Saksankirvelissä on tosiaan se aniksen tuoksu ja lehdet ovat “pitsisemmät” ja pehmoisemmat.
Minä olen poistanut ne “valeporkkanat” yleensä heti kun ovat itäneet,vähän erilainen lehdistö kuin porkkanalla,ei ole ehtineet tuppaiksi tulla.Meillä on myös luonnossa koiranputkia,mutta saksankirveliä ei ole.Voihan ne siemenet kai ostosiemenistäkin tulla.
Minulla kukkii viimevuotinen porkkana, joka unohtui maahan ja keväällä sen siihen sitten jätin. Voikohan siitä ottaa siemeniä? Ei kyllä vielä näyttänyt siltä, että siemenet olisivat valmiita, kestääköhän niillä kauan kypsyä?
Jos siemenet ovat kovia, ne ovat valmiita. Varren voi katkaista ja ottaa vaikka sisälle kypsymään, jos kylmä uhkaa.
Kiitos, kokeilen tätä.
Eivät kaikki porkkanat minulla ole siv. 31 olevan kaltaisia. Tässä juuri maasta otetut samassa paikassa kasvavat porkkanat. En tiedä minkä puutteesta johtuvat nuo epämuotoiset porkkanat, mutta joka vuosi niitä on jokunen "normaalien" seassa.
Komeita porkkanoita teemaa!
Mulla on myös seassa noita haarautuneita ja jopa haljenneita, mutta valtaosa on kuitenkin tällaisia pötkylöitä.
Tämmöinen nousi loppunoston yhteydessä minun kasvimaalta.Ja oli siellä niitä haaraisiakin ja halkeilleitakin.Halkeilu voi myös johtua jos saa epäsäännöllisesti vettä,en kyllä kovin usein kastellut vaikka kuiva kesä olikin.
Kevätlinnunherne, tuohan tuo porkkana huomenna eli lauantaina 28.9. Mustilaan Elimäelle Jättikasvisten SM-kisaan mukaan ! Tuo on hyväkuntoisen näköinen, mulla ei tule ainakaan omastani hyväksyttyä tulosta koska se on haljennut. Muuten koko näyttäisi samalta, ja vien kyllä sen haljenneenkin sinne kisoihin vaikka se ei titteleistä siellä pysty kilpailemaan vikansa takia.
Kisoihin tuodut kasvikset ovat näytteillä jättikasvisnäyttelyssä klo. 11-14 välisen ajan, mutta olen varma että keksit siellä kyllä ajankulua siksi aikaa. On meinaan aika paljon kaikkea jättiä nähtävää …
Olis kiva saada hänet sinne näytteille ! Jos tuot, niin kasvisten tuontiaika on klo. 9.30 - 11.00 välisenä aikana. Kisahan on maksuton sekä kasvisten tuojille että myös yleisölle. Nähdään ?
Nuu,se minun porkkana vain näyttää isolta tuossa kuvassa,on vain muuten haarautunut omituisesti,onnea sinulle siellä kisoissa.
En nyt ole tulossa edes siiheen tapahtumaan vaikka mielenkiintoistahan siellä olisi.
Mustekala.
Taas kaipaisi innostunut aloittelija neuvoja Me kun tänään miehen kanssa saatiin vihdoin ja viimein loputkin kasvimaat tai paremminkin kasvipläntit tyhjäksi ja perkeet peräkärryyn. Oli muuten korkealaitainen peräkärry täynnä jätettä…
Nyt sitten innoissani pohdiskelen kun istutusnäppejä oikein taas polttaa, että mitenkäs se porkkanan syyskylvö sitten tapahtuu? Voiko laittaa vielä tähän aikaan ja käykö nauhassa olevat ja pilleröidyt siemenet? Ne kun helpottaisi kovasti hommaa… Ja onko se ihan sitten vaan pikkuisen normaalia syvempi vako jonne ne laitetaan ja hiekkaa päälle? Mietin myös että tartteeko olla ihan puhdasta hiekkaa vai voiko hyötykäyttää toisesta penkistä sekoitusta jossa noin 30% multaa ja loput hiekkaa?
Kiitos taas jo etukäteen kokeneemmille kasvattajille, joiden neuvoilla saatiin tänä vuonnakin paaaaljon herkkuja pöytään ja valtavasti kasvijätettä puutarhajätepisteelle kiikutettavaksi
Itse olen kylvänyt porkkanan vasta sitten, kun pidemmän ajanjakson sääennustus lupaa pysyvämmän puoleista lumipeitettä meidän seudulle. Jos näyttäisi tulevan kovia pakkasia, eikä lumesta ole tietoakaan, vedän vaot sulaan maahan valmiiksi. Maa saa olla sitten vaikka kovasti roudassa kylvöaikaan ja syyskylvökset peitän aina hiekalla. Lähinnä pelkään, että maa tiivistyy niin paljon, etteivät pienet taimet pääse keväällä nousemaan.
