Prinsessalilja (Inkalilja), Alstroemeria

Minulla ovat kasvaneet sinkki/peltisangoissa, koska jostakin luin, että voivat hyvin niin kauan kuin on tilaa kasvaa/laajentua. Hienosti ovat kasvaneet ja kukkineet. Samassa sangossa kellariin, jossa sellaisenaan ovat talvehtineet. Pari kertaa talvessa tarkistin, etteivät ole vallan kuivuneet.
Tänä keväänä jaoin Bluedreamsin ohjeiden mukaan - kiitos!   (terävä veitsi ja ihan sellaisenaan könttinä pistin juurakonpalan uuteen sankoon, jotta en vahingoittaisi kaikkia juuria).  Hyvin ovat lähteneet kasvuun.

Tulin juuri Turusta opintopäiviltä ja voihan hitsi, etten tiennyt aikaisemmasta keskustelustanne. Toki olisin myymälän prinsessaliljojen värejä käynyt bongaamassa.
Tietääkö kukaan, mistä näitä saisi Oulusta nykyisin? Ennen oli Euromarket.

Hei vielä. Yksi ystäväni oli saanut liljan ja ystävältään ohjeena säilyttää juurakon talven kellarissa kiedottuna sanomalehteen (liekö jonkun verran puhdistanut mullastakin?) - kuulostaa vaivalloiselta eikä ehkä lähde kasvamaankaan noin…? … vai?

Luin joitain amerikkalaisia ohjeita viime vuonna. Niissä kehotettiin tekemään juuri noin, mikäli asuu kylmemmissä osissa maata. Itse en ole kokeillut, kun koen turvallisemmaksi pitää inkat omassa ruukussaan. Juuret ovat sen verran haperoita, etten itse ainakaan uskalla turhan päiten kaivella niitä ylös.

Kuinka nopea kasvuinen tämä on ? Minulla on 2 pienempää tainta. Pitäisiko ne jo nyt laittaa suureen ruukkuun, vai menisikö tämä kesä vielä pienemmällä ruukulla. Ajatus on laittaa molemmat omaan ruukkuun, vaikka samanvärisiä ovatkin.
Mites tuo lannoite "jutska" ? Keskimäärin mitä ? Pitkäaikaislannoitetta, kanankakkaa vai lannoita kaselussa ? Kuten huomaatte aloittelija asialla.

Meillä on ainakin ollut käytössä useampikin eri lannoite, mutta pääasiassa sitä Growhown vaaleanpunaista (olikohan joku kesä-lannoite) tai Kekkilän(?) kastelulannoite. Annettu yleensä mietoa joka kastelukerralla. Jos typpeä on runsaasti suhteessa muihin niin tahtoo kasvaa niin tolkuttomasti että kukat jää vähän pensaan sisään piiloon.

Kasvariin raahattuani huomasin, että mokomassa on jo nuppuja.

liian suureen ei kannata laittaa! asteittan tilanpuutteen tullessa kannattaa istuttaa suurempaan… >>> kukinta kun kiinni siitä että taimi kasvaa kokoajan lisää!!!

Minä laitoin tavallisessa myyntipurkissa olleen aikoinaan sankoon kasvamaan, alas jonkinlaista salaojitusta, multaa, kanankakka’pökylöitä’. lisää multaa ja sen kasvin. Yritin muistaa kastella ja varsin pitkään (=ainakin 1 ja ½ kesää) pelkällä vedellä. Kukki ja kasvoi ne yllättävästi silläkin systeemillä.

Kiitokset nopeista vastauksista, mutta…kun te puhutte 40 cm ruukuista, kuinka vanhoja teidän kukat
ovat ? Lue kuinka suuria. Eli minun taimeni (kukat ) ovat ostettu Hellelltä tänä keväänä eli olivat noin 5 cm kasviturpeessa, tietenkin laitoin ne suurempaan ja multavaan astiaa odottelemaan oikeaa kevättä.
Kysymys; noin 20 cm ruukku näin ensimmäisenä kesänä ?

