Prinsessalilja (Inkalilja), Alstroemeria

Farmer Gracyltä , kevään ostos. Juurakot eivät kummoisia olleet mutta ovat nyt toista kuukautta kukkineet. Onhan tässä vielä kesää jäljellä jos sinullakin innostuvat kukkimaan.

Tässä vielä yksi kuva

3 tykkäystä

Muistan hyvin kuinka ne kasvoi minun terassilla hyvin. 2000 luvulla.

No lopultaki.

6 tykkäystä

Prinsessat ovat jaksaneet kukkia koko kesän. Jostain alelaatikosta hankin ne keväällä.
Tykkään näistä, kastelu, lannoitus ja kukkineiden varsien poisto.
Hämmästyttävän hyvin pärjää myös paahteisella paikalla.
Yritän talvettaa samassa tilassa kuin dalikat ja cannat.

Miten on, pitäisikö jakaa juurakko nyt syksyllä vai keväällä :thinking:

5 tykkäystä

Mullon kas isoissa ruukuissa,niitä enoo jakannu koskaan.
Kerran yritettiin,mutta oli juuristoa koko ruukun täyvveltä niin ollaan annettu olla.

1 tykkäys

Täällä sama, isot ruukut ja juurta koko ruukku. Ei taida olla paljon multaa ollenkaan.
Kai on paras ruukuissa jakamatta yrittää talvettaa ja keväällä sitten yrittää puolittaa se juuripaakku. Lähtee sitten kasvuun jos lähtee.
Niin kuin ne on nyt, ei ole oikein niin isoa ruukkua mihin ne saisi keväällä istutettua.

1 tykkäys

Nämä on kyllä aivan ihania kukkia. Ensi kesänä joutuu noille Farmer Gracyltä tilatuille vaihtamaan isommat ruukut, siis jos ne saan talvehditettua.

6 tykkäystä

Koivu? Olikohan se toissavuonna kun vaalin ulkona talven yli olleesta kylvörasiasta nousseita koivun taimia. Kyl mä osasin aatella että saattavat olla puun siemenistä mutta ne näytti mun mielestä joltain muulta. Oli aika pitkällä kesä kun luovutin ja uskoin että oli koivu.

Muistelen että oli ton näköset nätit pikku taimet, mut noi voi toki olla ihan jotain muutakin :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 tykkäys

Koivulta näyttää minunkin mielestäni. Meillä talvehtineisiin ulkoruukkuihin itää usein koivuja, pajuja sekä kuusia.

Minun viimevuotisissa inkaliljoissa on koko talven ollut kellertävät pimeässä kasvaneet varret. Tallissa on ollut aika viileää, niin ne ei kuitenkaan ole kasvaneet pituutta. Pitäisi varmaankin tuoda ruukut valoon, mutta sisälle ei oikein mahdu. Ehkä voisin viedä ne kasvihuoneeseen, koska ennusteissa ei ole pakkasöitä.

1 tykkäys

Inkalilja teki ensimmäiset kukat sen myötä Hyvää pääsiäistä

10 tykkäystä

Minä toin viimevuonna hankittujen prinsessaliljojen ruukut pitkänäperjantaina sisälle lamppujen alle. Niihin oli kasvaneet keltaiset lehdet pimeässä viileässä tallissa. Viikko lamppujen alla on tehnyt niille hyvää ja nyt on lehdet muuttuneet vihreiksi.

Tänävuonna Farmer Gracyltä tilatuissa juurakoissa ei näy vieläkään elämää. Ehkä pitää reklamoida niistä.

4 tykkäystä