Tuo mahdollisimman myöhäinen syyskylvö johtuu siitä, että pelkään siementen muuten itävän jo syksyllä. Silloin olisi luultavasti turha odottaa hyvää satoa ensi kesänä. Syyskylvö on minulla onnistunut myös persiljalla, pinaatilla, tillillä, mustajuurella ja kehäkukalla…
Onnea kokeiluun!
ensin oikein kiukkunen välikysymys: miksi turkasen tähden jäte pitää kuskata jätepisteelle? itsekin sanot, että pläntit antoivat teille hyvän sadon. kiitokseksi kuuluu maan nyt tyhjennyttyä antaa sille takaisin ainakin saman verran kuin siitä on pois otettu. - toivottavasti jäteasema sentään on semmonen paikka, jossa kunta/joku muu instanssi kompostoi.
multa/hiekka sekoitus sopii hyvinkin, jos se on semmoisesta penkistä, missä ei tänä kesänä ole kasvatettu porkkanaa; se viljelykierto kun pitäisi pitää mielessä.
ei kai teilläkään vielä maa ole jäässä? - tee nyt penkki valmiiksi kylvövakoja myöden ja odota maan pinnan jäätymistä. sitten kylvät ja peittelet vaot. ja jäät odottamaan kevättä. minä joudun ihmettelemään, josko tulee vaihteeksi taas eipäs-juupas talvi, jolloin ajoitus voi hyvinkin mennä pieleen. edelliset neljä kylvöä olen tehnyt 3.12.09, 23.11.10, 3.12.11 ja 10.12.12 - teille taitaa talvi tulla kerralla ja pysyä myös?
en osaa sanoa noista nauhoista enkä pilleröidyistä, kun en ole itse käyttänyt. nyt minulla kuitenkin on tuomisina saatu nauhaporkkanapussi ja aion ottaa riskin ja laittaa siitä yhden pätkän, kaksi sitten ihan tavallista siementä. se on taas ans kattoo sitten - kerrotaan keväällä kuinka on käynyt, jookos.
edit - iltatähti sen jo ehti sanoa:-) eikä edes kysynyt kiukkuisia kysymyksiä eikä saarnannut kompostoinnin autuutta. (eilen ilostutin itseni, kun yhdellä kysymyksellä sain kampaajani päättämään, että tulevina torstaina hän työviikon päätteeksi vie pesuun menevän pyykkipussin lisäksi tukkapussin kompostiin. lupasi hövelisti joka toisen viikon pussukan minulle:-) - kampaajakoulussa ei kuulemma ollut opetettu mokomaa konstia:-(
Kiitos neuvoista, en sitten pidä mitään kiirettä istutuksen kanssa. Kunhan vedän vaot valmiiksi. Ja mai-lee, meidän pikkiriikkinen komposti ahdettiin ensin ihan täyteen, kerrostaen toki jotta saa ilmaa. Mun pitää eka opetella yhdellä lootalla kompostointia ja jos onnistuu, niin laitetaan sit toinen isompi viereen. Turhaahan se on ostaa lannokkeita ja multaa kaupasta jos sitä omasta kompostistakin saisi. Ja toi puutarhajäteasema ainakin mikä täällä on, kompostoi jätteet. Sen takia siellä on niin tarkkaa, että ei saa viedä mitään esim. säkeissä
kiukku suli:-) kompostointi on se pointti ei hyvää tavaraa hukkuun; sama se kuka asian hoitaa. ja sinulle papukaijamerkki, kun haluat opetella tekemään asian kunnolla vähillä välineillä hitasti kiiruhtaen. moni ostaa kalliita tilpehöörejä ja paljon, toteaa sitten, että ei siitä mitään tullut ja lopettaa yrittämisen.
muuten soffi, siemenet kylvetään. en itsekkään tiedä miten nauhojen (levitetään/vedetään?) tai pillerien (istutetaan?) kanssa pitäisi tehdä:-)
Totta turiset mai-lee Kyllä mäki normaalisti siemeneni kylvän. Kunhan pohdein samalla kun kirjoitin, notta jaksanko katsoa kohopenkkejä tyhjänä lumen tuloon asti vai istutanko sinne vielä lopuksi syksyä kukkasia
taisin tänä syksynä vihdoin saada ohjeen, jolla porkkanoiden säilytys freeseinä onnistuu, kun ei ole hyvää kylmäkellaria. aina ennen ovat olleet “partaisia”, kasvattaneet naattia ja olleet pehmeitä jo tähänkin aikaan vuodesta. siksipä olenkin rapsunut, viipaloinut, ryöpännyt ja laittanut pakkaseen porkkanani heti noston jälkeen. mutta kun ei pakkaseenkaan kaikki tahdo mahtua.
nyt tein niin kuin neuvottiin: kaikkein komeimmat porkkanat kieputin tiukasti sanomalehtikääröön, sen muovipussiin ja jääkaappiin. olen availlut kääröä jo muutaman kerran tässä syksyn mittaan mutta tänäänkin kun otin ison yksilön kalasoppaan pilkottavaksi niin ihan oli kuin vastanostettu: sileä ja napakka eikä mitään hailakkaa naattia kasvamassa
Haluaisin kiittää keltaisten porkkanoiden säilyvyyttä. Ne kasvavat valtavan suuriksi. Olen saanut ne säilymään käyttökelpoisina kerrostalon kylmäkellarissa, kun olen pakannut ne tyhjiin muovisäkkeihin (ostettu niissä multaa). Kellarin lämpö n. +5C. Vieläkin ovat syötäviä, juurta ne kasvattavat ja vähän naattiakin, vaan ei haittaa karkean raasteen teossa.
Hih hih! Haaskasin tänään muutamia porkkanansiemeniä istuttamalla ne peltoon. Olen vähän ajoissa, tiedän, mutta kun aurinko paistaa ja kohopenkki ja hallaharso ja seli seli. On niin ihanaa päästä taas palstahommiin!