(Kukkasipulit ja mukulat - Posliinihyasintti (Sineposliinihyasintti), Puschkinia scilloides)
Avaan tänne lajien alle uuden palstan, vaikka minulla ei vielä ole edes kuvaa laittaa kukasta, kun vasta viime syksynä sipuleita maahan piilotin. Täältä löytyy kuvia ensi hätään ja varmasti joku laittaa myöhemmin omistakin kukistaan kuvia.
No voi Raakki, sen lisäksi että sinä olet niin valtavan taitava ''puutarhailussa'', niin olet myös mahdottoman taitava kuukkeloinnissa ja tän tietsikan kanssa. Minä onneton sähläsin innokkaasti melkein tunnin noitten parin posliinihyasinttikuvieni kanssa (jotta saisin kehuskella välillä muillakin kuin ahmattirusakoilla) niin sillävälin sinä olit tekaissut tänne oman palstan
. Mutta minäpä en lannistu ja sählään vielä toisenkin tunnin ja sorhaan tännekin ne parit kuvani omista posliinihyasinteistä... jos vaikka onnistuis paremmin
.

No, ainakin sain nää tänne kertaalleen, sekin riittää alkajaisiksi.....
No nyt on tanulle kuvia ja löytyvät paremmin omalta nimikkopalstaltaan. Hyvinhän tuo sujui, eikä ole enää niitä ruutujakaan kuvissa. :) Nythän ei enää välttämättä tarvitse itse pienennellä kuvia, vaan voi antaa palstan automaatin hoitaa se pienentäminen.
Posliinihyasintit ovat täällä kukkineet jo pitkään. Kohta taitavat ensimmäiset jo lakastuakin.
Kiitos! 8D
Minä olen jo kauan vanhan pentin puolella kuolannut noita ihania siniraitaisia pikkukukkia ja EILEN torvi sitten tajusin kun katsoin riittävän tarkkaan, että minullahan on samaa ihanaista jo kolmatta vuotta omassa puutarhassani ja kovasti on leviämään päin kaiken lisäksi!
Puschkinia-kasvustoa.

Yksilö

Asparaguksen kuvissa ei taida olla posliinihyasintti laisinkaan? Mikähän lienee? RvaHelmiksen kuvissa kyllä. Ainakin minulla olevat posliinihyasintit on samanmoisia kun RvaHelmiksellä.
Olisikohan valkoinen kevättähti?
Kyllä nuo Asparaguksen valkoiset ihanuudet ovat kevättähtiä. Ne myös leviävät siemenistä kiitettävästi.
Olettekos muuten varmoja että ovat kevättähtiä? Vilkaiskaapa Raakin kuvia: ...asiaa lajeittain- lajeittain P - Ö: Tarhakevättähti...
Kyllä se minun mielestäni on posliinihyasintti. Siinä aiemmassa kuvassa se kyllä yllättävän paljon näytti kevättähdeltä.
Pihalla näkyi pari tuommoista posliinihyasinttia olevan sinivuokkojen seurana. Yöpakkanen tahi joku elukka on vaan käynyt vartta pahoinpitelemässä
Mutta ainakin kuvasta näkyy, ettei kaikissa posliinihyasinteissa ole vielä tuommoista isoa rypäsmäistä kukintoa, vaan osassa on ihan vain tuo yksikin kukka.

Mielenkiintoinen juttu, mun pihalla kaikissa posliinihyasinteissa on hyasinttimäinen kukinto eli paljon kukkia varressa. Ei ole tuommoisia yksöis- tai kaksoinkukkaisia ollenkaan. Omani olen hakenut muutama vuosi sitten yhden autiotalon pihalta, siellä niitä kasvaa heinikön seassa. Niin että jos joku haluaa sellaista vanhaa kantaa olevaa posliinihajusinttia, niin voin käydä kaivamassa ja postittaa (ja mulla on talonomistajan lupa)!
Minä luulen, että se on ikä- ja/tai ravinnekysymys. Minä luulen, että se nuorena tekee vain vähän kukkia ja sitten vanhempana vasta alkaa niitä rypälekukintoja tekemään. Tuossa minun kuvassa minä luulen, että siinä on yksi vanhempi sipuli ja sen mikä-lie-sivusipuli on se missä on se yksi/kaksi kukkaa vasta.
Tosin tuolla paikalla kasvoi viime kevääseen asti valtava viinimarjapensas. En usko, että kukaan ihan vähään aikaan on istuttanut mitään sen alle. Siksipä voisin myös luulla, että se on vasta herännyt pitkäaikaisesta horroksestaan, jossa ravinteita ei ole sille aiemmin riittänyt ja sen vuoksi vasta kerää taas voimia kukintaan.
Minun luuloni perustuu kokemuksiini helmililjoista, jotka käyttäytyvät minulla aina juuri noin.
Tuota minun posliinihyasinttia, sen paremmin kuin niitä sinivuokkojakaan ei ollut tuolla paikalla viime keväänä.
Kibu, hep-hep, kaivuuhommiin siis lähden. Kassisi odottaa kotiinpääsyä ja kuola suussa odotan mitä vaihtareita sulla on... 
minä taas olen luulossa,että on eri kantoja posliinihyasintteja :)
Puschkinia scilloides var libanotica,jolla on ne suuremmat hyasinttimaiset kukat,myös valkoisena
Puschkinia scilloides,se vaatimattomampi
Hei Fellow, minäkin haluaisin tuota toisennäköistä posliinihyasinttia, riittäisikö vielä mullekin? Laitanko hölöä? Vaihtareita olisi mullakin jotain, esim sitä pientä tataria, jossa vaaleanpunaiset pienet tähkilöt. Muutakin on, mut pitää ettiä ensin nimet mitä tarjoo....
Tää mun posliinihyasintti ei ees tuoksu, vaikka sen pitäis, eikö?
Asparagus, laita hölöllä mulle yht.tiedot, postitan ensi viikon alussa niin eivät jää postin uumeniin viikonlopuksi. Mun pihalla (ja kohta sun myös) oleva hajusintti on hajusintti eli tuoksuu kyllä.
Se on muuten kuulkaas niin ystävät hyvät että, löysin Antti Riikosen kirjasta Suomalaiset perennat tiedon ja kuvan sivuilta 293-294 että nuo minun ja Nanikan ovat kukkaset ovat Persiansinililjoja Scilla mischtschenkoana persisk blåstjärna ja ovat kaiken lisäksi erittäin harvinaisia
, hän ei liene väärässä? Perustetaanko oma osasto
!
Fellow, laitoin sulle hölöä ja odotan silti (edellisestä tiedosta huolimatta) innolla posliinihajusintteja
!