Porkkana, Daucus carota

Joo, herkkua oli, vaikkakin hieman oudon väristä :D. Tein keiton eilen ja tänään lämmittäessä oli jo potut ja makkaratkin vaalean violetteja…

Tein viimevuonna saman virheen kalakeiton kanssa. Hyväähän se oli vaikka vähän sairaan väristä. Sen jälkeen olen käyttänyt violetit porkkanat raakaraasteena tai paahdettuna. Punajuurikeittoihin ne sopii myös tai sit Blue Congo perunoiden kanssa, kun ruoka on jo muutenkin värikästä.

kuvaPorkkanat tykkäs kesästä.

Viikko sitten kylvin porkkanan siemeniä vajaan pussillisen, ihan uusi kokeilu tämä syyskylvö. Tämän kesäset kasvoi yli odotusten ja satoa pakastin suikaleina ja soseena sekä porkkanaomenasosetta tein n.20l, äidin kellariin vein kaksi lihalootallista joista toinen on jo melkein tyhjä. Vielä ei nahka pahemmin kellerrä vaikka joka päivä porkkanaa popsitaan.

Onko nyt hyvä aika kylvää porkkanaa? Mikä ettei?

Niin, mikä ettei, jos maa vaan on sulana. Meillä ei…

Esmäinen porkkana itänyt!! Laariin menivät 11.4. lajina super snack. Toinen setti meni multiin pari päivää niiden jälkeen (red samurai) ja eilen vielä viimeisenä Harlequin mix.

Tänä vuonna käytössä vain laareja eikä niitäkään hirmuisesti, joten lajeissa keskityin 5vee neitiä miellyttäviin väreihin ja makeuteen :slight_smile:

Täälläkin on porkkanat itäneet. Kurkkasin eilen harson alle lavakaulukseen ja siellähän näkyy porkkanan sirkkalehtiä marraskuussa kylvetyissä porkkanariveissä. Palsternakan kohdallakin oli jotain vihreää, mutta en ole varma onko ne palsternakan sirkkalehtiä, kun en muista miltä ne näyttää.

Porkkanan kylvö itsellänikin on ollut mielessä. Tänä vuonna joudun kylvämään ne suoraan kasvimaahan kun ei ole kasvatuslaatikkoa vapaana. Kasvimaata ei ole vielä kunnostettu talven jäljiltä, mutta hoksasin just että talvivalkosipulipenkin keskellä on tilaa porkkanarivistölle. Ne on kumppanuuskasvit, tänään siis siemenpussin kanssa sille paikalle.

Ja siellä ovat nyt kylvettyinä ja kasteltuina . Lajike on itselleni uusi "Purple Haze F1 Hybrid" (juuri pinnalta lila ja sisältä oranssi. Pitkä ja painava, jopa 25 cm pitkä. Parasta raakana.). Kasvatuslaatikko olisi varmaan ollut paras paikka noinkin pitkän juuren kasvattavalle lajikkeelle mutta toiseksi paras minun kasvimaalla on toi talvivalkosipulipenkki joka on myös kunnostettu syvämultaiseksi  kohopenkiksi.

Minä odotan innolla tuon Red Samurain maistamista ja näkemistä valmiina! Pinnalta pitäisi olla ihan kunnolla punainen ja sisältä vaaleanpunainen, eli täydellinen 5vee neidille :slight_smile:

JenniJ.J., mulla oli viime kesänä Red Samuraita. Valitettavasti täytyy kertoa, että ne alkoivat kaikki kukkimaan ja olivat siis ihan puisevia. En tiedä johtuiko se poikkeuksellisen kylmästä alkukesästä tai poikkeuksellisen lämpimästä heinäkuustä. Vai mistä!

No voi itku… Nooh, jos eivät naposteluun sovi niin soppiin sitten :wink:

Onneksi on tuota Super Snacks:ia joka useana vuonna todettu lasten lemppariksi, ainakin maultaan! Viime vuonna oli myös yellowstone:a, vaikka alkuun neitiä epäilytti keltainen väri, eikä se mitenkään niin makeaa ole kuin tuo snacksi, niin mielellään sitäkin sitten kuitenkin totuttuaan popsi.

