Kasvihuoneessa kukkii jo ensimmäinen:
Kuukkeloimalla selvisi että yksi nimi tälle kasville on Inkalilja !
Huoh kun on ihana! Inkaliljaksi minä noita kutsun, yhtä ylväitä kuin inka-intiaanit… Ehdoton lemmikkini, joita oli mm. hääkimpussani.
Minullakin oli inkaliljaa hääkimpussani Sellaista kermanvalkoista jossa oli viininpunaisia pilkkuja.
Englanniksi kukan nimi on Peruvian Lily tai Lily of the Incas.
Rakkaan lapsen lisänimiä: Tunnetaan myös nimellä ruukkualstroemeria ja jaloalströmeria.
Prinsessaliljoja kukkii - ne ovat sitten iloisia kukkijoita. Kunhan vaan on ruukussa tilaa juurille. Aiemmin laitoin sen lilan kukinnon, tässä tämä hempeän punainen
Tämä punainen kukka on ollut tässä jo juhannuksestä lähtien
Voisittekohan inkaliljojen omistajat kertoa, mistä olette kasvinne saaneet/ostaneet/löytäneet? Tuo sininen on ihana ja niin ovat muutkin! Siemeniä on nyt jonkin verran kai kaupan, mutta enpä taida viitsiä siemenestä lähteä kasvattamaan! Olen nyt jotenkin ihan täysin “seonnut” siihen ajatukseen, että alstroemerioita on saatava!!!
Huhuu,Temskukka!! Tietoa kaipailen minäkin ìnkaliljan`saannin suhteen? Olisi kiva jos ehtisit kirjoitella tänne
Olen kyllä täysin rakastunut näihin kasveihin. Kukkivat aivan mahtavasti koko kesän tälläisten täysin tumpeloidenkin ihmisten hoivissa. Löytyy kaksi vaaleanpunaista ja yksi keltainen. Sääli vaan että kasvavat niin nopeasti, että saa joka kevät etsiä isompia ruukkuja. Jostain luin että olisivat herkkiä juuristaan? Tiedä sitten pitääkö paikkaansa sillä ainakin viime keväänä jaoin tuon vaaleanpunaisen iskemällä sen raa’asti lapiolla keskeltä halki. Hyvin se ainakin hengissä pysyi. Tällä hetkellä talvehtivat vielä kellarissa.
Vanhalta puolelta luin kokemuksia ko.liljasta,kestää kuulemma jakamista. V-peukalot ovat myyneet sitä joskus,vaan eipä nyt löytynyt sieltä. Kevään kuluessa ehkä saattaa tulla myyntiin?
Jakamisen jälkeen voivat tinttailla kukkimatta hetken mutta kunhan antavat anteeksi jatkuu se kukkiminen.
Tällä kasvilla on tosiaan niin monta nimeä että täytyy taimikauppiailta kysellä joka versiolla. Ja voisi olla niin, että jos tähän aikaan vuodesta kysyy on niitä saannissa kun kesäkukkamyynti alkaa.
Itse olen ostanut inka- eli prinsessaliljani jo vuosia sitten ja pidän niitä hengissä. Taimikauppias nauroi etten ole siinä suhteessa oikein ihanneasiakas, kun ostan kesäkukat ja teen niistä monivuotisia. Sillä on kuulemma aivan yleistä että joka kevät ostetaan uudet inkaliljat ja pelargonit kuulkaas. Ne on niitä hyviä asiakkaita.
voi taimikauppias parkaEihän me nyt joka kevät uusia kukkia hankita,sehän on selvä. Täytyy pitää silmällä noita "sivuja" monella eri nimellä hakea,ehkä maaliskuulla ilmestyy tietoja lisää.
mä olen kanssa ostanut sekä valkoisen että v.punaisen prinsessaliljan vuosia sitten. Kukat ovat äidillä ja hän talvettaa ne kellarissa. keväällä kun haetaan ne sisälle niin laitetaan kukkapaakku puoliksi. Niitä ei voi kuitenkaan halkaista/jakaa joka kevät, siitä ne eivät pidä. kahdesta kukasta on saanut monta kukkaa ja niitä on sitten annettu tutuille, jotka ovat ihastelleet sen kukintaa. Haluaisin muunkin värisiä liljoja, mutta en ole enää mistään löytänyt?
Onko kukaan kasvattanut inkaliljoja siemenestä? Minulla on nyt itänyt 10 siemenestä 4 ovat noin 3cm taimia nyt. Kuinka monta vuotta menee että kukkii?
Siemenestä en ole kokeillut, mutta tämän päivän posti toi mulle Alstroemeria psittacina variegatan Kirvalehtiset sen kun lisääntyvät
Mumimyy, minulla meni kaksi vuotta kukintaan siemenestä. Talvisäilytys oli ongelma, mutta pistin jääkaapin vihanneslokerikkoon ne mukulat
Olis ne voineet mennä ihan ruukussakin.
Katselin inkaliljaani tänään, ja huomasin että siihen oli ilmestynyt pulleita kuin siemenkodan näköisiä palluroita. Tekeekö inkalilja siemeniä?
Kasvaako kypsyneistä siemenistä (mikäli niitä tulee) samannäköinen inkalilja? Inkaliljani on ollut toisen inkaliljan vieressä joka on erivärinen.
Miksei inkalilja siemeniä tekisi? Itse ainakin keväällä jostain ostin siemeniä, vaan eivätpä itäneet. Vika tosin tuskin oli siemeninissä vaan pikemminkin kylväjässä…
Kyllä niihin palleroihin tulee aikanaan siemeniä, mutta en tiedä miten helposti / vaikeasti inkaliljaa saa lisättyä siemenestä. En ole koskaan kokeillut.
Jos siemenkotia ei nypi pois, niin se verottaa kyllä aika lailla kukintaa.