Pienenä vinkkinä, Oulun kodin ykkösessä on isoja australiksia, varmaan löytyy muistakin kodin ykkösistä.
Voi itku, jos minulla ei ole sukset ristissä incurvulan kans niin on sitten myös australiksen.
Australiksen pistokkaita olen saanut kahteen otteeseen, eivät alkaneet millekkään minun kanssa, kaikki muut pistokkaat kyllä lähtee reippaasti (jopa sen incurvulan)
Ostin nyt suht ison australiksen, mutta ensin alimmat lehdet meni sen näköiseksi kuin olisi kasteltu liikaa, semmosia tumman kirjavia. Ja ne tippuivat. Kaivoin ruukustaan ja tarkistin juuret mutta ei niissä ollut mitään hälyyttävää. En kastellut vähään aikaan, mutta tänään plop.plop,plop.. terveen näköiset ja tuntuiset lehdet vain tippuivat
En ole kuitenkaan kastellut eikä multa ollut liika märkää. On itäikkunalla niinkuin kaikki muutkin posliinikukat. Minkä näköisiä ovat kylmää saaneet lehdet? Ei kyllä mikään muu posliinikukka ole tykännyt kyttyrää automatkasta kaupasta että josko ois kylmää saanu, mutta ei minusta sekään ole oikea syy.
Mikäs neuvoksi, kun carnosan lehdet ovat kellastuneet lehtikannan puoleisesta päästä, ja alimmat lehtikannat ovat kertakaikkiaan näivettyneet aiheuttaen lehtien putoilemista? Ötököitä ei näy. Aiemmin ei ole kasvin kanssa ollut ongelmaa (ja kukkinut on uskollisesti), mutta muuton yhteydessä se jäi sukulaisteni hoidettavaksi, ja jo parin viikon kuluttua kasvi alkoi tehdä kuolemaa. Nyt toin kasvin uuteen kotiin, mikä lienee sille jo stressin aihe sinänsä (tuntuvat olevan kovin rauhaa ja rutiineja rakastavia). Yritän kuitenkin parhaani mukaan optimoida valo- ja kosteusoloja. Tietääkö kukaan mistä oireet johtuvat? Voinko jotenkin ennaltaehkäistä ylempien lehtien putoamisen? Alunperin juurrutin kasvin pistokkaista, jotka olin ottanut isoisäni asunnolta hänen kuoltuaan - kasvilla on siis suuri tunnearvo.
Miksi nuo pari kirjoitusriviä tulivat niin pitkiksi, etteivät mahtuneet ruutuun? Yritin muokata, muttei mikään auttanut.
Voihan se olla että ensin kastelin liikaa, tai kastelin eikä olisi tarvinnut josta tykkäs kyttyrää, mutta oli kerenny kuivata siihen mennessä kun aloin kattomaan mikä hätänä. Tosin nuo terveet lehdet itppuivat vasta nyt myöhemmin.
Tuo on söpö. Osa noista aiemmissa kuvissa olleista lajeista oli kyllä lähinnä erikoisia, ei mielestäni kovin kauniita.
Mitkä posliinikukat eivät tuoksu voimakkaasti? Ovat niin kauniita, että ajattelin kokeilla kasvatusta. En kestä voimakkaasti tuoksuvia kasveja, joten kukissa pitäisi olla mieto tuoksu tai ei tuoksua lainkaan. Minulla on jo pikkuposliinikukka, ja se näyttää viihtyvän hyvin.
Löysin viime keväänä/kesällä carnosan kirpparilta. Raukka kärsi tosissaan muutosta ja iso kasa lehtiä jäi matkan varrelle ja kasvi näytti tältä kun paikoilleen sain.
Tässä on uudempi kuva samasta carnosasta, tosin on vielä tämänkin kuvan jälkeen kasvanut. Mutta tähän suuntaan on menty ja odotan kovasti kevättä ja kesää kun innostuu taas kasvamaan lisää ja lisää.
Hyvä huomio Olen laittanut alas vain kuvauksen ajaksi, kamera ei ole mikään maailman paras ja kuvat valottuu pilalle jos verhot on auki, monesti saan säätää ne kokonaan kiinni jos on aurinkoista kuvatessa. Jos yritän ottaa kuvaa ilman salamaa, minun pitäisi suunnilleen olla hengittämättä että onnistuisi, ei kestä pienintäkään liikahdusta.
Pidän siis verhoja kokonaan ylhäällä, aamulla aikaisin aukasen ja kun on jo pimeää laitan kiinni.
Tuohon olohuoneen ikkunaan tulee vähän varjoa terassin katteesta,varsinkin talvisin kun on lumen peitossa. Nyt minä lauhana päivänä pistin miehen harjan ja tikkaitten kans pihalle niin sai tiputtaa lumet pois ihan vain kukkien takia
Odotankin joskos tämä carnosa kukkisi mahdollisesti ensi kesänä, nyt on reipastunut huomattavasti tulonsa jälkeen.
Lienet oikeassa hoyabella, että paikan päällä nähtynä kukat ovat lumoavimmillaan.
Nyt se carnosa sitten kuoli kokonaan. Ei ihme että lehdet kellastuivat/ruskettuivat kun varsi oli aivan näivettynyt. Onneksi sain oksan yläosasta muutaman terveen lehtiparin juurrutettavaksi.
http://www.kakteen-haage.de/shop/
Höh, tuli kaksi linkkiä, saiskohan ton toisen pois.
Sai. Käväisin siellä äsken ja mitä ihanuuksia sinne oli tullut. Lankesin taas vaihteeksi tilaamaan muutaman uutuuden.
Jokos kyllästyitte linkkeihin?
Hoyabella, onkos nämä hoyat tuttuja sinulle?
eilen tuli ostettua tälläinen. mutta mikäs se on?? myyjä ei osannut sanoa kuin että joku hoya carnosa...
hoya compacta