Onko muillakin puisia kokemuksia red samuraista?

Minäkin ostin vasta tänä keväävä Red Samurain siemeniä. Taidan kylvää ne viimeisenä, jos niillä on taipumusta kukkimiseen.

ei juuri red samuraista mutta yhdestä noista erikoisvärisistä on. - teepä haku rautanaula/mai-lee niin näet kuinka kävi. tuon kohdan edelliseltä sivulta lyödät millin kirjoittaman paljon lohdullisemman jutun:-)

Kehtaakohan tätä edes kysyä… No, jos kuitenkin kysyn. Mimmosta maata teillä on porkkanalla? Ja millainen kasvupaikka? Meillä on ihanan kylmä ja savinen maa, jota olen kasvimaalle parantanut ihan tuhottoman paljon. Kahtena vuonna kylvin porkkanaa, no toppia tuli. Ja pieniä. Luovutin maahan tehdyn kasvimaan kanssa ja kylvin vuosi sitten lavaan. Laitoin kaksi lavaa päällekkäin ja irtomultaa täyteen, jota vielä kevensin hiekalla aika runsaasti. Ja nyt ei porkkanat kasvanut olleenkaan. Tai no tuli niistä sellaisia 3-4cm pituisia pakkasen pieksämiä pulkannaruja. Paikka oli molemmissa lämmin ja aurinkoinen, mutta ei paahteinen. Mulla menee yli ymmärryksen koko porkkanankasvatus. Jos nyt vielä kokeilen tänä kesänä sitä. Jos en saa edes yhtä hyvänkokoista porkkanaa, niin luovutan. Jos laitan kaksi lavakaulusta päällekkäin ja täytän vaikka Biolanin mustalla mullalla, niin kasvaisko siinä? Auttakaa mua tuon juuttaan porkkanan kanssa. Minä en vain tiedä mitä teen sen kanssa väärin. Kaikki muut kasvatukset onnistuu todella hyvin. Mutta tuo porkkana… Noloa…

Porkkanalle pitää olla joka tapauksessa kevyt maa, joten lavakauluksissa sillä on edellytyksiä onnistua. Hiekansekainen maa on parasta. Itsekin olen yrittänyt paranata savista maata, mutta ei onnistu. Porkkanat kasvavat kyllä hyvin, viisihaaraisiksi…

Kokeile kattaa porkkanamaa vaikka ruohosilpulla, jotta kosteus säilyy. Ravinteita pitää myös olla riittävästi. Ja anna porkkanoiden kasvaa riittävän pitkään syksyllä, ihan pakkasiin saakka.

Minä olen luovuttanut ja siirtynyt kaupan luomuporkkanoihin…

Vuosi sitten kokeilin sitä katetta, nurmikonleikkuusilppua. Ei auttanut. :confused: Pitäiskö siihen mustaan multaan sekoittaa hiekkaa sekaan? Sehän on aika möyheää sellaisenaan. Ei nyt luulis ainakaan toppia tulevan.

Mielestäni musta multa riittää sellaisenaan, pääasia ettei ole savea. Itse laittaisin lisäksi kompostia ja ruohosilppua.

Hiekkainen maa jää helposti vähäravinteiseksi ja kuivaksi, eli hiekan kanssa pitää käyttää runsaammin lannoitteita.

Kannattaa valita jokin “tavallinen” lajike, erikoiset lajikkeet kasvavat kokemukseni mukaan heikommin. Joku muu osaa varmasti suositella lajikkeita minua paremmin :slight_smile:

Kasvatatko ainoastaan porkkanaa nuissa lavankauluksissa vai kasvatatko muitakin vihanneksia? Ovatko nuo muut vihannekset kasvaneet lavankauluksissasi kuitenkin hyvin ja satoisiksi?

Lavankauluksissa kastelu on kaiken a ja o.