Hoyabella, mitä tarkoitat juurrutushormonilla? Kiinnostavalta kuullostaa, ihan uusi juttu minulle.
Sattuipa hyvään aikaan tää tiedonmurunen. Juurtumassa on paraikaa kultaköynnöstä ja muutama santun lehtikin pääsi mukiin. Huomenna täytyy ojanpientareella piipahtaa
Kiitos hoyabella vinkistä! Olenhan minä ennenkin pajun ihmeellisistä vaikutuksista kuullut, mutta jotenkaan en ymmärtänyt yhdistää omiin kasveihini. Toimii ilmeisesti siis muihinkin kasveihin kuin posliinikukkiin? Juoksen vielä tänä iltana sinne ojaan
Toimii myös muilla kasveilla, esimerkiksi kiinanruusu juurtuu paljon nopeammin, kun samassa vesiastiassa on pajunoksia.
Nyt kun alkaa pikku hiljaa valo lisääntyä ja alatte vaihtaa posliinikukillenne multia ja muutenkin kenties karsimaan sojottavia oksia, niin ilmaisisin nöyrän pyyntöni saada ostaa/mahd. vaihtaa kanssanne h. multifloran tai h. kerriin pistokkaita.
Ihanaa hoyabella! Katsotaan sitten tarkemmin kun tulee ajankohtaisemmaksi.
Mulla on ollut ihan kaamea talvi huonekasvien kunnon kannalta; ainakin neljä juurtumaan laitettua pistokasta on kuollut, mm. Poisonilta keväällä saatu hoya halophila. Ja tästä syytän ikkunaremonttia joka haljenneen ikkunan vaihto-ongelmien takia venyi pariksi kuukaudeksi, ja kukat tietty pimeässä nurkassa sen ajan.....
hoyani kellastuttaa lehtensä... pink silver... ensin siihen tuli villakirvat ja nyt näyttää että taitaa tehä kuolemaa... mikä avuksi.. provadoa sai ja nyt valoisimmalla ikkunalla....
Tervehdys Hoyan ystävät !Oheinen kuva näyttää melkein 2 v vanhaa Hoya joka oli ostettu 2005 helmikuussa ystävänpäivän lahjaksi itselleni :)).Maksoi 1 euron. Se oli 1 lehti "istutettuna" korkin palaseen. Istutin koko korkin multaan ja odotin. Se alkoi kasvaa vasta vuoden kuluttua siis 2006 keväällä. Se nyt on tämän näköinen
en ole kastellut liikaa mielummin liian vähän.. aina kun koitan multaa niin rutikuivaa.. kun vaan ei kuolisi... juu taidan antaa provadoa veden mukana.. kastella sitten samalla vedellä muutkin kasvit..
Heipa Hoyabella! Laitan tänne kuvan vuodelta 2006, jolloin hoya alkoi kasvaa, se oli tämän näköinen, alkuperäinen lehti erottu hyvin,se oli maalattu jollain väreillä joita en saanut postetuksi :
kyllä pink silverissäni on vartta.. sinulta tuo saatu hoyabella.. yhden lehden kasvatti ennen talvea ja nyt sekin lehti veltto.. noh.. täytyy katsoa mitä provadovesi saa aikaan.. voisin laittaa siittä kuvan myöhemmin.. ehkä minulla sitten ei menesty kuin tuo carnosa...
pikälisäys ei toimi? Huhuu, tuleeko minun viestit?
Voi käääk, ei toiminu pikälisäys. No eikun uutta juttua sitten tätä kautta
Minä taistelen täällä taas minun incurvulan kanssa, näyttää olevan joka talvinen taisto tämä.
Viime talvena säikähdin että kuolee koko inkku kun kellasti ja tiputteli kaikki huoneen puoleiset lehdet. Ikkunan puolelle jäi jonkin verran joista sitten napsin pistokkaat talteen ja pätkin lyhyeksi koko rehun kun oli niin toispuoleinen. Kesällä kasvatti kuitenkin pitkät uudet varret ja tähän asti on mennyt hyvin, kunnes taas..
Yksi varsi kellastaa/tummentaa lehdet ja tiputtaa ne pois. Huoneenpuoleinen varsi taas. Muut varret voi hyvin. Ajattelin että olen kastellut liikaa ja annoin kuivua kunnolla, mutta nyt sitten lehdet on alkaneet käpertyä reunoistaan sisäänpäin. Äsken uskalsin hiukan kastella.
Sitten hommasin ison bellan, purin sen kehikosta ja laitoin amppeliin, iso rötjäke jolla on metrsiset varret. Tietenkin osa lehdistä kärsi ja on vähän hassun näköinen kun on alkupäässä on melkein kaljut varret ja loppupää on tuuheaa puskaa. Tuleehan alkupäähänkin uudet lehdet vai joudunko keväällä operoimaan kokonaan uusiksi? Näyttää myös vähän tupsahtaneen kun joka päivä tiputtaa pari lehteä, mutta syynä varmaan on olosuhteiden muutos, purkamisesta johtuva rääkkäys ja valon vähyys.
voi mahoton miten komeita
Ei näköjän voi kuin huokailla ja ihmetellä noita hoyabellan kukkia!
Kuinka vanhoja kuvassa olevat ovat?
Hoyabella, kevät kun koittaa niin ojennan käteni ja anon sinulta pistokkaita.
niin kuten lupasin laitan tänne kuvan pink silveristäni joka näyttää siltä että villikset voitti 10-0.. meinaan huomasin niitä kasvissa vielä olevan lisää..
niih.. tuskin tuota enään voipi pelastaa niin pahalta näyttää ..
Hei hoyabella, kuoleminen alkoi oksan toisesta päästä, ei siis tyvestä ja levisi pikkuhiljaa kohti ruukkua, ennenkuin ymmärsin katkaista oksan. Olin sitä ennen vain nyppinyt kuolleet lehdet pois.
Ottikohan se niin kovasti nokkiinsa lännestä itään muuttaessaan…?
Talo on sama, joten kovin suurta lämmön- tai ilmanlaadunkaan muuttumista
ei liene tapahtunut.
(Mun mies ei kyllä ikipäivänä anna laittaa sitä olohuoneen länsi-ikkunalle,
nytkin jo motkottaa kun se on makuuhuoneessa, heh…)
Tarkoitus olisi siirtää se vierashuoneeseen itään, kunhan keksin asiallisen alustan seinän viereen. En haluaisi siitä luopua,
joten yritän hakea tarpeeksi tietoa hoitoa varten.