Porkkana, Daucus carota

Pitihän miunkin ihan uteliaisuudesta käyä tonkimassa , tämmösiä löyty mutta maistu ei millekkään.

Early Nantes

kuva

Mullakin on niin korkea naatisto, ettei ole ikinä ollut, porkkanatkin syöntikokoisia jo. Ajattelin naatiston koon johtuvan jatkuvalla kevään/alkukesän "pakkokastelulla". Normaalisti kastelen aika niukasti porkkanoita.

Kitkin eilen porkkanamaan, että voisin levittää sinne ruohosilppua ja arvatkaa, mitä löysin. Pienen porkkanantaimen! Mitenhän jaksaa talvella porkkanasadon syödä?

Alueelle kylvin porkkanaa kahteen kertaan ja tulos on tuollainen. Pitää heittää loput siemenet pois, taitavat olla liian vanhoja. Sama juttu lanttujen kanssa. Maalta löytyi pari, jotka joku oli syönyt reikäisiksi. Toisen kerran kylvin kokeeksi kasvihuoneeseen, reilusti siemeniä pieneen rasiaan. Taimia nousi kolme kappaletta.

Porkkanamaalta löytyi myös yksi ananaskirsikan taimi, oikein hyvännäköinen. Se saa siirron kasvihuoneeseen, vaikka tuskin ehtii tuottaa satoa.

kuvaHarvennusporkkanoita,nuo punertavat kesäporkkana Berlikum.Ei ollu makea,kova ja mauton.

Vieressä talaviporkkanat Maestro ja Nantes.Molemmissa hyvä maku ja eivät oo kovia.

kuvaHyvin kasvovat huonosta kesästä huolimatta.Vasemmalla Maestro ja oikialla Nantes,molemmat talaviporkkanoja.

kuva

Eskimo-lajikkeen porkkanat. Muutama keltainenkin oli vielä. Muut tuli syötyä kesän mittaan.

Ihan hyvää porkkana satoa teillä. Kuivimmat onnitteluni. Tänä kesänä varmaan ne tosi porkkanan kasvattajan taidot punnittiin. Täällä ei auttaneet taidot eikä niiden puute.

Täällä oli uskoakseni Suomen surkein kesä. En tiedä muualla sataneen likimain tauotta. Yöksi satunnaisesti selkeni. Viimekesä ylitti huonoudellaan kaikkein pessimistisimmätkin odotukset! cheeky

Barbien porkkanat jäävät maahan. Tulkoon keräämään, jos Kenin kanssa kiireiltään ehtii.

Minun kohdallani ei ainakaan ole kyse taidosta. Tosita kesää vasta porkkanaa kasvatin. Olen vasta vanhemmiten innostunut tästä hyötyviljelystä. Mutta uskoakseni mulla syvä ja multava maa, jossa ne viihtyvät. Kuivana kautena kastelin. Mutta sitähän ei tänä kesänä tarvinnut montaa kertaa tehdä.

Onko kellään muulla kokemusta Nelsonin “Red Samurai F1” porkkanasta viime kesältä?

Omasta kylvöksestäni ainakin 2/3 kehitti heti kukkavarren!

Epäilen että nämä on jalostettu Japanissa jossa ei ole valoisia kesäöitä.

Pitäisi varmaan kylvää heinäkuulla, mutta eihän sitten enää kerkeä valmistua. Kokeiluni jää tähän.

Mulla taisi olla tuota edellisenä kesänä, kukki helposti. Ainakin joku samurai-niminen porkkana se oli.

Mulla oli tuota samuraita edelliskesänä ja kukki tosi hyvin. Enää en laita.

Tästä se taas lähtee! 2 riviä porkkanaa kylvetty :slight_smile:

Kylvin kokeeksi syksyllä.

Täälläkin on kylvettu pari lyhyttä riviä porkkanoita. Laitoin kahta eri lajiketta, Ingottia ja Sugarsnackia. Molemmat ovat tosi makeita kesäporkkanoita. Toivottavasti itävät viime vuotta paremmin.

Kitkin tänään kasvulaatikon jossa on monta riviä porkkanoita kasvamassa. Ihan pienet taimet niissä oli vasta, oli aika hankala löytää ne ja jättää kitkemättä vesiheinän mukana. Sitä taas ei ollut yhtään hankala löytää...
Mikä on ollut ihmisellä mielessä kun on teetättänyt ison neliömallisen kasvulaatikon johon ei isolle alueelle keskelle yllä mistään reunasta frown.

Tossa helteellä kitkiessä (illan suussa mut todella kuuma edelleen)  ja hien valuessa noronaan tuli mieleen että ens vuonna laitan sinne sisään laudat kävelyä varten. Muistais vaan.

Minun syksyllä kylveyissä porkkanoissa ei itämisen merkkejä.

Mullon porkkanoissa eka kasvulehti näkyvissä kaikissa lajikkeissa :slight_smile:

Meillä porkkanat hyvässä kasvussa. Molemmissa lajikkeissa itävyys oli hyvä. Oikeat porkkanan lehdet jo hyvässä kasvussa.

Harvennusporkkanoja.

Vasemmalla talaviporkkana ja oikialla kesäporkkana.