Preeria-angervo, Filipendula Rubra

(Perennat - Preeriamesiangervo ( Preeria-angervo) , Filipendula rubra

Onkohan tämä nyt oikeassa paikassa  vai jonkun muun angervon kanssa ? Laitan nyt kuitenkin , otan pois jos sanotaan. Tämä  preeria-angervo on kyllä komea kukkiessaan, on kuin vaaleanpunainen pilvi ja tuoksukin on ihana....suosikkini.

Kaunistakin kauniimpi on, olen joskus nähnyt livenä tuon.

Ihana marjapuuro. Myöskin minun suosikkikasvini. Hieno kuva.

Minullakin oli joitakin vuosia sitten preeria-angervo. Se on tosi upea. Mutta sitten kävi niin, että pikku hiljaa se loittoni varsinaisesta istutuskohdasta ja muodosti kehän ja tätä tapahtui muutaman pari vuotta. Samalla kukinta heikkeni. Ehkäpä se olis vaatinut uudistamisen usein. Pitäis vielä kokeilla. On se sen väärti.

Tuo on ihan totta, että vaeltelee kovasti tai ainakin levittelee lonkeroitaan vähän sinne sun tänne. Mutta on se silti ihana, kun se avaa kukkansa täyteen hattaraansa.

Ostin keväällä preeria-angervon. Sekö siis kaljuuntuu keskeltä ja kaipaisi usein jakamista ja uudelleenistutusta? Toivottavasti se tulee mulla tehtyä.

Ehkä se tosiaan kaljuuntuu keskeltä. Tai siis loikkii vähän etäämmäs aina siitä mihin on istutettu. Sitä kaljuuntumista on minun vaikea sanoa, kun tuokin perenna on minulla kaikkien muiden kasvien seassa ja sieltä jostakin se sitten tulee aina esiin. Ja muut perennat peittävät sitten sen kaljun kohdan. Ehkä se on hyvä tässä tapauksessa.

Kyllä se ainakin leviää kovasti ja siirtelee itseään minne sattuu, mullakin se on nauhusten seassa, joten en tiedä mistä sitä milloinkin putkahtaa  silmän isku

Minkälaisella paikalla tämä parhaiten viihtyy, aurinkoa vai ei? Mulla odottaa tuossa pari "heräteostosta" ja pitäis keksiä preerianmesiangervoille sopiva paikka...

Nii, ensin ostetaan ja sitten mietitään..

Ei mikään paahteisen paikan kasvi. Kosteutta tarvitsee, puolivarjoisa lienee passeli valo-olo (kuten oikeastaan kaikille muille paitsi paahteiseen paikkaan erikoistuneille). Tuore ja ravinteikas kasvualusta siis.

preeria-angervo löysi tänään paikkansa uudessa jättiperennapenkissäni. - sille olisi ilmeisesti pitänyt löytyä pohjaton saavi istutuspaikaksi, vaeltaja kun on:-) viereen saan loppuviikosta töyhtöangervon. se tuntuu pysyvän yhtenä hitaasti laajenevana kasvustona.

Onkos kukaan onnistunut kasvattamaan preeria-angervoa siemenestä, ja jos on, mitä temppuja onnistuminen vaatii? Olen viime siemenketjuista saalistanut siemeniä (olikohan rinulta? Vai Ranulta...? naurua) ja haluaisin hiiiiirveästi saada pihalleni tuon unelmakasvin.

Jaa, olin ajatellut kyllä kylvää purkkiin ja siitä sitten isompana ulos, mutta jos suorakylvö on parempi niin sitten sillai. Tuohon naapurinaidan viereen tuumasin tyrkkääväni, savensekaiseen maahan, aurinkoon kesävirka-aikana 9-16.

F. purpurea on ketoangervo.

Sopivan paikan löytäminen passaa ihan kuin mesiangervollekin. Tuore maa, valoisuus passaa mitä sattuu löytymään.

Oma preeria-angervoni sitten kasvaa kuivassa etelänpuolen penkissä, kuivassa räystään alusessa… ja leviää ihan helkutin hyvin.

Intopii, jos OIKEIN kamalasti sitä haluat, laita hölöön osoitteesi , saat pienen alun tuosta , jonka kuvan olen laittanut. silmän isku

Nyt olen aivan tohkeissani, tänään ostin niittymesiheinän, Filipendula ulmaria '' Variegata'' ...aivan ihana sydän

Voi apua, satues: viestisi luettuani sydämeni oikein muljahti, joten kyllä, kyllä minä haluaisin sen oikein kamalasti! Mulla on valmiina jo pohjaton saavikin sitä varten. Hölöttelen. Miten voin ikinä korvata???

Niittymesiheinä? Olet siis tämännäköisten kasvien fani oikein tosissasi silmän isku!

Kuva siitä niittymesiheinästä ....on se niin namu

Onko tuo niittymesiheinä samaa mitä minulla kasvaa kokovihreänä luonnonkasvina joka paikassa, näyttää samalta?

Belgi, sama on kuin luonnossa kasvava mesiangervo, tämä on vain '' Variegata'' , sitä en tiedä onko tuon kukat valkoiset.

Että mie tykkään tästä vaaleanpunaisesta unelmasta.