Jaahas, löysin sitten tämän… Nyt ei voi kun kysyä että mistä näitä mahtaa saada? Vai saako oikein mistään? Niin ja että eikö tuo talvehdi hyvin ihan ikkunalla muiden huoekasvien kanssa? Näin käsitin. Meillä ei ole ainakaan liian kuuma - asuntomme on täydellinen talvetushuone kasveille… ei ihmisille.
No, tämäkö se onkin nää mun taimeni. Toivottavasti jaksavat sinnitellä kevääseen.
Tällaisia pitäisi tulla.
http://www.plantsofdistinction.co.uk/acatalog/1047D.jpg
Ekaa talvea prinsessaliljoja yritän talvettaa ja nyt ois muutama kysymys kokeneemmille. Milloinkas te kaivatta prinsessat talvisäilöistä? Mietin vaan kävin kellarissa kurkkaamassa ja molemmissa oli jo melkein kymmenen senttiä kasvua, ihan väritöntä tosin ku pimiässä kellarissa ovat. Pitäsköhän ne siis nostaa valoon ku ovat kasvamaan jo alkanu?
Minä kävin siirtämässä kellarissa ikkunan eteen ja lirautin vähän vettä heille. Viime kesänä tuli kaivettua vasta joskus toukokuulla ne esiin. Yhdessäkään ei ollut minkäänlaista elämää näkyvissä. Kyllä ne vaan sieltä nousi ja yllättävän nopeasti kasvoivat kukkiviksi
Tuota esiinkaivamista pähkäilin myös. Päätin kaivella esille. Talvetan myös ensimmäistä kertaa. Voi olla, että pari viikkoa olisi voinut odotellakin. Mutta mitähän teen siementaimille… Kylvin inkaliljaa alkutalvesta, ja tämänpäivän saldo oli 13 vauvaa. Kylvin siemenet erikseen. Kannattaisiko taimet laittaa samaan ryhmään, vai kannattaako ne kasvattaa erikseen? Kyseessä on värisekoitus, eli värit sekoittuvat jos taimet laittaa yhteen. Mutta tuleeko niistä yksinään “pensasta”. Tietääkö kukaan?
Täällä on ollut inkaliljat jo kohta kuukauden olohuoneenlattialla. Yks on yrittäny jo kukkaakin pukata, mutta kun kirvat vaivas, ja sumutin mäntysuopaa ,ni otti nokkiisa ja kuivatti koko oksanalunpois. Kaksi kolmesta vihantaa jo kunnolla ja yksviellä ihmettelee. Oli kiva ylläri kun vaihdoin isompiinruukkuihin niin senlisäks että oli niitä kirvoja ,niin yhdenjuurella oli iso keltiäispesä.
Pirkkis, miten kylvit inkaliljasi? Teitkö mitä temppuja, viileää tms? Sain muutaman siemenen, voisi ihan piruuttaan kokeilla…
Tämän päivän saldo 21 inkalilja vauvaa.
Minä kylvin T&M:n ohjella 20-25 astetta -> kolme viikkoa, 5 astetta-> kolme viikkoa ja sen jälkeen takaisin 20 asteeseen. Iti kohtuullisen hyvin.
zaira, kiitos ohjeista, jotain tuollaista ounastelinkin
Nyt ne minun prinsessat huusi jo niin hirveesti tuola kellarissa että oli ihan pakko käyä nostaan ne sieltä valoon ja lämpimään. Pakko niitteen on kasvaa tyytyväisenä ja kukkia kauniisti kesällä ku eivät kerta enää siellä kellarissakaan halunnu olla;)
Zaira ja muut inkaliljafarmarit! Olisiko joltakulta mahdollista ostaa / vaihtaa yhtä tuollaista ihanaista pikkutaimea?
Inkaliljat tässä vaiheessa tänään (nämä olivat siis juurakoita, vai miksi niitä kutsutaankaan).
Pirkkis, onpa jännän näköisiä. Minulla on ihan toisenlaisia. Tiedätkö mikä lajike tuo on tai minkä värinen?
Sain nuo juurakot, en tiedä mitä ovat lajiltaan tai minkä värisiä ovat.
No väri varmaan ainakin selviää kesän mittaan
Kävin myös tutkimassa " prinsessani", muuta mitään merkkejä ruukun pinnalla ei vielä näkynyt. Yleensä jo tähän aikaan ovat lykänneet uutta kasvustoa. Harmittaa, kun on vielä äitienpäivälahjani menneiltä vuosilta.
Maire, kastele prinsessaasi, jospa vielä lähtee kasvuun! Itelläni oli kuolleen näköinen purkki autotallin ikkunalla, kastelin sen kunnolla ja nyt on jo 2 piippaa näkyvissä.
Lähtee, lähtee. Miullakin oli heitteillejätetyssä tilassa kellarissa ruukussa ja nyt jo rehottaa komeana. Luulin tosin aluksi kastelevani ja kasvuun houkuttelevani tarhasoljoa, mutta kas olikin inkalilja.
Minäkin luulin viime keväänä tappaneeni kaikki, mutta niin vaan jokainen heräsi henkiin…
Siis lähdenpä autotalliin kastelemaan.Olen kyllä muutamia ketoja talven aikana kastellutkin. Toivottavasti en liikaa.