Hei, otin vuosi sitten syksyllä prinsessaliljani (3kpl) sisälle talvehtimaan. Ne selvisivät talven yli (tekivät hentoja kukkiakin) ja siirsin ruukut mukuloiden jakamisen jälkeen taas keväällä ulos.
Liljat ovat ruvenneet vasta nyt tekemään nuppuja vaikka kesä oli hyvä, paikka sama kuin viime kesänä ja muutenkin olosuhteet mielestäni ihan ok. Meniköhän talvehtimisessa/juurien jakamisessa tms. jokin pieleen kun kukinta myöhästyi noin paljon? ONko muilla kokemuksia?
Ruukut olivat keväällä ihan täynnä juuria, joten jaoin ne varovasti useisiin ruukkuihin. Kastelin normaalisti.
Eiköhän se jakaminen ole syynä myöhästymiseen. Itse olen ainakin huomannut että jos jakaa niin silloin jäävät hieman pienemmiksi ja aloittavat kukkimaan myöhemmin. Siksipä niitä ei tulekaan jaettua joka vuosi. Silloinkin vain puolitan juuripaakun. Mitä isommaksi paakut jäävät, sitä nopeammin alkavat kukkia.
Kiitos JMI:) Hidastuukohan kukinta, jos pelkästään vaihtaa isomman ruukun? Siis ei räpellä ollenkaan juuristoa.
En ole ainakaan itse huomannut että se olisi vaikuttanut. Nämä kasvattavat nopeasti ison juurakon, eikä sitä ruukkuakaan ikuisesti voi isontaa niin pakko se jakaminenkin on ajoittain suorittaa. Toiset suorittavat senkin varoen, mutta minä olen aina vain iskenyt juurakon raa’asti lapiolla halki.
Siemenkotia tekivät viime syksynä, Korpikellolta saamani mukulat, katsotaan saanko niistä kasvamaan taimia.

pirkkis pitkästä aikaa!!!kävin muuten virtuaali vierailulla teidän pihassa!!!(google oli oppaanani).ihanan kesäistä kuvaa ja paljon kukkia,yllätys!!
Se on kesä nyt! Inkaliljat pääsivät jo ulkoilemaan…
Täällä kannettu inkaliljat kellarista ulkovarastoon eteläikkunalle. Ainankin viellä kaikki 5 elossa saa sit nähdä miten kesällä. Viimekeväänä yksi vaan kupsahti, vaikka ensin oli muka niin elinvoimasenolonen, mut se sit varmaan veteli just viimesiä.
En näe vieläkään nuppuja Inka-liljassani. Toivottavasti vielä ehtii tulla kukkaan.
Kuinkas hidaskasvuisia noi Inkaliljat oikein on?
Mä olen huhtikuusta asti kitkenyt tyhjää kukkapenkkiä rikkaruohoista. Silloin siis pistin mukulat/juurakot/mitkälie maahan pussin ohjeen mukaan. Pussin jo oon kadottanut mutta jos oikein muistan niin pussissa luki että kuukauden sisään pitäis näkyä mutta eipä ole näkynyt kahteen kuukauteen alun alkua. minä jo aloin miettiä mitä mä tohon tyhjälle paikalle laitan. Ja tänää kun taas iltapuhteina tyhjää kukkapenkkiä rikkaruohoista perkasin löysin yllätyksen… Voisko se olla?
Toi mun tytön maalaama kivileppis on vissiin viitisen senttiä pitkä ja toi pikkunen kasvin alku on noin sentin korkee.

Vai toivonko mä nyt ihan liikoja :)?
Inkaliljoja isoina taimina on Espoon Plantagenissa, ostin keskiviikkona sieltä omani, jossa on kymmenkunta kukkivaa latvaa ja pari nupullista. Tiedoksi tämä, kun aiemmin ketjussa on välillä kyselty, mistä niitä saa. Hintaa oli 14,90 tai jotain sinne päin.
Ostin itse aika tummahkon punaisen, myös vaaleanpunaisia oli ainakin silloin keskiviikkona. Vaaleanpunaisia ei ollut kuin pari, mutta noita tummempia oli silloin useita.
Aion yrittää talvettaa tuon, kun kerran täältä opin, että se saattaa olla mahdollista
Meillä on lämpimästä kellarista ovi kylmään tuulettuvaan alapohjaan, joka pysynee nollan paikkeilla koko talven. Valoa siellä ei kyllä ole ollenkaan.

Ostin tämän kukkimattomana raaskuna kolmella eurolla. Tämmöinen tästä nyt sitten tuli… oli aika erikoisen raidallinen.
No ni, nyt kun katsoin tän ketjun kokonaisuudessaan läpi, joudun ehkä lähtemään takas sinne Plantageniin etsimään lisää noita
Olevinaan muistin, että penttiä hyvin varovasti ettei ehdottoman välttämättömät tarpeet välittömästi ylitä tila- ja muita resursseja, mutta eipä näytä kovin pitävän tuo ajatus 
Oispa täällä meilläkinpäin tollasia raaskuja kuin zairalla.
ja tummempi … vielä kun jostain löydän valkoisen niin a-vot !
mitenkäs tämä talvetus sitten ihan käytännössä tapahtuu, annetaanko olla ulkona kunnes lakastuu vai viedäänkö jo sinne viileään sisätilaan, katkaistaanko poikki, kastellaanko syksyllä mihin saakka? Apuva! Mulla on nyt kolme joista kaksi on äidin hoidossa ja se tressaa että meneekö oikein.
Mä annan olla ulkona pakkasiin asti sit nostan ruukkuineen tonne varaston nurkkaan katson keväällä seuraavan kerran ja todennäköisesti jaan juurakon.