Tuolle liljalle en ole kuullut muuta nimeä kuin tieteellisen nimen ja senkin väärin. Oikea kait on Alstroemeria ja olen kuullut Alstomeria. Kait sen tuo kyseinen naisihminen oli “suomentanut”.
Tuo Huitukan pikkualku on loistava. Älä nyt hätäile, siellä on jo hieno juurenalku tuolla purkissa. Älä leikkaa, kiikuta se pihalle huvimajaan ja kun se on tottunut ilmastoon laita pihalle. Reilu lannoitus koko kesän ja mahdollisesti purkin vaihto isompaan. Kyllä tuosta hyvä tulee!
voi että sä Zaira osaat kannustaa. Mä ihan uskon tuohon, mitä sä lupailet tapahtuvaksi vielä tän kasvukauden aikana. Huomenna huvimaja kutsuu mun “prinsessojani”
Tottakai kannustan, juuri nyt ei saa luovuttaa, kun olet jo voiton puolella. Kyllä nuo juurakot ovat jo nyrkin kokoisia tänä kesänä ja seuraavana samanlaisia kuin Jutin kuvassa. Minä jo näen pihasi inkaliljojen peittämänä ensi kesän mielikuvissani. Olen nähnyt kuinka inkalilja voi parhaimmillaan kasvaa, ja uskon vahvasti noihin alkuihisi.
Täällä kukitaan 

Meilläkin melkein

Täälläkin syksyn poistomyynnistä pelastetut säilyivät talven yli ja tieten sopivasti rääkättynä kun kukkivat niin antaumuksella. Vähän kyllä saivat kasvihuoneesta starttia. Tuo keltaoranssi on kauniimpi tiiviillä/matalalla kasvutavallaan, valkoisessa on kyllä sievä kukka mutta kukat ovat hieman pidemmässä varressa ja kaatuvat sivuille. Onko muilla väreillä samoja eroja? 
Ainakin minulla näyttää olevan jonkinlaisia eroja, ei niinkään korkeudessa vaan kasvutavassa. Keltainen, oranssi/vaaleanpunainen ja suhteellisen valkoinen ovat kovin paljon rehevämpiä kuin punainen ja tumma violetti. Lehdissäkin olen näkevinäni eroja. “Huonommin kasvavat/säilyvät” ovat pienilehtisempiä eivätkä yhtä pullukoita kuin lajitovereidensa.
Eivätkä kaikki purnukat säilyneet edes talvea. Tässä odottelen, kukkivatkohan kaikki viime kesän värit. Onneksi kuitenkin suurin osa.
Siis huutava vääryys, mikä maailman roisko tääkin mahtaa olla!!! Ei kyllä oikeen kauniiksi voi sanoo… mut kukka se silti on?
Ei mikään roisko, vaan tosi kaunis kukka ![]()
Mulla on toistavuotta nuo alstroemeriat, ei nupun nuppua, komeat lehdet vaan…
Toisesta purkista rupes tulee oikeen näkösiä kun uhkailu, lahjonta ja kiristys tuotti tulosta. Komposti on kova sana näille jotka ei rupee nuppuja väsäämään. Kokeile goottivompatti sitä 

Mulalkin on pari nuppua, ja vähän minäkin kompostilla uhkailin. Se tepsii aina.
Koetin talvettaa Inka-/Prinsessaliljaani sisällä tämän talven. Se kuivasi suhteellisen nopeasti, leikkasin sen tasolle. Vaihdoin multia kukkiin pari viikkoa sitten ja kauhukseni huomasin että olen ilmeisesti hukuttanut liljaparkani liiallisen kastelun ja altakasteluruukkuun soveltumattoman mullan avulla.
Liljan mukulat olivat ihan veteliä ja löllöjä. Pilalla. Muuan kovempi ja rapsakamman oloinen löyty, yhdestä lähti juurentapainen suikulakin. Nämä pelastin uuteen purkkiin ja pistin multaan ne. Vielä ei parin viikon jäliltä näy mitään; lisäsin sekaan myös ravinnepuikon.
Loput, ne märäntyneet, nakkasin komppariin. Kaippa ne siellä ovat edes mullittumisessa hyödyksi.
Harmittaa vietävästi.
Minulla prinsessa suvaitsi talvehtia tosi hyvin. Se lakkasi kukkimasta ja lakastui jo ulkona, joskus…hmmmm…oliskohan ollut syys-lokakuussa. Olin ihan varma, että siihen se sitten kuoli, mutta eikös mitä! Ihan loistava ajoitus tällä, onpahan jotain kaunista katseltavaa, noiden likaisten lumikinosten sijaan. 

Oletteko tänä keväänä nähnyt näitä tai näiden mukuloita kaupoissa?
Muistaakseni äitienpäivän aikoihin on ollut kaupoissa myynnissä täällä.
Inkaliljaa näin täällä Tampereella aika aikaisin jo kukkakaupassa. Ihanan kaunis kukka.
Auli, muistatko missä kukkakaupassa?