Prinsessalilja (Inkalilja), Alstroemeria

Turun inkalijojen ystäville ;
Turussa Myllyn prismassa on inkaliljoja 2,50 e kappale. Väriä ei oikein näy mutta, valkoisia ja tummanpunaisia näyttäisi olevan. Ihan kivan kokoiset juuret niillä.

Kiitos lillifi! Voi kun ehtis käymään. Olen niitä himoinnut, mutta en ole raaskinut ostaa.

Nyt on yksi inkalilja hankittu. Maksoi kylläkin 5€, mutta oli tuuhea ja jokunen nuppukin vielä :slight_smile:

6 eriväristä, jess

Heips. Kovin olen ylpeä näistä liljoistani. Tässä todella on edelleen 6 eriväristä, vaikka viimekeväinen jakaminen ei aivan suorin vartaloin onnistunutkaan. Ja justiinsa sain vielä tutultani melkein valkoisen, hyvin kalpeankeltaisen, mikä ei tähän kuvaan ehtinytkään.

Hmm, näitten risteytyksistä, kun osaisi vielä siemenistä lisää vääntää…

Kukapa se teistä olisi noiden prinsessaliljojen siemenien kanssa puuhaillut. Milloinkahan ne mahtavat olla riittävän “kypsiä” siemenestä kasvattamiseen ? siis niinkuin minkä näköisiä? Itse kun olen tähän asti leikannut kukat pois kukkimisen jälkeen ja joskus niissä on ollut sellainen “pötikkä”, mutta pitääkö sen avautua tms.?

Itse kasvatuksessahan siemeniä pitänee tämän sivuston kirjoittajien mukaan käyttää kylmässäkin välillä.

Ostin huhtikuussa tosiaan puutarhamessuilta juurakon. Pitkän aikaa mullassa möllötettyään ne ovat kasvattaneet yhdet varret pr juurakko. Pikkutaimena ostettu on todella tuuhea tapaus, mutta yhtäkään kukkaa en ole saanut.

Ehkä viherpeukaloiden ohje hoidosta:

Prinsessalilja
PRINSESSALILJA (Alstroemeria)

Prinsessaliljan matala, pensasmaiseksi jalostettu muoto kasvaa vain 20-35 cm korkeaksi ja on parhaimmillaan erilaisissa ruukuissa ja astioissa sekä kukkaistutuksissa. Se kukkii taukoamatta keväästä syyshalloihin saakka, jos kuihtuneet kukat poistetaan säännöllisesti. Prinsessalilja sietää sadetta ja pientä, enimmillään noin 5 asteen pakkasta melko hyvin.

Prinsessalilja esikasvatetaan mieluiten valoisalla ikkunalla tai lasitetulla parvekkeella kohtuullisessa lämpötilassa. Kasvu on tanakkaa ja nuppuja kehittyy runsaasti n. 15-18 asteessa. Yksi taimi riittää n. 14-17 cm ruukkuun. Istutusruukku ei saa olla liian suuri, muuten kukinta voi myöhästyä, ruukun koko valitaan kasvun myötä. Ruukku ei saa läpäistä valoa, ts. esimerkiksi lasiruukku ei ole hyvä prinsessaliljalle, sillä sen juuriston tulee olla ehdottoman pimeässä. Taimipaakun yläreunan tulee jäädä riittävän syvälle mullan alle, jotta juuriston lämpötila säilyisi mahdollisimman alhaisena. Viileässä kasvava juuristo vaikuttaa edullisesti kukkivien versojen määrään. Normaali kukkamulta käy hyvin, ulos siirrettäessä prinsessaliljat voi esim. istuttaa puutarhamultaan. Istutuksen jälkeen varotaan liikakastelua.

Kun taimet ovat juurtuneet, prinsessaliljoja kastellaan normaalisti, eli tarpeen mukaan.
Keväällä prinsessaliljat totutetaan vähitellen ulkoilmaan pitämällä niitä päivät ulkona suojaisassa ja lämpimässä paikassa. Sopiva kasvupaikka on valoisa muttei paahteinen. Maassa kasvatettavien taimien juuristoalueen kattaminen esim. ruohosilpulla pitää maan lämpötilan alhaisempana. Lannoittaminen moniravinnelannoitteilla voidaan aloittaa n. 4 viikon kuluttua istutuksesta. Säännöllisellä lannoituksella saadaan vahva kasvu sekä värikkäämpi ja runsaampi kukinta. Kuihtuneet kukat ja siemenkodat poistetaan säännöllisesti vetämällä kukkavarret irti, ei mielellään leikkaamalla.

