Posliinikukka, Hoya

H.tsangii, nuppuja. Kerkiävätköhän viikossa aueta, että näkisin kukat.

Pirkko-Martta, hyvää matkaa sinulle, itse lähden huomenna Armeniaan, ihana jännitys päällä kieli ulkoa

Minulla vielä on epäselvää tämä yksi posliinikukkani, tai oikeastaan kaksi amppeliahan niitä on samaa, sain ehdotuksia että on jokin pubicalyx, mutta sitten törmäsin sellaiseen kuin Hoya memoria? Ja tämä muistuttaa kaikkein eniten omaani jolle nimeä kaipaan, jollakin taisi olla ihan sama kuin minulla toi ja kaipasi myöskin nimeä? Osaako kukaan sanoa tuosta memoriasta mitään?

En osaa tänne laittaa näemmä linkkejä, mutta kuuklellahan tuon löytää ja tässä on vielä kuva siitä omasta nimettömästä, nimenomaan lehdistä.

Taitaa olla aika pähkinä purtavaksi ennen kukkimista kieli ulkoa Kiitos hoyabellalle aiemmista kehikkokuvista, väkersin kerriille samantyylisen kehikon minkä olit tehnyt bambukepeistä, kuvaan tässä vaikka kun ehdin. Joku mietti että miksi joku laji ei lähde kasvamaan vaikka juuria on, minulla näyttää olevan tricolor ainoa jurnuttaja, juuret on mutta kasvua ei milliäkään, kaikki muut ovat lähteneet reippaaseen kasvuun, mutta eiköhän tuo tuosta joskus hymy

Laitan tänne kuvan kukkivasta posliinikukastani. Se on se ensimmäinen (toinen on vielä ihan pieni). Tuo kasvi on ollut minulla jo kymmenkunta vuotta ja kukki hyvin. Kun sain porraskuilun valmiiksi siirsin sen sinne kasvamaan. Siirto oli aika rankka, kun jouduin purkamaan vuosia yhdessä kasvaneet hoyan ja stephanotiksen toisistaan. Tuo stephanotis ei ole toipunut kukkivaksi vieläkään, mutta hoyani (carnosa) yllätti nyt syksyllä kukillaan. Tuoksu on taivaallinen: hunajaisen mausteinen. Se ilahduttaa aamulla ensimmäisenä, kun menen keittämään kahvia. Noita kauniita kukkia katsellessa ymmärtää hyvin, miksi kukkaa kutsutaan posliinikukaksi: kuin taidokkaan mestarin kädenjälkisydän.

Minä löysin puutarhalta hoya mindorensis ja hoya cumingearan,ovat isoja ja tietenkin siihen kaareen kierrettyjä, en tiedä kuin käy jos puran ne pois niistä,luulisin, että niiden pitää ensin tottua näihin oloihin meillä, ennenkuin kannattaa ruveta niitä repimään....

Kiitokset Hoyabella lajimäärityksestä! Olen ollut jo niin pitkään harhaluulon vallassa ja luullut kasvini olevan h.carnosa. Kun hankin kasvini siinä luki vaan että" Hoya". Tuollaiset ne markettien valikoimat ovat. Olin näet pitkään metsästänyt tuollaista hyvätuoksuista köynnöstävää posliinikukkaa ja sitten kun tuon löysin iskin heti kiinni. Se on niitä ensimmäisiä kasveja, joita myytiin Vantaan Bauhausissa sen avaamisen jälkeen silloin muinoin.

Tricolor onkin kaikkein valoisimmalla paikalla, keittiön ikkunalaudalla, ikkuna on itään ja joka aamu nostan sälekahtimet kunnolla ylös että saavat valoa

Onko teillä muilla kasvivalot? Nyt alkaa olla jo niin pimeää että harkitsen jos laittaisin tähän samalle keittiön ikkunalle kasvivalon, kaikki hoyani ovat samassa rykelmässä ja isoin osa on pistokkaista juuri lähteneet kasvamaan niin valo varmaan olisi hyväksi. Olen käynyt pari lamppuliikettä katsomassa enkä ole löytänyt sellaista jota haen.

Etsinnässä on siis sellainen valo jonka laittaisin roikkumaan katosta keittiön ikkunan eteen, ja loisteputkella tietenkin. Voi sen laittaa myöskin seinään kiinni ikkunan yläpuolelle, mutta koska siinä on myös amppeleita ajattelin että mahtaako valo riittää siitä enään ikkunalaudalle asti? Samoin siinä on kappaverho jonka luulisin syövän vähän valosta.

Katossa on yksi pistokepaikka tälle lampulle ja siihen ajattelin sen vetään. Onkohan ideoita mistä voisin löytää sopivan lampun? Ja vinkkejä vielä hehkunkin valintaa mikä on riittävä.

Laitan tässä myöhemmin kuvia ikkunasta mihin valo pitäisi sijoittaa.

Noni, tässä jotenkuten ikkuna mihin se lamppu pitäisi laittaa, se ei varmaan paljoa auta laittaa tuonne kappaverhon allekkaan perinteiselle loisteputkilamppupaikalle no-jaa Eli lähinnä ainut mitä tässä mieleen tuli että kavennan tuon kappaverhon puoleen tuosta ja laittaisin roikkuvan valon kappaverhon ja amppeleitten välimaastoon, kuinka kaukana loisteputkivalon pitäisi näistä amppeleistä olla? Ja mahtaako siitä yltää valo kunnolla ikkunalaudalle? Vai pitäisikö valo ennemmin koittaa mahuttaa amppeleiden ja ikkunalaudan väliin roikkumaan? Vai löytyiskö muuta valoratkaisua tähän naurua

Kiitos hoyabellalle vinkistä, tällaisen väsäsin kerriille

Tässä oikealla tämä nimetön kasvi, vasemmalle nostin malliksi pubicalyx silver pinkin pistokkaan, näkee lehtien koon eron.

Kirpparilöytö

Luulin ettei hyvä hymyile tälle pistokkaalle, kun tappoi heti toisen lehden ja toinenkin alkoi kellastua, mutta mitäs sitten kävikään. Mullan alta tunki uutta versoa ja nyt on jo kolmas lehtipari menossa sydän

Tunnistaako kukaan tätä Hoyaa? Kauppaan oli tullut lajitelma erilaisia ilman tarkempaa nimeä, eikä googlauskaan tuottanut tulosta. Lehdet ovat 7-10 cm pitkiä ja tuollaisia tummareunaisia.

Missäpäin tuollainen kauppa on ? Mahtavan näköinen!

Kiitos, Hoyabella! Arvelinkin, että sinulta löytyy vastaus! Googlasin wayetiin, ja sehän se on.

Ja Pappis: Järvenpäässähän tämä kauppa on - taisi kyllä olla ainoa tätä sorttiasilmän isku muita kyllä vielä jäi! Shepherdiin ja compactan tunnistin, sitten oli joitain pienilehtisiä...

...ja sitten mielenkiinnolla odotellaan wayetiin kukintaa; MyHoyas-sivuilla sanottiin:

This hoya produces lots of nectar that sticks to everything! niin

Sanoisin kyllä että H. Kentiana koska lehtien reunassa tumma raita Wayetii on puhtaan vihreä ainakin minulla vaikka joku sanoo että ovat yksi ja sama kasvi.kukinnot hyvin pieniä punaisia ja ei suttaa "Mesikasteella"mutta kuivia kukkia tippuu sitäkin enemmän, kukkii muuten helposti.

Tulin ostaneeksi pari uutta viherkasvia ja luulen että ovat posliinikukkia, mitähän lienevät?

kiitos Hoyabella