Taimien pakkauksesta lähettämistä varten kyseltiin toisaalla. Yksi hyvä tapa on pienentää maitotölkkiä (leikata liiat pois jotta tulee litteämmäksi) ja pakata lähetettävä taimi siihen sisälle muovipussissa jossa on kosteaa paperia juurien kosteutta ylläpitämässä.
Pakkauksen paksuus kannattaa pitää sellaisena että postissa se menee kirjeenä eli mahdollisimman vähillä maksuilla.
Multa siis kannattaa pestä pois juurista. Paketin pitäisi olla alle 3cm (vai max 3 cm?)Muita mittoja en muista, mutta maitopurkki ei ainakaan ole liian iso, kun siis leikkaa pituussuunnassa keskeltä palan pois. Käännä osat niin, että molempiin päihin tulee pohjaa ja teippaa sitten hyvin. Paketin voi päällystää paperilla jos haluaa.
Jossain on kuvalliset ohjeet, mutten nyt löytänyt.
Kannattaa lähettää kasvipaketit aina alkuviikosta, etteivät jää postiin viikonlopuksi seisomaan.
Ja sillä oletuksella, ettei ykkösposti aina olekaan perillä yhdessä päivässä vaan matka saattaa kestää parikin päivää.
Niin, nämä nyt sitten tämmösiä henk koht/kasvi mielipiteitä…minä en pesisi juuria, ajattelen että juuret ja juurikarvat säilyisivät vahingoittumattomina mullan suojissa,jos kyyti kestää vähän pidempään, ei tietenkään mitää lapiollista vaan silleen järkevästi, multa painaa.
Itse sain hyvin pakatun pelakuun taimen, juuripaakku oli siististi litattu maitopurkkiin,kasvi tuskin huomasi että oli matkalla ja hienosti tuli kirjeenä
Minä olen saanut yhden lähetyksen, joka oli pakattu muoviseen kasettikoteloon. Hyvänä säilyivät kasvit.
Taimia ja muita pieniä kasveja olen lähettänyt purukumipussissa. Juurien ympärille kosteaa paperia, ilmaa sisään ja tiiviisti kiinni. Menee kirjekuoressa, ilma estää kasvien litistymisen.
hei miten olette yleensä pakanneet pienet taimet joita lähetätte?
Minigrip-pussiin yleisimmin, jos on vaik tomaatti tms ni sit maitotölkistä askarreltuun laatikkoon.
Suosittelen ehdottomasti taimen pakkaamista ensin pussiin, jossa juuret kääritty kosteaan paperiin ja sitten laatikkoon. Pelkässä kirjeessä lähetettynä taimet on usein liiskana kuljettuaan lajittelukoneen läpi.
Nimimerkillä paljon postittanut…
Samaa mieltä olen
Tuossa aiemmin tuli esiin ajatus että multaa voisi jättää kasveihin, varmasti huonekasvien osalta voikin mutta jos perennoiden taimia lähettelee niin itse ainakin huuhtelen mullat pois. Kotilo-ongelmaa meillä ei (vielä) ole (kop kop) ja toivon ettei tulisikaan ja ajattelen että puhdasjuurisina lähetetyissä perennoissa toivottavasti ei tule eikä mene kotiloiden munia. Joten siis kosteaa talouspaperia juurten ympärille, sitten muovipussi ja itse suosin näitä VHS-kasettien muovikoteloita. Täytyy vain tarkistaa että paksuus jää alle 30mm niin saa sen menemään kirjemaksulla. Kierrätettävä pakkaus jota Itellakaan ei ihan helpolla saa hajalle -lisäksi yhteen koteloon saa mahtumaan yllättävän paljon tavaraa.
Miusta on ihanaa, kun sama pakkaus on kulkenut jo viidellä ihmisellä! Siinä näkee, kuinka hyviä kierrättäjiä me penttiläiset olemme.
Tuohan on itsestään selvyys, että jokaiseen kasviin laitetaan nimi!
Uskaltaako kaktusta (pyöreähköä mallia) postittaa kirjeenä, vai onko pakattava postipaketiksi?
Kannattaa pakata hyvin. lähetin kirjeessä ja littanaksia meni.
maksikirjeenä voi lähettää
Nythän on Smartpost-tarjous heinäkuun ajan, kaikki paketit pakettiautomaateista 4 e! Voi pehmustella kaktukset isompaankin laatikkoon.
Äitini oli kerran ihmettelemässä kun paketoin jotain “hortensiaa” just semmoseen jo viisitoista kertaa Suomen kiertäneeseen pentin perintölootaan.
Ihmetteli vain että ihanko oikeasti posti ottaa ne kuljetettavakseen. Ottihan se =)
" jo viisitoista kertaa Suomen kiertäneeseen pentin perintölootaan"