Ehkä idänruusujuurta Rhodiola kirilowii var.rubra nimitetään punaruusujuureksi ihan värin takia. Pohjanruusujuuri R. rosea on tuo keltainen.

idänruusujuuresta (punaruskea kukka) on olemassa kirkkaanpunaisempi versio (rubra). luulen että pitäisi nähdä ne vierekkäin, että erottaisi toisistaan. toistaiseksi omani saa kulkea idänruusujuuren nimellä.

hyvällä tahdolla inkin ja fiian kukkien värissä voi nähdä eroa, mutta onko se todellista vai kameran/näytön värintoiston aiheuttamaa, kuka sen tietää.

Tässä Pohjanruusujuuri.... kuva vain on turhankin kirkas, kun sattui aurinkoisen päivän täysaurinkoinen paikka parhaaseen paisteluaikaan....

Pohjanruusujuurimätäs, vanha sellainen, on keväisin aika tiivis mötkö.

Ruusujuuri tässä vaiheessa parhaimmillaan.

Lisään tuohon aiemmilla sivuilla mietittyyn: Ruusujuuri on Suomessakin luonnonvarainen mutta harvinainen. Kaikkien tietojen mukaan (mitä olen löytänyt) myös puutarhoissa melko harvinainen.

Parhaiten sitä esiintyy Enontekiö-Utsjoki akselilla luonnonvaraisena :slight_smile:

Ruusujuuri oli vuonna 2003 vuoden rohdoskasvi tms vastaava titteli ja sitä mainostettiin myös “suomen ginseg-kasvina” terveysvaikutustensa vuoksi.

Yritin etsiä MTT:ltäkin tietoa. Suomessa se ei kai ole luokiteltu uhanlaiseksi, vaikka monissa muissa maissa onkin.

Kuitenkin sitä kkuten monia muitakin rohdoskasveja viljellään ettei niitä kerättäisi luonnosta sukupuuttoon.

Aika paljon siitä löytyi tietoa netistä, kirjoista ei paljonkaan -tai sitten etsin vääristä kirjoista :smiley:

sain eilen juuri Pohjanruusujuuren ja siksi etsin spesiaalimpaa tietoa

Kuinka te olette lisänneet ruusujuurta, onnistuuko jos ottaa oksia ja juurruttaa ne multaan vai jaetaanko sitä, keskiosa vaan näyttää niin tiiviiltä?

Mie olen muutaman vuoden välein nostanut kokonaan ylös ja lohkonut paloihin, niin että kaikkiin paloihin tulee hieman juurta mukaan. Jos juuripaakku näyttää suurelta voi siitä samalla ottaa osan, jauhaa ja kuivata terveysteetä varten.