Porkkana, Daucus carota

Pikkaraiska, porkkanat voi oikein hyvin kylvää tähän aikaan, et ole mitenkään liian ajoissa :slight_smile: Porkkanat voi kylvää vaikka jo syksyllä valmiiksi.

No juuri noin minäkin itselleni perustelin. On vaan aina niin huono omatunto, kun äiti hokee, että kesäkuun kymmenes päivä (hän soveltaa sitä "tietoa" kaikille kasveille). Itse ajattelen, että eihän siinä menetä kuin siemenpussin hinnan ja vähän omaa työtä, jos takatalvi iskee. Mutta miten paljon siinä voikaan saavuttaa!

Ajattelin jos kylväisin hieman porkkanaa, mutta miten se säilyy parhaiten kesän jälkeen, kun sitä ei voi enää pitää maassa?

Minulla on tapana raastaa pieniin pusseihin. Osan esikeitän palasina. Säilytän pakasteessa, josta helppo ottaa käyttöön kerta-annoksina. Säilyvät hyvin ja helppo käyttää.

Vieläkö ehtii kylvämään porkkanaa? Ei itänyt yksikään ekalla kerralla!!

Kylvä ihmeessä jos on ennenkin menestyneet , eihän ne monellakaan viikolla viivästy !

Oon pari kertaa kylvänyt porkkanaa juhannuksena. Ehti.

Porkkanasta kysymys. Milloin korjataan sato? Mulla on aikaista porkkanaa, mitä nyt ollaan jo syöty. Mutta sitten mulla on punaista porkkanaa, mikä pitäisi olla hieman myöhäisempi lajike. Eilen kiskoin pari maasta. Ei ne punaisia olleet, vaan ihan oransseja ja kun haukkasin, niin oli ihan puinen ydin. Pinta oli ainoastaan syötävä. Ovatkos ne menettyjä tapauksia?

Harvennussatoa porkkanasta. Ihan hauskan värisiä noi violetit, mutta ei ne maussa pärjää oranssille Nantaise 2:lle.

kuva

Onko biologian taitoisia?

Onkohan kovinkin yleistä, että porkkanan varsissa on  tähän aikaan vuodesta ns. kukka? Nämä on olleet jo vähintään parisen viikkoa. En napsinut pois. Meneekö porkkana pilalle kukinnan takia? Pari kolme kukkivaa vartta löytyy. Ovat aika sieviä.

Vielä, mistä porkkanan hyvin voimakas juurikasvu/partaisuus johtuu?

Hmm…mulla ei ole vielä koskaan porkkana kukkinut ekana vuonna. Käsitykseni on, että ekana vuonna kasvi kerää juurensa ainekseen energiaa ja seuraavana vuonna sitten kuluttaa tämän energian kukkimiseen ja siementen tuottoon. Olettaisin siis, että kukkiessaan porkkana kuluttaa juurensa ainesta (jonka me siis haluaisimme syödä). Sitä en osaa sanoa, miksi kasvi kukkii jo ekana vuonna. Mulla muuten pukkaa kukkaa yksi punajuurista.

Partaisuutta porkkanaan aiheuttaa ainaskin porkkanakemppi. Juurisuus riippuu myös lajikkeesta, mulla nuo violetit oli aika juurisia.

Mulla on kahta lajia porkkanaa, Nantesia ja jotain punaista porkkanaa. Nantes on kasvanut tosi hyvin. Mutta tuo punainen porkkana kukkii kovasti. Muutaman olen nostanut ylös ja maistanut. Sisus on puumainen. 

Tässä kuvia Nantesista.

kuva

kuva

Kiitos Siankärsämölle Nantesin siemenistä!

Meillä oli nyt lajikkeena lähikaupasta ostettu Morot. Ei ole yhtä hyvä ja makea kuin viimevuotinen lajike, jonka nimi olisi pitänyt ehdottomasti laittaa ylös.

Niissä viimekesäisissäkin oli semmoinen vika, että suuria porkkanoita oli halkeillut syömä -ja säilytys kelvottomiksi. Pienessä porkkanamaassa sellainen on harmillista.

Ei ole meilläkään aiemmin porkkana satosyksynään kukkinut. Puumaista tosiaan oli kukkivan sisus. Tuli kuitenkin tarkistettua asia, kun mielikuva oli, että näin voisi käydä.

Bobbie, morot on ruotsiksi porkkana. Katso siitä pussista onko siinä erikseen mainittu myös porkkanalajike ? Voit sitten jatkossa ostaa jotain muuta lajiketta jos tää ei ollut hyvän makuinen.

Ou well! Tais paljastua, etten ole ainakaan ruohtinkielen ope.

kuvaPorkkanat tykkäs tästä kesästä.Taustalla olevat palsternakat ei oo samaa mieltä.Mun jättipalsternakassa ei oo muuta jättiä ku naatit.Myyrät kans tykkää :(

Karvari, mulla palsternakat on aika hurjiksi kasvajiksi ryhtyneet. Ennen ei oo kyllä ollutkaan niitä. Oon kastellut kuivimman ajan eli heinäkuun ehkä pari kertaa viikossa. Porkkanat näyttää samalta kuin nuo sinun tuossa kuvassa.

Joo palsternakat on surkeita,Ja karvaisia,juuria niin pi### sti.Ja pieniä ja olemattomia.Vein viime viikonloppuna varmaan yli kilon noita porkkana jössiköitä komppariin ku oli öttiäiset mellastaneet maalla :frowning: En tykkää…

Laitoin violettia porkkanaa (Deep Purple F1) siskonmakkarakeittoon ja nyt on koko keitto violetti...

kuva

kuva

Maistuiko hyvältä?