Pihtariporkkana :w00t:
Miltä kuullostais jos vasta tähän aikaan kylväis porkkanan siemenet maahan ? Pakko olis jotain täytettä vielä saada pariin penkkiin kasvimaalla ja ne on kohopenkkejä joten porkkanoille olis kyllä tilaa kasvaa. Ei ole tällaista kesää ennen ollut mulla, että pakko jotain laittaa vaikkei haluais ollenkaan kasvimaalla viettää aikaa
Nuu, kyllä varmasti vielä ehtii kasvattamaan porkkanaa. Nythän on syksyt olleet pitkiä ja suht lämpöisiä muutaman vuoden. Mulla on kans vielä porkkanat ja punajuuret kylvämättä. Ei vaan ehdi kun työ vie niin suuren ajan päivistä. Perjantai-iltana aion tehdä pienen porkkana- ja punajuuripenkin ja pistän siemenet maahan ![]()

Kesäporkkanat kasvannu ihan mukavan kokosiksi.

Hyvin kasvo porkkana kylymänä kesänä,palijon on syöty tuoreena mutta mukavasti saahaan säilöönki.
Harvennusporkkanoja.
728 gr,jouvvuin nostamaan pois ku oli alakannu pehemiämään.Mikähän syynä?
Nämä helteet pehmittää…
On kyllä tosi upea porkkana ![]()
Meillä menee näköjään letille ![]()
Harvennus porkkanoja.
Kesäporkkana ![]()
Porkkanatki kasvannu kokoa kohtalaisesti ![]()
Kesäporkkanoja,en oo kehannu laiskuuttaan mullata ![]()
Porkkanaa tuli hyvin.
Tässä suurin ![]()
Keräsin tämän vuoden -18 porkkanasadon “pikkasen” myöhempään kuin tavallisesti 7.11.
Tämän merkinnän teen lähinnä muistutukseksi itselleni. Porkkanat priima laatuisia.
Kovin pakkanen kävi syyskuussa -15 lisäksi pienempiä pakkasia ollut päiviäkin, vesiastiat umpijäässä!
Silti loput salaatit vielä hallaharsojen alta 8.11 sekä vimpat p.juuret. Täysin hyvää suurin osa jopa salaaateista.
Vieläköhän näen tämänkin ajankohdan tulevan joskus lyötyä, täällä.
Oliko joku ajankohta milloin porkkanoilta voi ottaa hallaharson pois, siis miten kauan porkka on alttein munivien kärpäsien hyökkäyksille? Pitääkö taimien olla silloin tietyn kokoisia tms.? Miten te teette jotka kasvatatte porkkanaa, milloin poistatte hallaharsot vai poistatteko ollenkaan?
Minulla on täällä pinaatin taimet yms. syöty aivan rei’ille… Oikeastaan ainoa mitä ei ole syöty on (toistaiseksi) Herneet ja Härkäpavut. Kaikki muu on maistunut. Jätänkö harsot?
Entäs nuo ns. Sokeriporkkanat ta-i tuoreporkkanat joita ei säilytellä. Voisiko niitä kylvää vielä vai onko suht’ kalliitten siemenien tuhlausta? Tuliskohan niistä enää mitään?
Meillon harso porkkanojen päällä koko kesän.
Tällaista lajiketta esim. tarkoitan:
DAUCUS carota L
Porkkana F1 ‘Sugarsnax 54’
Aikainen ja makea lajike. Porkkanat n.22-25cm pitkät ja tummanoranssit. Korkea beetakartoneenipitoisuus. Syödään tuoreena, ei sovellu talvivarastointiin. Toistuvasti kylvettynä satoa saadaan pitkään. Maailman makein porkkana!
Mainoksesta saan käsityksen että kyseessä on tuorekäyttöön tarkoitetusta ei varastoitavasta porkkanasta. Ikäänkuin jonkin sortin kesäporkkana, joita on myös muita vastaavia ns. herkkuporkkanoita… tai sitten olen käsittänyt väärin… vieläköhän tuontyyppisiä kannattaisi kylvää? kylvättekö te?
Meillä taas hiiriongelma,nämä niijen ällötysten suihin.Kompparitavaraa
miksi aina isoimmat???
Vihaan hiiriä.