Porkkana, Daucus carota

porkkana (ja tilli) kylvetty tänään aamupäivällä:-) lisää <-blogissa

Meillä kokeillaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa porkkanan kylvämistä tai no onhan tästä jo monen monta vuotta aikaa kun lapsuuden kodilla oli vuokra kasvimaa ja siellä tais porkkanaa olla mutta en muista että niistä olis mitään saatu. No kuitenkin eilen tilailin siemeniä ja miehen mielipidettä kuunnellen ei tavallista porkkanaa tule vaan lajikkeina "Deep Purble* ja Solar Yellow. Saas nähdä mitä perheen uusi jäsen Tuhnu pupu niistä tulee sitten pitämään :slight_smile:

Onnistuisiko näiden miniporkkana-lajikkeiden kasvatus saavissa/säkissä? Mahtaisikohan pystyä jo aloittamaan kasvatuksen sisällä ja saisi aikaista satoa?

Mulla on kokeilun vuoksi parvekelaatikossa sisällä kasvamassa pyöreää Rondo-lajiketta. On ne ainakin itänyt tosi nopeasti, alle viikossa. Ovat ikkunalla meidän viileimmässä huoneessa, noin 16-18 asteessa. Saa nähdä mite n käy, tarkoituksena olisi saada juhannukseksi pöytään uusien perunoiden kaveriksi muutama porkkana-pallura :wink:

Kasvimaalta löytyi ihan hyvännäköisiä maahan unohtuneita porkkanoita…voiko ne säilyä talven yli maassa!?

Voi. Kukkivat ja siementävät toisena vuonna jos antaa olla. En oo kokeillu siementen laatua, ehkä söisin kevätherkkuna… :wink:

Ihan hyvältä maistuvat!

Porkkanat kylvetty :slight_smile:

Porkkanat itää :slight_smile:

Porkkanat kylvetty eilen, noiden pikkuisten siementen kylväminen harvaan on kyllä vitsi… Harvennusta odotellessa.

Porkkanan kylvössä olen kokenut aika mutkattomaksi ja helpoksi keinoksi seuraavan:

Laitan porkkanansiemenet likoomaan edellisenä päivänä. Aamulla kaatelen ne kahvinsuodatinpaperin läpi. Sitten auki revityn paperin kanssa kuivumaan. Alle laitan lisää auki revittyjä suodatinpapruja lautasen päälle. Kun ovat kuivuneet jonkin verran kuivuneet, niin ovat sopivat kylvöön. Paisuvat siis jonkin verran. Sitten kylväessä aina pikkuannos siemeniä peukalon ja etu- ja keskisormen väliin. Siitä sormia vastakkain hieromalla etenee vaossa melko rivakkaa vauhtia, pyrkimyksenä se, että siemeniä tulee n. 1 cm:n välein. Vauhtia pitää olla, muuten tulee liian tiheää. Sitä vauhtia ei ehkä ensin uskalla pitää, mutta siihen harjaantuu.

Jotku tekee perunajauhokiisselin ja siemenet sinne ja sitten kiisselit vakoon. Jotkut pistää siemenet hiekkaan ja kylvää hiekan. Itse oon tykännyt omasta konstistani, koska siinä näen selvästi tuleeko siemenet tasaseen noin sentin välein. Sitten kun harvennan niin noin joka toinen pois. Heinäkuussa harvennan taas suunnilleen joka toisen pois, noin 5 cm:n väleille, sitten kun ovat syötävän kokoisia.

Ajattelin kokeilla tuota Tuomipihlajan konstia, koska on ollut monena vuotena itävyyden kanssa ongelmia. Tai siis kastelun kanssa . Toisaalta, jos ne liotetut sitten kuivuvat kokonaan, niin ei siitäkään sitten iloa ole. Mutta jos osan kylväisi tuolla konstilla, sittenpä sen näkisi kumpi on parempi.

Kreeta-Eulaalia, onko sulla mitään mahdollisuutta kastella maata kunnolla ennen kuin kylvät?

Mulla on aika matala haravan varrella tehty vako, jotta siemenet eivät mene kovin syvälle. Tasotan vaon pohjan (omatekoinen “työkalu” tuohon hommaan), jotta kaikki siemenet tulisivat suunnilleen samalle syvyydelle. Vaon peittämisen jälkeen tiivistän pikkuisen perunakuokalla painelemalla, jotta sateet eivät huuhtoisi siemeniä mennessään.

Kastelemisessa on kyllä jonkun verrankin aiemmin lintsattu. On kyllä kasteltu, mutta ei sitten ehkä tarpeeksi. Tässä on joki lähellä, ja teoriassa on sieltä mahdollisuus vettä nostaa tähän saakka samalla, kun appivanhempien mansikkamaakin (siis isompi viljelys) kastellaan, mutta se mansikkamaan kastelu ei aina ihan täsmää mun kylvöaikoihin :slight_smile: No sitten sitä kuitenkin odottaa, ettei tarvitse johtovettä käyttää ainakaan kovin paljoa. Pitäisi kai vaan olla päättäväisempi ja kastella tiettynä päivänä, eikä odotella sitä jokiveden käyttöä.

Voisi kyllä olla hyötyä tuosta tasoittamisestakin tuolla savikokkareitten joukossa.

nyt hävettää, mutta anti mennä; minkä näkönen on vasta itänyt porkkana?

(penkissä on miljoona alkua, miljoonaa eri näköstä, niin ois ihan kiva erottaa rikoista porkkanat:))

Sirkkalehdet on sellaisia kapean puikuloita, seuraavat lehdet jo ripsuisia =porkkanan naatin näköisiä. Kylvit ne varmaankin suoraan riviin, joten riviväleistä voit katsoa mallia rikkaruohoista.

Ei meikäläinen ossaa rivviin mittää laittaa:D laitoin miten sattuu

Hih, no sitten ei varmaan auta kuin odottaa varsinaisten lehtien puhkeamista. Aika mestari pitää olla jos sirkkalehdistä porkkanat rikoista erottaa!

Isältä olen oppinut hiekan kanssa kylvämisen. Siemenet tulee harvempaan ja samalla multaan jää pysyvä jälki kylvökohdasta. Välit voi sitten kaikessa rauhassa harata puhtaiksi.

Ite kans meinasin laittaa hiekan kanssa, mutta en sitten vaan jaksanu. Sen siitä saa ku on laiska. Taidan tehä vielä uuden penkin varulta:)

Eka satsi porkkanoita harvennettu :slight_smile: myös pari riviä lisää niitä kylvetty.