Posliinikukka, Hoya

Anna-Liisa Papinniemi otappa yhteyttä asiasta Hoyat

Mökinmuorille lähti siis nämä Hiukan huvitti kun leikkasin ja teippasin sopivan kokoista laatikkoa. Nimittäin kun laatikko oli lähetysvalmis, kierolla huumorintajulla nauratti paketin etupuolelle sattunut teksti "Lego toy in this pack" Toivottavasti ei kuitenkaan oksat ole leegopalasina naurua

Paketin takapuolelle sattui myös teksti " 3 to collect " Aivan oikein, kolmehan niitä on naurua

Kiitosta vain legolaatikosta ,perille tulivat, toivottavasti tulevat sinullekin Kilppu ,niin etteivät ole ihan rakennuspalikoina, jos ovat , tahdo uudet....

Heips kaikki posliinikukkatietäjät naurua Huomasin, että äidilläni on komea Hoya säleikössä, pitkulaiset vaaleapilkulliset lehdet (olisiko joku pubicalyx? ainakin noista kuvista pääteltynä), meinasin käydä "pöllimässä" siitä pistokkaan (tai pari?) Miten toimia. Otanko vaan pari latvan pätkää vai?

Ansu75; Leikkaat vain reippaasti pätkiä, posliinikukat vuotavat maitomaista nestettä joka on myrkyllistä, odota sen aikaa että vuoto loppuu ennekuin laitat oksat multaan, muuten voi käydä huonosti. Minä olen laittanut oksanpätkät kaktusmultaan, nyt olen viimoisille sekottanut mukaan myös turvetta, kaktusmullassa olen saanut juurtumaan itse hyvin. Laita suht pieneen ruukkuun, eivät kasvata kovin kauhian isoja juuria ja kukkivat kun ruukku on täynnä juuria. Upota oksat multaan siten että alimmat lehtiparit ovat myös hieman mullassa, kasvattavat juuret nimittäin parhaiten sieltä lehtien tyvestä. En ole itse laittanut pussia enkä muutakaan päälle vaan pelkästään ruukkuun ja ikkunalle. Tykkäävät valoisasta paikasta. Perliitistä ja vermikuliitista olet varmasti lukenut tätä kautta, itse en ole niitä käyttänyt, mutta ovat varmasti hyväksi jos sinulla sattuu jompaa kumpaa olemaan. Näin minä olen laittanut posliinikukkien pistokkaat juurtumaan hyvin tuloksin

Mökinmuori, ei olleet leegopalasina naurua laitoin multaan ja ikkunalle, eiköhän ne siitä lähde kasvamaan hymy Hyvä että tuli paketti perille, toivotaan että jaksavat jatkaa kasvuaan.

Eikö se maito ole?

Ei tosiaankaan ole myrkyllistä monet kyllä uskoo niin.Hassuinta on kun joutuu käsille on kun liimaa vähän ajan kuluttua kuivuessaan sormet jää kiinni yhteen.Muuten kaikissa ei ole neste valkoista osassa on kuin vettä ettei olisi siinä tavallisessa Carnosassa ainakin Carnosa Tricolor on vesimäistä nestettä.

Myrkyllisyydestä tuli mieleen, että maltatteko te olla maistamatta carnosan mesipisaraa? Mie en :-)

Makeeta Tahmaista ihanaa jo pikkutyttönä naapurissa oltiin sormet aina tahmassa siellä oli valtava Carnosa.

Mikähän Hoya on kyseessä?

Koko kasvi (kamerakännykällä kuvattu)

lähikuva lehdistä

Kyseessä siis äitini kasvi, josta nappasin muutaman pistokkaan tänään naurua

Hoyabella, jos tuosta joskus leikkelet pistokkaita, muista minua, samoin jos  H. lacunosasta (tulikohan nimi oikein) joskus joutaa, sellainenkin puuttuu. Sinulta aikaisemmin saamani H. kerrii on jo yli metrin mittainen ja tekee ensimmäistä kukkanuppuaan.

Kyllä tuo australis on vain niin kaunis. Toivottavasti pistokkaani juurtuu, että saan nauttia noin ihanista kukista vielä jonain päivänä. Tuo praetorii on kyllä tosi erikoinen, ihan kananmunan keltuaisen värinen.

hoyabella. onko sinulla tuosta H praetoriista toista kuvaa eri kuvakulmasta? on aivan ihana kukkijahymy

Mitenköhän kauan tuollainen H. Mindorensiksen pistokas jaksaa jurottaa ennen kuin alkaa kasvamaan?

Huhtikuussa passionilta tulleet pistokkaat eivät vielä ole alkaneet kasvamaan. Tarkistin tuossa viikko sitten ruukun sisään ja olihan siellä kasvanut juurta vaikka muille jakaa mutta ei kasva...surullinen Muistaakseni joskus tuossa kesällä toisessa näkyi lehden alku mutta sitten se kuivui pois... eikä uutta ole näkynyt... H. Purpureo-fusca taas on innoissaan niitä lehtiä kasvattanut ja H. Macgilliwrayii on jo kasvattanut pitkän komean varren lehteineen...

Mutta mitä pitäisi tuolle mindorensikselle tehdä...?

Jotkut Hoyat voivat kestää vuosia ennenkuin lähtevät kasvuun Caudatat kestää yli vuoden ja sitten alkaa laukka kohta ei mahu minnekkään älä sure jos kerran on juurtunut niin kyllä lähtee.Minulla on nytkin paljon uusia keväällä ja kesällä saatuja pistokkaita yhessäkään ei ole vielä mitään alkuja siinä tarvitaan kärsivällisyyttä mutta kyllä se palkitaan odotahan vain.Tällä hetkellä Hoyilla on lepokausi ja jos alkaa kasvaa ne kasvut kyllä kuolevat ennenkun on kevät.

No hyvä kuulla ettei suoraan ainakaan kasvattajassa ole vikaa. Olen lohduttautunut sillä että ne kaksi muuta selvästi on kasvanut.

tuolla aikaisemmin näytinkin ainoan posliinikukkani ja nyt haluisin tietää sen oikean koko nimen.. ja tietenkin millaisista oloista tykkää ja kuinka nopeasti kasvaa?

miksi mun kukka ei kasva nopeasti? se on n. 2v. vanha jo ja noin pieni.. onko liian pimeässä vai? höh..

raaahh... surukseni on todettava, että hoyabellalta saatu calycina ei lähtenyt matkaan vaan otti ja mätäni. surullinen Ja niin kun minä yritin kaikkeni, että se olisi saanut parhaat olosuhteet juurtumiselleen. Kaikista niistä pistokkaista juuri tuo olisi saanut juurtua kaikkein kipeimmin, koska se olisi ollut ihanin. Onneksi muilla pistokkailla menee paremmin. Australis on vähän ottanut nokkiinsa, kellastanut lehteä, mutta kyllä se siitä, kun tottuu uuteen kotiinsa. Ja se toinen juureton on tekemässä juurta. (Olikos se nyt thomsonii, en muista ulkoa.)