Prinsessaliljan juurakot talvetetaan viileässä paikassam esim, kellarissa daalioiden tapaan. Ennen kellariin vientiä lannoitus lopetetaan ajoissa, jotta juurakot ehtivät valmistautua talven lepokauteen. Ihannelämpötila talvehtimiselle on noin +2 astetta. Juurakot voidaan talvettaa sellaisenaan esim. hiekan seassa tai istutusruukuissaan. Keväällä prinsessaliljat otetaan sisälle esikasvatukseen ja siirretään ulos hallojen mentyä.

Mitä mun pitäis tehdä prinsessaliljalle, kun se kukkii vaan ihan vihreänä edelleen. Se on lasitetulla parvekkeella, mutta lämpötila on kuitenkin jotain ±0 tienoilla. Tuonko sen nyt sisään vai odotanko että nuo varret paleltuu? Kunhan se menisi lepotilaan, niin ajattelin kyllä viedä sen kellariin, jossa +5 ja pimeää.

varret vaan poikki tarvittaessa…

Olen onneni kukkuloilla. Kellarissa käydessäni kaivelin uteliaisuuttani - ja vailla toivoa - viimevuotisten inkaliljojen siementaimien juurakkoruukut pohjia myöten, kun olin varma, ettei siellä olisi mitään muuta kuin korkeintaan mädänneitä loikeroita (niin kuin valmiina hankituista juurakoista kerran aikaisemmin). Olin varustautunut heittämään ruukut mäkeen. Vaan kuinkas sitten kävikään. Yhdeksästä potista kahdeksassa oli ihan juureksi tulkittavissa oleva mehevä vaalea haarottuva lonkero. Voi ONNEA!!
Mutta miten tästä eteen päin. Luin kyllä tuossa ohjeita, mutta tohdinko ne ihan oikeasti takaisin sinne kellariin viedä? Ja pitäiskö niitä vähän kastella tässä vaiheessa? Se ainoa, joka oli kosteassa mullassa, oli mädäntynyt. Täysin kuivassa kokkareisessa maassa olleet oli hyvässä kunnossa. Voi että kun ei malttais niitä enää kellariin viedä. Voisko ne jättää jo huoneen lämpöön ja alkaa pikkuhiljaa kastelemaan ja odottamaan , että josko niistä ihan oikeesti jotain kasvaisi? Kun en nyt taas näitäkin liiallisella innokkuudellani jollakin viisii saisi kuoletettua. Hyvät ja viisaat neuvot olisi nyt tarpeen.

Vau, mitenhän mahtaa omat rinsessat voida. Täytyy käydä vilkasemassa.

Piipat oli purkeissa pystyssä joten keittiöön kärräsin heitit… ja vettä anoin ja lampun läheisyyteen asensin.

Kärsiikö prisessaliljan pilkkoa tässä vaiheessa?

prinsessalilja voi jakaajuuri näin keväällä!

Meidän prinsessa ennen kuin sai kirveestä

ai tuoltako noiden juurien pitäisi joskus näyttää. Minun viime vuonna kylvämissä on sellaset olemattomat lirut. Tokko niistä mitään tuleekaan, vaikka tähän asti olin ihan tohkeissani niistä :frowning:

Ihan kokemuksesta voin sanoa, että niistä liruista kasvaa tuon kuvan mukaisia mönttejä, nopeammin kuin ehdit harkita niiden kippaamista kompostiin. Eli ei kannata ruveta epätoivoiseksi. Olen kasvattanut yhden inkan vuodessa nyrkinkokoisesta tuohon kokoon. Eli ne kasvaa horoottaa niin, että sinulla on kohta koko tienoo niitä täynnä.

Onneksi niitä ylimääräisiä mönttejä voi jakaa sitten puutarhaystäville :slight_smile:

viime vuonna siemenkasvatetuista lirujuurista kasvaa sit tälläsiä liruvarsia. Oisko ne parenpi pätkäistä vai tukea jotenkin pystyyn vai unohtaa kokonaan? Kyllä saa nyt Välke odottaa, että näistä kasvaisi Jutin juurakon kaltaisia juurimönttejä penttiläisille jakoon, vaikka Zaira niin lupailikin.