Prinsessalilja (Inkalilja), Alstroemeria

Oli ihan pakko ostaa!
Dark Purple

mistä löysit?

Häijäästä Kapsäkistä. Hinta 12 euroa, mutta toivottavasti saan talvetettua. Jäi enää vaaleampia.

jmi, oletko kasvattanut koskaan siemenistä inkaliljaa?  Sinulla näyttää olevan hieno kokoelma erilaisia!

Noi on kaikki ihan isoina ostettuja. Keltainen ja valkoinen eivät ole vielä kukkaan asti ehtineet.

Joskus yritin siemenestä kasvattaa ja itivätkin hyvin. Taimet oli muovikasvarissa joka pariin kertaan heitti kuperkeikkaa taimineen päivineen tuulessa. Siinä meni ne taimet… Voiskin ens vuonna taas yrittää…

Valkoinen olisi todella ihana! Kunpa jossain tulisi sellainen vastaan!

Theresa 1, Viherpeukaloilta tänä keväänä tilattu.

Näyttivät paljon vaaleammilta esitteessä.

Minustakin ne näyttivät keltaisemmilta luettelossa.

Tän piti olla oranssinpunanen!! Huutava vääryys, mutta menköön…
Inkalilja keltanen
Taustalla kirjavalehtiseksi osoittautunut vaaleanpunanen joka ei ole vielä kertaakaan kukkinut, sitä siis odotellessa.

Ensimmäinen inkaliljani kukkii vihdoin. :)

minun inkaliljat lähti kasvuun, mutta pieneksi ovat jääneet. Korkeutta on ehkä 10 cm varsissa ja kukkia enimmillään 4-5 kerralla. Nyt ei ole yhtäkään, mutta nuppuja on. Varmaankin olen lannoittanut liian vähän, siinä olen tosi huono…

Kannattaa kurkistaa ruukkuun, jos se on täyttynyt juurilla, niin kasvi ei jaksa kasvaa. Juurakko kasvaa luvattoman nopeasti. Lannoituskin on tärkeää, jos kasvattaa vuodesta toiseen samassa ruukussa.

Tällaista sävyä ei vielä tainnut olla kuvien joukossa. Juurakot on hankittu Prismasta viitisen vuotta sitten.

Minulla on kukkapenkissä viimekesäinen prinsassalilja, joka säilyi isossa ruukussa autotallissa ja aivan unohduksissa viime talven. Nyt se on kasvanut n.15 cm ja ei varmaan ehdi kukkimaan, miten se olisi viisainta talvettaa, olen lueskellut että se on aika niipukas? Mulla on mahdollisuus laittaa se autotalliin, lämpöä n.10-15 astetta tai sitten pimeään kellariin joka on viileämpi, kuivahko tila sekin.Sitten, onko kukaan talvettanut keijunmekkoa?

Tuo kuvassa edellä oleva prinsessa on talvehtinut 10 asteessa ja hämärässä omassa purkissaan jo monta vuotta. Pari kertaa talvessa olen heittänyt hieman vettä päälle. Olettaisin, että tämä talvehtii samoissa oloissa kuin porkkana eli viileä kellari voisi olla hyvinkin sopiva.

Kesällä aurinkoinen paikka sekä kostea, ravinteikas ja läpäisevä (hiekkapitoinen) maa. Siinä eväät, jolla se kukkii syksyyn asti.

purkki on tosi iso, joten en jaksa uskoa että se vielä olisi täynnä tai ainakaan alkukesästä olisi ollut. Mutta lannoituksesta se varmaan riippuu, olen laittanut lannoituspuikkoja välillä, mutta kun kastelen paljon niin siitäkin varmaan on osa mennyt hukkaan… Talvetuspaikka oli talon alapohjassa eli pimeässä parin asteen lämmössä. Keijumekon minäkin voisin mielelläni talvettaa, mutta se ei taida tuosta pimeästä tykätä.

Keijunmekko menee talven yli huonekasvina. Inkalilja on minulla talvehtinut sekä pimeässä noin kahdessa asteessa, että ikkunalla vähän alle kymmenessä asteessa. Myös hajavalossa viiden asteen lämmössä se on selvinnyt talvesta. Minusta se ei ole kauhean kranttu talvetuksen suhteen. Kaikissa tapauksissa kukinta on alkanut samoihin aikoihin. Kastellut olen muutaman kerran talvessa.

Kiitos kovasti prinsessaliljaohjeista, täytyyypä kokeilla säilyttää tuo ensimmäinen lilja hengissä. Kokeilen myös keijunmekon säilyttämistä kun on niin komea ja juuristo on varmasti suhteellisen hyvin kehittynyt. Keväällä sen tuloksen sit näkkee :slight_smile: