Posliinikukka, Hoya

Hoya sp. DS-70 oikea nimi ei ole tsangii. Kyseessä ihan eri kasvi ja siksi tuon ennen tsangii nimellä kulkenut on nimetty noin. Eli ei ainakaan kannata pistää vahinkoa kiertämään jos siittä pistokkaita joskus jakelet.

Törmäsin eräällä hoyasivulla tälläiseen hoyaan ku lauterbachii…tommosen ku joskus sais…

Hoyabella, niin aattelinkin että se on eriostemma mut oishan se siltikkin kiva =) Mulla nyt ei kuki juuri muutkaan poslarit =)

…ja sit ei saa nauraa tälle kysymykselle, muistakaa se =) Miksi joistain hoyista tulee sitä valkoista mörskettä kun sitä leikkaa ja joistain hoyista taas ei…?

Ootteko yleensä saaneet noitaeriostemmoja kukkimaan ja miten viileässä niitä talvetatte?

Mä nyt en saa hoyia kukkimaan oli se eriostemma tahi ei =)

Kermatoffeelle tuoksuvan H. heuschkelianan vieressä alkaa tekemään mieli kompiaisia. kieli ulkoa

minulla on kompiais lakko päällä joten hyvä ettei ole namuilta tuoksuvia kukkia kukassa:)

Mikä on kompiainen/kompiais? Ihan outo sana.

Kompiainen on karkki, makeinen.

Enpäs ole ennen kuullut!

Mummo tarjoili minulle tämän tästä kompiaisia kun olin pieni.

Kompiainen on tuttu sana, täälläpäin sitä nimitystä käytetään yleensä “väkevistä” karkeista kuten mynthoneista

Oulussa se tarkoittaa kaikkia makeisia.

Miulle tuli mieleen kontiainen, myyrä!

kompiainen on lapissa ihan tunnettu sana. Tänne etelää muutettuani on tullut monta sanaa vastaan jota etelän immeiset ei ole ymmärtäneet. Tuntuu ihan hassulta kun lapissa kaikki tietää että mistä puhutaan kun on ämmän neuloja esimerkisi tai kun puhutaan kirvaamisesta mitä tänään harrastin kukka penkkiä kitkiessä. Vasta siivosin perennapenkin ja nyt on taas vaikka kuinka rikkakasveja pinnalla… (vähän of topic … sorry)

Mitä tarkottaa "ämmän neuloja"?

en tiedä oikeaa “suomalaista” sanaa mutta kun lihas vaikka puutuu ja siinä tuntuu sellaista pistelyä tai neulotusta niin ne on ämmän neuloja

Hyvin selitetty floora

:slight_smile: Eilen huomasin chimeran tehneen juuret joten istutin sen pikkuiseen purkkiin tai niin pieneen kuin sain. nyt vain odottamaan räjähtävää kasvua ja komea kukintaa… hehheh. saan varmaan tovin odotella kukintaa :slight_smile: