Minä sain 10 siemenestä 4 itään. Ensin oli huoneen lämmössä kuukauden sitten 6 viikkoa jääkaapissa sitten viellä huoneenlämmössä 3 viikkoa ennenkuin nämä 4 iti. Nyt yritän pitää ne henkissä mutta en tiedä onnistunko talveksi voin viedä kellariin mutta millaisesta kasvu alusta ne pitää ovat nyt noin 4 sentisiä täytyisi vaihtaa ne vähän isompaan purkkiin.
Sain tällaisen viikonloppuna Sulkavalla poiketessa, nyt on sitten hoito-ohjeet hakusessa. Miten kastellaan, miten lannoitetaan vai riittääkö keväällä laitettu uusi multa? Mikä paras tapa häätää kirvoja, nyt niitä ei onneksi näkynyt.
oi voi… tuommosen kun jostain saisikin. toistaiseksi on ollut tyytyminen hehkuvan punaiseen, pinkkiin, keltaiseen ja kahteen vaaleanpunaiseen jotka vivahtavat oranssiin…
Ensimmäiset kukat vasta avautuu.
Kukkakaupassa oli leikkokukkana prinsessaliljaa ja niissä oli tosi jämäkät ja pitkät varret. Minulla ruukkuissa kasvavat ovat melkoisen letkeitä ja aika hauraita, joten syöttävätkö ne ammattiviljelijät niille liljoille jotain korrenvahvistajaa vai onko lannoitusmoodini pielessä? Kukkivat kyllä.
onkohan noilla mitään mahdollisuuksia selvitä penkissä talven yli nelosvyöhykkeellä? Jos oikein hyvin turpeella ja muulla peittäisi?
Voisihan sitä yhdellä kokeilla mutta epäilen. Juurensa ovat kovin mehevät ja rapsakkaat.
Pitääpä katsoa mitä noille tekisi. Jos talvettaa kellarissa, saako käydä pakkasen puolella? Pitääkö kastella talven aikana? Jos, niin paljonko ja kuinka usein?
Inkalilja ei kestä talvea ulkona näillä leveyksillä.
Minä olen talvettanut + 12 asteisessa varastossa, vettä olen laittanut lorauksen kerran 3 - 4:ssä viikossa.
Itsellä unohtui viime talvena kastelu ihan täysin. Olivat ilman vettä viime syksystä aina toikokuun alkuun asti. Hieman hitasti lähtivät kasvuun, mutta aloittelevat nyt kukintaa…
Minullakin taitaa siinä tapauksessa olla toivoa saada prinsessaliljani talvetettua… minulla kun on yleensä tapana tappaa talvetettavat kuivuuteen
Tässä on yksi niistä jotka jäivät viime talvena vallan vaille vettä. Melkein heitin keväällä roskiin. Kärsivällisyys palkittiin:
Prinsessaliljat ovat kasvaneet kiitettävästi. Sadekaan ei pahasti ole tuhojaan tehnyt:
Värit vaan toistuu vähän väärin tuossa ylemmässä. Oikeesti huomattavasti vaaleanpunaisempi eikä noin tumma..
OOH! Noita kokeilin joskus, tilasin Viherpeukaloilta juurakon (vai mukulako se oli) mutta eipä lähtenyt edes kasvamaan, pah! Pitänee yrittää uudelleen, ja ostaa kunnollinen juurakko muualta. Mistä sinun kasvisi ovat peräisin? Montako on astiassaan?
Nuo on kaikki ostettu valmiina kasveina. Osa Nokian puutarhalta ja osa ihan Plantagenista. Näitä meiltä siis löytyy enemmänkin kuin nämä kaksi, mutta ovat niin sateen pieksemiä ettei viitsi kuvata. Ehdottomasti omia suosikkejani nämä. Kukkivat koko kesän vähällä hoidolla. Ovat talvehtineet kellarissa.
Ahaa! No sitten ehkä kannattaakin haeskella keväällä valmiita kasveja! (Tuskin nyt löytyy… halvalla varmaan saisi jos löytyisi)
Juu ei niitä oikein enää ole. Yleensä myynnissä olleet erät ovat melko pieniä. Melko hintavia ovat, yleensä 15-20€/kasvi. Tuntuvat ränsistyvän puutarhoilla melko pian ja tuskin alkuperäisissä purkeissaan pitkään kukkisivatkaan. Ymmärtääkseni vaatii tilaa juurilleen jaksaakseen kukkia?
Olen myös huomannut, että kasveja on vaikeaa löytää ja ovat kalliita. Hyvällä tuurilla niitä löytää keväällä puoleen hintaan siinä vaiheessa, kun ovat tukehtumassa pieneen purkkiinsa kaupoissa. Ostin yhden tälläisen yksilön, ja se virkosi kyllä päästyään suurempaan ruukkuun ja kukkii vieläkin iloisesti (on siis jo iso puska). Hintaa kasvilla oli 7 euroa, ja kasvista oli kaksi oksaa jäljellä ostohetkellä.
Jos on talvetustilaa on inkalilja silti hyvä sijoitus. Minä olen omani ostanut…jaa-a, taitaa olla kuusi-kahdeksan vuotta sitten ja lisääntyvät vaan. Ostin kaksi inka/prinsessaa ja nyt niitä on aika monta. Violetti-valkoinen on oikeinkin hyvä menestymään. Tietenkin tykkään enemmän siitä punaisesta ja se ei ole läheskään yhtä reipas.
Olen vähän aikaisin liikkeellä, mutta milloin inkaliljat kannattaa kaivaa valoon? Olen talvettanut ne varastossa, ja ovat tehneet kaunista uutta kasvustoa jo 5cm. Onko maaliskuulla liian aikaista?