Porkkana, Daucus carota

Viime vuonna kasvatin jättiporkkanoita ja -palsternakkoja isossa kasvatuslaatikossa. Näiden keskelle kylvin rivin tavallisen kokoista porkkanaa “Karnavit F1 hybrid” (pussin mukaan: aikainen, mehukas).

Pidin hyvää huolta niistä jäteistä eli paikka oli syvämultainen, multa oli hyvin kompostilannalla paranneltua ja ravinteikasta, ja en päästänyt sitä kuivumaan vaan huolehdin kastelusta aika huolella. Siinä samassa sitten kasvoivat ne tavallisen kokoiset porkkanat isoiksi ja mehukkaiksi.

Pitäisköhän yrittää vielä laatikossa... devil Kuulostaa herkulliselta!
Olen kyllä saanut porkkanat kasvamaan, mutta niitä viisihaaraisia ei jaksa enempäänsä käsitellä ruuanlaitossa laugh

No oli mulla punajuurta ja savoijinkaalta siinä vuosi sitten kokeilussa. Päätyssä kesäkurpitsaa. Porkkanat toisessa päätyssä, ja tilaa hyvin kasvaa. Kesakurpitsat teki satoa mielettömän hyvin. Savoijit meni perhosen toukan suihin yhden yön aikana ja punajuuret olivat yhtä säälittäviä kuin porkkanatkin. Savoijia ei ollut kuin kolme taimea, ettei mitään mahotonta läjää. Mutta ne jäi vähän kesäkurpitsan varjoon, ihan omaa tyhmyyttäni. Tuolla maassa kasvatetuissa en ole punajuurta aikaisemmin edes kokeillut. Salaatit, pavut, herneet, yrtit, avomaankurkut, kesäkurpitsat, pinaatti ja kaalit onnistuvat aina hyvin. Mutta porkkana… ‘Amsterdam’ oli kokeilussa vuosi sitten. Oisko ‘Nantes’ ollut aikaisemmin (saatan muistaa nimen väärin, joku sen tyyppinen nimi oli kuitenkin). Aikaisemmin olen yrittänyt porkkanaa ihan salaattien kimpassa.

En usko, että liian kuivakaan on ollut, koska kesäkurpitsa on juoppo. Eikä se kyllä niuhottanut yhtään. Päinvastoin. Voisko olla liian kuuuma? Paikka on täysin tuulensuojassa ja todellakin kuuma. Vaikka aurinko ei siihen koko päivää tillotakkaan.

Kyllä se tässä tiivistyi ja näillä onnistuu. Uudestaan vaan Kaisaliisakin.

Lavankaulus viljelmien kastelua ei voi korostaa liikaa. Kaikki kasvien tarvitsema herkku on niissä lavoissa, vain kasvien saama vesi on omassa selkänahassa (ns.).

Mitkään tavanomaiset vesisateen ripsaukset ei riitä lavankaulus viljelmille. Olen monesti heti sateen jälkeen mennyt maata tonkimaan eikä niissä kastu kuin pinta.

Ohikulkijoille on hupia kun sateen mainingeissakin kastelen. Vaan minullapa on lopulta se suurin hupi, kun syksyllä nostan maasta pari kiloisia porkkanoita.

"...toinen niksi porkkanan viljelyyn savimaalla on kaivaa perunavaon tapainen ojanne niiden paakkujen väliin ja täyttää se hyvällä hiekansekaisella mullalla. porkkanan paikkaa kun vuosittain vaihtaa, saa näppärästi parannettua kasvimaata pala palalta." - tuota temppua käytin puutarhurointitaipaleeni alkuaikoina: ei tarvinnut hankkia ns hyvää multaa kerralla isoa määrää, nyt jo melkein kaksivuosikymmentä sillä lavakaulussysteemillä: kaulus penkin päälle, maahan runsaasti lannoitetta, sopivasti kalkkia, kaulus täyttetään hiekalla, johon siemenet kylvetään syksyllä. kesäinen lannoitus pariin kolmeen kertaan ruohosilpulla...
lajike on muutamaa epäonnistunutta syrjähyppyä lukuunottamatta nantes tai nantaise. en pysty varastoimaan porkkanaa sellaisenaan kun sopivia tiloja ei ole. nuo ovat hyviä pakastukseen. suuren osan syön suoraan pellosta, ylijäämä sitten pakkaseen.
kelpaako avatar-kuvani referenssiksi?

Kesänlapsi varmaan tuossa noin kuumassa pätsissä kuivuu lavankaulus viljemät äkkiä ruutille. Minullakin on täydessä paahteessa koko pvä:n, mutta siinä käy tuuli. 

Kate olisi varmasti hyväksi. Pitänee minunkin alkaa tuota ruohosilppua enemmänkin hyödyntämään.

Olisko Kesänlapsen mahdollista laittaa kaulusviljelmä esim. porkkanoille ja punajuurille erikseen eri paikkaan. Pois tuosta krematoriosta, jättäen sinne vaikka vaan ne yrtit sunm. jotka siinä ovat ennestään viihtyneet.

Luin aiemmin tänä keväänä juuri tuosta mai-leen hiekkamulta tyyppisestä niksistä savimaalle. Varmaan betoniseen jankkosaveen voi olla aika työlästä. Vaan ainahan kannattaa yrittää.

