Hyvältä näyttää porkkanat. Kasvavat 55mm päässä toisistaan, keskeltä keskelle ( k/k ) mitattuna.
Kun muokkaan maan, niin sitten minulla on sellainen 300mm*300mm levynpalanen jossa toisella puolella on tapit 55mm etäisyyksillä toisistaan ja toisella puolelle lautaa 100 mm pässä toisistaan. (muita kasveja varten,sipuli , herne esim. )Muokattuun maahan sitten painan tämän levyn kevyesti ja siinä tulee kolot siemeniä varten.
Olen käyttänyt tätä prototyyppiä nyt muutaman vuoden ja siinä olisi hiukan kehitettävää vielä, lähinnä tapin muotoa koskien, mutta ei siitä enempää. On muutakin kehitettävää kylläkin.
Nyt kasvaa porkkanaa teoriassa 704 kpl. Rikkaruohot alkaa olla selätetty, ainakin pahin vaihe. Viime vuona ei itänyt ihan täydelisesti, joten kyvin nyt siemeniä enemmän, ja nyt sitten joutuu tällä kertaa hiukan harventamaan.
LL, tuo sun menetelmä kuulostaa loistavalle! Porkkanaa on hankala kylvää tasaisesti, tuo vaikuttaa pätevälle apuvälineelle. Matemaatikkona tykkään tarkoista jutuista.

Ööh tota miun porkkana huijas miuta
Katoin että nyt tulee iso ja hyvän näköinen porkkana! mutta totuus oli jotain muuta xD
Ai että ku hauska!
Miulla oli myös halivat porkkanat ja yksi kaksivärinen porkkana. Puolet porkkanasta keltaista ja puolet violettia. Tässä pihassa on jotain hyvin outoa
Ens vuonna kun toivottavasti violetit ja keltaiset porkkanat saavat rinnalleen valkoista ja punaista porkkanaa niin mitähän sateenkaaria niistä syntyy ![]()
Tänä kesänä porkkanat ovat kasvaneet hyvin ja mitä kummallisemman muotoisia.

Vekkuleita porkkanoita
Maan rakenne ei ilmeisesti ole ollut paras mahdollinen, kun porkkanat noin haaroittuu. Porkkanat kärsii tiiviistä maasta. Haaroja siis syntyy, kun maa johon porkkanan juuri yrittää punkea, on liian tiivis. Maata kannattaa parantaa kuohkeammaksi.
Nuo porkkanat ovat kasvaneet potagerissa. Muistaakseni nyt on ollut kaksi kesää noissa laatikoissa ja viime syksynäkin muokkasin ja laitoin hevonkakkaa. Ei kyllä minun mielestä ole kovin tiivistä maa.
No juu, ei luulis laatikoissa maan olevan tiivistä. Joku muu syy täytyy olla. Jonkun hivenravinteen puute??
Toisaalta porkkanaa ei pidä kovin paljoa lannoittaa. Viljelykierrossa se on ns. toisen vaiheen kasvi, jolloin reilumpi lannoitus on tehty ensimmäisen vaiheen vaativammille kasveille. Seuraavana kesänä porkkana kasvaa samassa paikassa ilman lannoitusta. Tosin tuntuu musta oudolta, että porkkana tuollaiseksi haaraiseksi tulisi hyvin lannoitetussakaan maassa.
Kun muutamia vuosia sitten pienensimme kasvimaata, niin että on vain enää kaksi lohkoa, viljelykierto tuli vähän hankalammaksi toteuttaa. Porkkana on välillä saanut kasvaa kaalien ym. vaativien kanssa samassa lohkossa ja saanut saman hevonpeelannoituksen eikä ole ollut moksiskaan.
Porkkanallekin hivenravinteista tärkein on boori. Kävin netistä etsimässä ja löysin, että porkkanoista voi tulla epämuotoisia boorin puutteessa. Kuvaa en ensi iskulla löytänyt. Ensimmäinen oire boorin puutteesta porkkanalla on se, että nuorimmat lehdet ensin kellastuu, sitten punastuu ja sen jälkeen kuihtuu.
http:/http://puutarha.net/artikkelit/135/porkkana.htm Eli porkkanakemppi saattaisi olla asialla, ellei ole muuten juurta vahingoitettu. Mulla on kyllä porkkanamaalla tuon artikkelin kaikki muut vaivat, paitsi kemppi ![]()
Boorilannoitetta olen joskus laittanut kasvimaalle ,se määrä on sitten aika pieni mitä laitetaan.Enkä enää muista oliko ne vain haaraisia vai oliko niissä myös halkeilleita.
Kivinen maa aiheuttaa myös haaraisia porkkanoita.Tänäkesänä minun pienellä viljelykselläni ei ollut mitään vikaa porkkanoissa ei edes niitä kähäräisiä varsia mitä on joskus ollut,en harsottanut ollenkaan.Jonain kesänä on porkkanoista ollut varretkin syöty.
No, porkkanakemppihän se vois hyvinkin olla, jos kasvoivat ilman harsoa. En muistanut koko kemppiä, mutta tosiaan sehän aiheuttaa haaraisia porkkanoita. Porkkanan lehtiä myös käpertyy.
Huonosti onnistuivat porkkanat täälläkin. Porkkanapenkin alalaidassa niihin iski mustamätä, vaikka viljelykiertoa onkin harrastettu. Jotenkin tuntuu, että tuo kasvimaan osa ei kuivunut viimesyksyisistä mielettömistä sateista oikein ollenkaan ja ajattelin, että ehkä se on syy, että tuollainen mätä siellä nyt pesii. Suunnitelmissa on kaivaa kasvimaan nurkkien salaojat auki ja tarkistaa, onko ne jotenkin tukkeentunut.
Näinhän se tuppaa menemään, että välillä onnistuu tosi hyvin ja välillä surkeemmin. Viime vuoden porkkanat olivat vielä heinäkuullakin priimaa. Nyt on toisin.

Porkkanapenkissä kasvoi tällainen. Mikähän tämä on?
Katsoin jo kesällä että on hieman erilainen lehti ja julmetusti lähtee samasta pisteestä varsia.
Perin vaatimaton on tuo juuri. Ei taida olla porkkana ollenkaan.
Onkos tuo koiranputki?
Ei se oikein sillekään näytä. Täytyy nyt vielä verrata.
Kyllä se kumminkin aikatavalla mehevässä maassa kasvaneelle koiranputkelle näyttää. Koiranputkella on uurteinen varsi ja alaosastaan varsi on tavallisesti karvainen . Ja lehdet on tota näköä, 2-3 kertaa liuskottuneet. (Retkeilykasvion tuntomerkkejä).
Ihan heitto vaan, saksankirveli? Mistä sen erottaa koiranputkesta, paitsi maistamalla?
Haistamalla, saksankirveli haisee mielestäni selvästi anikselle, kun sitä leikkaa tai mysöö.
Koiranputkelle se kyllä näyttää, nyt kun katsoin kuukkelista. Sitähän on ollut tontilla ja monesti olen sen antanut kukkia, kun se on niin kaunis!
Kovin haaroittunut se kyllä tyvestä on. Olen antanut sen kasvaa, kun jännäsin että kuinkahan pönäkkä porkkana siitä tuleekaan, mitä lie hienoa rotua.
Saksankirveliä minulla on, ei tämä ole samanlainen.