Ainakin sivulla 9 on pari kuvaa omista kasveista. Se vaaleanpunainen taitaa olla siinä ensimmäistä kesäänsä. Istutettu suoraan siihen ruukkuun. Oliskohan ostohetkellä ollut n. 16cm ruukussa.

lillifi: Minä ostin kanssa 2 pikkutainta H:ltä,ja olen niitä pariin kertaan uudelleen ruukuttanut,(kun juuret pilkistivät pohjasta) oisko nyt jossain 12-14cm ruukussa. Aika nopsaan nuo ovat kasvaneet, ja toivon ettei ne ruukut ole pelkkää juurta kun pääsen reissulta kotiin! (oon 3 viikkoa muilla mailla, viikko vielä jäljellä!)Saa nähdä minkä kokoiseen ruukkuun ja mihin ne kesäksi lykkään :smiley:

Yksi verso kukkii

Muuten, ainakin paikallisessa Siwassa oli prinsessaliljoja myynnissä, liekö muuallakin?

Voi miten sievän värinen.
Pitänee lähteä täällä pohjoisessakin kiertämään Siwat.  Liljojen jakamiseni ei aivan nappiin onnistunut.  Kaikkein isoin pehko juurakoltaan ihan vaan ikäänkuin suli multaan …?
 Lisäksi taisin kasvihuoneessa vappuriehan aikaan vähintäänkin osan palelluttaa (eihän ne sisällekään sopineet).  Toivoa sopii, että kaikki juuret eivät paleltuneet.

minun prinsessa oli pimeässä kellarissa (talon alapohjassa) ilman vettä tai muuta hoitoa koko talven ja tuossa pääsiäislämpimillä lensi sieltä suoraan ulos. En osaa muistaa mitään hienouksia :slight_smile: Koko vanha verso oli tietty kuollut, mutta kun keräilin sen pois, sieltä alta löytyi viisi uutta alkua (siinä vaiheessa juuri ja juuri pilkistivät mullasta). Kun pääsivät esiin punertuivat ja hieman tuli pituutta. Nyt olen häntä kastellut, välillä kun oli kylmempää ei ne juuri edenneet, mutta heti kun tuli taas lämpimät alkoivat aukomaan lehtiä. Eli kaipa se menestyksekkäästi talvehti, katotaan vielä tuleeko kukkiakin ja milloin :slight_smile:

Ostin Helsingin messuilta juurakkopussin, mutta kolmen viikon ulkomaanmatkan aikana taisivat kuivettua ja kuolla kaikki… Istutin ne multaan, saa nähdä heräävätkö eloon enää…

JK, alkuun pääsy saattaa välillä vähän kestää, mutta kun vauhtiin pääsevän niin ovat nopeasti kukassa… Omat on siirtyneet jo ulkoruokintaan

Ostin ensimmäisen prinsessaliljani. Myynnissä olleet kukkaset olivat nupuilla, mutta olivat järkyttyneet joutuessaan kylmään, joten nuput ovat nyyrettyneet. En usko että nuput enää virkoavat. Pitääkö minun leikata nuppuvarret poikki ja odottaa josko uusia syntyisi vai mikä avuksi?

Onko kukaan saanut pussissa myytävistä prinsessaliljan “murenoista” kasvamaan kukkaa. Ostin keväällä pussin ja pistin palat 5 ruukkuun.

Ainoassakaan ei ole idun itua.

Minä muutama vuosi sitten tilasin korpikankaalta jonkun pussin jossa oli muutama juurrakko. Ne kyllä lähti ihan hyvin kasvuun ja kukikin muutamana vuonna. Oli kuitenkin jotain vähän turhan korkeaa lajiketta sillä versot kasvoivat n. 70cm korkuisiksi eivätkä siten oikein oleet hyvä ratkaisu tuuliseen pihaa. Eikä kyllä näyttänytkään kovin hyvältä ruukussa. Se siis päätyi kompostiin.

Mutta, minulla on yksi ylimääräinen juurakko vielä jäljellä, joten jos Kellokukka pääset ensi viikonloppuna noutamaan Nokialta niin saat sen…

Pari nopeinta on jo ehtinyt kukkaankin… On vaan nyt ollut niin viileetä ettei ole kasvu edistynyt…