Maileen niksiä olen kokeillut, mutta ei onnistunut... En varmaan tehnyt riittävän syvää ja leveää kaivantoa. Olen aika laiska broken heart
Laiskuuttani en viljele laatikoissakaan - ei tule kuitenkaan kasteltua riittävästi. Savimaassa kasvaa hyvin kaikki muu kuin juurikkaat, ja kosteus pysyy katteen alla.

Kiitos vinkeistä kaikille! Joo, jos minä nyt teen ihan mustamultalavan tuonne minne olen alunperinkin suunnitellut ja jätän pelkät yrtit tuonne pergolan kuppeeseen tuoksumaan. Se paikka olikin vähän hätäratkaisu vuosi sitten, kun en kerennyt toteuttamaan potagersuunnitelmiani. Ja maahan en viittinyt enää mitään hyötäreitä laittaa. Jos tänä vuonna paremmin. :wink:

Saisiko aloittelija apuja? Me ollaan perustamassa kohopenkkeihin kasvimaata ekaa kertaa ikinä. Aiemmin on viljelty vain parvekelaatikoissa. Joko uskaltaa kylvää porkkanat? Laatikko on täynnä hiekansekaista multaa, joka on seulottu että on varmasti kuohkeaa. Loppuviikosta ovat luvanneet tänne päin pari yötä, että käy lähellä nollaa... Miten kylmää porkkana kestää ja milloin suutahtaa? Samaan laatikkoon pitäisi kylvää myös mustajuurta.

Porkkana kyllä kestää kylmää, senhän voi kylvää jo syksyllä valmiiksi. Peitä harsolla, niin nopeuttaa itämistä ja estää ötököitä syömästä taimia.

Minä kylvin porkkanat syksyllä ja nyt ovat jo pinnalla, joten heti voi kylvää.

Mieki lähen porkkanapenkin tekoon :smiley:

Minä kylvin eilen kesäporkkanoita ja syysporkkanoita :slight_smile:

Asumme sen verran kaukana isosta kasvimaastani, että en ehdi siellä rikkaruohoja nyppimään eikä selkäkään oikein kestä sitä. Tämän vuoden porkkanakylvöksen tein siemennauhalla, jotka laitoin 30 cm leveiden rivivälikankaiden väliin jätettyyn rakoon. Siemennauhan peittelin hiekalla. Saa nähdä toimiiko tämä viritys ihan oikeesti, mutta suunnitelmieni mukaan sen pitäisi vähentää kitkemis- ja harvennustarvetta.

kuva

Viereisen muovin reikien kohtaan painelin pitkän punajuuren siemenet. Sama muovi oli viimevuonna hernepenkin peittona ja herneille se toimi tosi hyvin.

Pari kesää sitten otin mansikkamuovin kokeiluuni. Muovin alla ovat kasvaneet perunat, sipulit, kesäkurpitsat. Tänä vuonna myös lehtiselleri ja fenkoli. Eli sellaiset isohkot jutut. Nyt keväällä kylvöt jo tehtyäni tajusin, että herneet ja härkäpavut olis pitänyt laittaa just tuollaisiin viiltoihin. Ensi keväänä siis. Olen siis tykännyt muoviviljelystä. En kaikkea laita muoviin, koska haluan käyttää nurmisilppua katteena.

Porkkanan siemennauhaa olen kokeillut vain kerran vai olikohan ne sittenkin niitä pilleröityjä siemeniä, siitä on kauan. En saanut itämään. Käsittääkseni vaativat tasaisen ja suuremman kosteuden kuin tavissiemenet. Tuolla muovin alla ehkä sellaiset olot paremminkin löytyy.

Onnea kokeiluusi!

No nyt se sitten kävi ensimmäistä kertaa minullekin… Ensimmäisinä kylvetyt super snaxit rupesivat kasvattamaan vartta ja menivät ihan puisiksi…

Te kenelle on käynyt samaa, onko lajike aina ollut kesäporkkanaa?

kuvaTämän kesän kesäporkkanat tämmösiä.Kasvattaa vaan paksua ja korkiaa naattia.Ekaa kertaa tämä lajike ja lappu tietenki hukassa.Mikähän tähän syynä??Ei oo ollu ennen koskaan tämmöstä vaivaa.

Hups, mie en oo ees kurkkinu pinnan alle, mutta ei tosin oo naatitkaan puoltakaan tuosta kasvusta.

Jenni, mulla on porkkanalajikkeena “Purple Haze F1 Hybrid” ja se mainitaan keskiaikaiseksi, ja tosi hyvän makuiseksikin. Ensimmäiset harvennusporkkanat nostin joskus viikko sitten kun havahduin asiaan. Naatit oli jo tosi rehevät ja korkeat silloin. Maistaminen oli pettymys sekä maun puolesta että myös siksi että sen keskiosa oli puinen. Ei ole niistä syötäväksi jos sama linja jatkuu kaikissa, kuten valitettavasti oletan.

Onneksi koirani rakastavat porkkanaa ja odottavat kieli pitkällä sitä kun palaan kasvimaalta portin toiselle puolelle - porkkanaa mukanani :slight_smile:

heart hauvoille !