Voih…minulla ei ole itänyt. Myös Tetteltä saatuja siemeniä. Kylvin ne syksyllä silloin pian saapumisen jälkeen viinirypälerasiaan ja upotin sen kantta myöten taimikasvatuslavaan. Kylvös on toki edelleen tallella, samoin muutama siemen vielä, joten tekisinkö uusintakylvön lopuilla siemenillä? Hyvä, Ipanema!! Ja Kurppa!
IrisFinlandica… ahaa… noin sinulla… mutta älä ihan vielä tyhjennä kylvölaatikkoa… pidä se kosteana - vielä voi jotain nousta…
Jos uutta kylvöstä teet… niin miten kylmäkäsittelet? Kylvös kuukausikaupalla jääkaapissa…?
Nou nou… kohta tulee uusia siemeniä!
Se on mun kuninkaallinen aarteeni, ja taisin istuttaa sen juuri sopivaan paikkaan=)
Olen tietysti joka aamuisella aamukahvi-puutarhakierroksellani pysähtynyt myös kuulumisia kysymään, että miten yö on mennyt ymym. =)
Tette, annan talven hoitaa kylmäkäsittelyn. Se oli koko talven siellä hangen alla. Ja joo, olen kastellut sitä kylvöstä edelleen kuten mitä tahansa muutakin kylvöstä, jospa joskus tulisi ylläri!
Ollakko vai eikö olla? Osaako joku sanoa, voiko tämä olla posliinivuokko. Viime vuonna löytyi kukkapenkistä, jonne olen heitellyt itämättömät siemenkylvöt. Nyt on tämän näköinen ja voi siis aivan hyvin olla jotain ihan muutakin.
jööti… aika näyttää… mutta muistuttaa jotenkin töyhtöangervoa…
Toivottavasti olen väärässä.
Se voi aivan hyvin olla joku angervo (toivottavasti ei), mulla niitä ei pihassa kasva, mutta taloyhtiön/naapurien pihoilla on.
Tässä se nuppunen
Onkohan posliinivuokkokylvöksillä vielä mahdollisuuksia itää vai joko heitetään kirves kaivoon? Olen nyt ainakin puolitoista kuukautta käynyt 2-3 kertaa päivässä istumassa ja hiljentymässä kylvöpurkkien vieressä, mutta ei sieltä mitään nouse. Pitäiskö jättää ne rauhaan vai peräti kipata kukkapenkkiin ensikesäisen yllärin toivossa?
Tilhiski… jos kalliit siemenet ovat jostakin siemenfirmasta niin älä heitä kylvöstä vielä pois… pidä kylvös kosteana ja pidä sen alla, mutta suhtkoht viileässä paikassa…
Itääminen voi kestää kaksikin vuotta … niin kävi mulla tässä muutama vuosi sitten kun siemenet oli Göteborgin Botanikasta…
Tette, no hyvä tietää että toivoa on vielä. Siemenet oli Raralta ja PWS:ltä, ja ihan kylliksi tyyriit että harmittaa jos sekin raha meni kankkulan kaivoon. Tulis edes yksi pieni taimi…
Tilhiski… on sulla kyllä sitten arvokkaat siemenet! Arvasin!
Toivottavasti sinulla on nyt SE White Swan!
Laita oikein karheata soraa (sepeliä=makardam) kylvöksen päälle… se estää sammalten kasvua… näin mua neuvottiin sieltä Göteborgista silloin joskus… ja onnistuin…
Kiitos Tette vinkistä Sammalta niissä purkeissa meinaakin vähän kasvaa, pistän siis soraa päälle.
Toinen satsi on juu sitä valkoista, siinä oli kaikki neljä siementä pussissa. Että tulee kyllä hintaa siemenelle, aika monta ohranjyvää saadaan myydä että yksi Anemonopsis kuittaantuu… Ei se mitään jos yksikin siemen itää, mutta sitten harmittaa jos sillä hintaa saa pelkät turhat toiveet. Luonnossa en ole näitä koskaan nähnyt, mutta kuvissa ovat niin hurmaavia että olis Pakko Saada
Tilhiski… sulla on sammalkasvua purkeissa… koeta poistaa sitä varovaisesti - yritä muistaa miten syvällä sulla on siemenet… ettet vahingoita niitä… ja sitten sepelit "puhtaan pinnan " päälle…
Huom… tämä on kyllä nyt vaan maalikon neuvo…
mutta kalliitten siementen kanssa kannattaa olla tarkkana.
No sitä sammalta on niin pienesti ettei sitä kyllä saa edes pinseteillä nypittyä… eikä siemenetkään kauhean syvällä ole, minä kylvän kaikki pienet siemenet silleen nett peitän vain hitusen.
Eipä ole täälläkään Raralta tilatut siemenet itäneet. Jo kolmena vuonna olen yrittänyt, eikä taimen taimea ole tullut
Luin tämän viestiketjun alusta loppuun ajatuksena etsiä sopiva paikka posliinivuokon taimille. Yhden purkillisen eli kaksi tainta istutin rodojen viereen happamaan maahan, johon sekoitin hiekkaa kevennykseksi.
Kaksi purkkia etsii vielä sopivaa paikkaa. En raaski millään istuttaa niitä samaan kohtaan, jos paikka ei olekaan mieleinen. Tietysti ryhmänä olisi näyttävämpi.
Muistelisin että hyvä olla hiekansekaista multaa ja aurinkoinen paikka.
Mulla voi tosi hyvin puolivarjoisassa paikassa saven, maatuneen
hevonhyvän, sekä hiekan sekaisessa maassa.
Samansuuntaista huomiota täällä kun muillakin: Tetten siemenistä taimet jo melkein senttisiä (jippii ja kiitos!), raran ja eg.n ei näy vielä mitään.