Posliinikukka, Hoya

K iitos Hoyabella! Pistokkaat on juurtunet hyvin ovat kaikki jo mullassa ja voivat hyvi.

voi räkä! minun hoya pistokkaasta löytyi tänään villakilpikirvoja... pentele vieköön! sai puutarha aerosolia.. vaan tuskin tehoaa..

Tuo Hoyabellan Hoya finlaysonii on ihmeellisen kauniin värinen, oranssinkeltainenkukkanen, kukkivatko hoyat yleensä eri aikoina vai enemmän kesällä vai kukkivatko ne harvoin vain? Mulla eivät ole vielä omat hoyat kukkineet (vaikka luulin jo kerran, kun siltä näytti, mutta kasvoivat yhä lisää pituutta).

kukkanen Odotan kukintaa innolla kukkanen 
mulla on sulta tulleita hoyia neljää eri sorttiahymy,
ovat aurinkoikkunallaaurinko

Tämmöiset poksahti auki meillä tänään...nimettömänä ostettu, incurvulana olen tätä pitänyt.
Kukkii nyt ensimmäistä kertaa, korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

Hoyabella, terkkuja sinne entiseen kotiin

Incurvulana olen pitänyt minäkin hyrinän posliinikukkaa, itsellä on ihan samanlainen.

Hankin itselleni pikkuposliinikukan lokakuussa isoposliinikukan kaveriksi. Se kukki ostettaessa kauniisti, mutta viikon sisällä pudotti jokaikisen tertun (sitä osasin kyllä odottaakin). Muutenkin tuntui jotenkin reppanalta, mutta ajattelin sen johtuvan siitä, ettei hän ollut vielä kunnolla kotiutunut. Kasvualustaan en koskenut vaikka se olikin sitä turvehöttöä, ajattelin jättää sen keväälle, kuten kaikkien muittenkin.

Nyt tuli muutto eteen. Uudessa huushollissa minulla on mahdollisuus pitää yksi huone viileämpänä ja olenkin vienyt sinne monet kasvini talvehtimaan, myös bellan, kun kirjasta luin että viileämpää hän tahtoo. Huoneessa on 14-15 astetta ja paljon valoa.

Vaan nyt tuli tenkkapoo. Bella on aloittanut versojen näivettämisen ja lehtien tiputtamisen. Itse en hänen sielunelämästään oikein mitään ymmärrä, joten opastakaa te paremmin tietävät, kiitos.

Hannanen, mulla kävi viime syksynä ihan samoin. Epäilin syyksi pimeyttä ja epätasaista kastelua.
Meni tappiosarakkeeseen.
Tänä syksynä päätin yrittää uudelleen, vaihdoin kasvin suht pian pienehköön altakasteluruukkuun, kasvualustaksi kestomultaa, vermikuliittia, perliittiä ja taisipa olla vähän sammalsilppuakin.
Ripustin eteläikkunalle amppeliin, toistaiseksi meillä voidaan hyvin & kukitaan.
Mutta minä vasta harjoittelen näiden hoyien kanssa, onneksi täältä löytyy tietäjiä jotka neuvovat.

Niinpä. Alan kyllä vahvasti olla sitä mieltä, että suuri vaikutus huonoon kuntoon on kyllä kasvualustassa. Sitä paljasta turvetta kun on niin vaikea pitää sopivan kosteana. Viheliäistä tavaraa, olisi pitänyt vaihtaa pois samantien. Toisaalta epäröin vaihtaa nyt kun on pimeää. Liekö vaikutusta valolla tähän asiaan?

Minulla on bella pelkässä rahkasammaleessa, upotan sen kastellessa vesiastiaan ja sitten saa taas mennä ihan kuivaksi ennen seuraavaa kertaa. Kukki jatkuvasti koko kesän ja nyt on taas nuppuryhmiä kasvamassa. Ensi keväänä pitää varmaan siirtää parempaan kasvualustaan ennenkuin tämä tiivistyy liikaa.

Nyt on kasvi operoitu. Vaihdoin ruukun, ja mullan kokosin niistä aineksista mitä kaapista löysin(huonekasvimultaa, taimimultaa ja kevytsoraa). Lisäksi hän pääsi takaisin lämpimään ikkunalle. Pitää katsoa uskallanko viedä enää täksi talveksi viileään..

Pidetään peukkuja!

Thomsoniin ja calycinan pistokkaissa on juuria! Tässä pimeydessä ihmeiden ihme. Mutta ihana ihme.

Meille muutti pieni H.kerrii

mistä johtuu että posliinikuka taimen jonka sain hoyabellalta,lehdet ovat muuttuneet aivan kirkkaan keltaisiksi,mutta ovat muuten aivan hyvinvoivan näköiset,ei kuivumisen merkkejä näy.(carnosa)

onkohan sitten niin että ei riitäkkään kerran viikossa kastelu, kastelen sitä mittana kahvikuppi senverran oon antanut viikossa,onkhan se sitten liianvähän viikkoakohden pitä antaa sitten useammin .

joo muoviruukkuhan se on ,eli kannatta sitten vaihtaa varmaan saviruukkuun.kiitos sinulle tiedosta!hymy

Minulla on muutaman vuoden ikäinen posliinikukka. Nuorempana se kukki kerran yhtenä kesänä. Kastelujen välillä se on useinkin aivan rutikuiva. Joskus taas liiankin märkä. Näkyy kestävän kaikenlaista, mutta kukkinut se ei ole kuin sen yhden kerran. Muoviruukussa ja amppelissa ollut.

Ilmankos mun hoyani viihtyy, kun on laakeassa saviruukussa patterin yläpuolella ja eteläikkunan paahteessa. Kastelen reilusti viikottain mutta noissaolosuhteissa kasvi myös kuivahtaa siinä ajassa.

Leikkasin työpaikan posliinikukasta pitkän pätkän kotiin. Se oli kasvanut lämpöpatterin päällä ja eteläikkunalla joten se on kasvattanut sellaisia rumia pötkylöitä joissa on metrin matkalla kaksi-kolme lehtiparia. Ajattelin laittaa tuon suirun pienempinä pätkinä vesilasiin juurtumaan. Pitääkö silloin veteen osua aina se alin lehtipari, tai siis lehtihanka, siitähän ne juuret tulevat? Vai kasvaako juuria pelkästä varrestakin? Tieto on nyt kullanarvoista jotta tiedän millaisiksi palasiksi suirun pistän.