Hetkinen, etkö Juti kastele sitä ollenkaan talven aikana? Minä kyllä käyn kerran pari vähän vettä lorauttamassa… riippuu kai talvetuspaikasta. Minä pidän niitä kuivassa varastossa. Muistan lukeneeni, ettei inkalilja saa kuivua täysin.
Minkälaisessa ruukussa te liljojanne pidätte? Minulla on jatkuva ongelma ruukkujen kanssa. Minusta se ruukku on aina liian pieni… Olen juurakoita jakanutkin, mutta se tuntuu olevan lyhytaikainen apu. Mikä olisi paras ruukkukoko?
Perskeles ku en muista mitä puutarhuri sano tuosta ruukun koosta ja kastelusta ku äitille haettiin kyseinen karahka lahjaksi kesällä
Miten lannoitatte inkaliljaanne, minulla on kukkinut huonosti, vaikka olisi muuten komea puska. Talvella paikasta riippuen niukka kastelu.
Heitän niille kanankökköä ohikävellessäni. Ennen annoin jotain yleislannoitetta rakeina, mutta sen kanssa tahtoi tulla vähän yliannostusta, niin lopetin sen.
Tänään huomattu jo iso alku Inkaliljassa, se on ollut koko ajan ihan tav. huoneenlämmössä.
Meillä eivät (taaskaan) suostu levolle. Siitä kasvusta mitä nyt tekevät ei vaan ole mitään iloa…
Tänään sain ex-anopilta alun vaaleanpunaisesta prinsessaliljasta.Omanihan paleltui muiden talvetettavien kasvien kanssa jouluna.
Hain omat liljani 2 viikkoa sitten kellarista, 3 peltisangollista. Kovasti pukkaavat nyt vartta ja lehteä makuuhuoneessa. 2 pitäisi jakaa naapurustolle. Osaisiko kukaan arvailla, minkä kokoinen juurakonpalanen lähtisi varmimmin kasvuun? Näyttää olevan nirso jakamiselle muutamista viesteistä päätellen.
ei ole kyllä mitenkään vaikea jaettava… ison juurakon olen jakanut aina terävällä ja puhtaalla veitsellä… ja ennen istutusta poista irtonaiset juuren kappaleet… ja hyvin kasvaa!
meilläkin on puutarhalla eka kertaa inkaliljoja,mielenkinntoista!!!
minä ostin pikkutaimena kaksi inkaliljaa, kasvavat kovaa vauhtia! Tarvitseeko/saako tätä latvoa? Olisiko jollakin kiinnostusta myydä/lahjoittaa juurakonpalasia?
muistaakseni joko viherpeukaloiden kautta tai sitten kauppilasta voi tilata inkaliljaa…
Minä hain viikonloppuna anopin kellarista inkalilja-ruukkuni… Kasvoivat 20-30 cm pitkää valkoista velttoa pöheikköä… kammottavan näköisiä. Revin kaikki varovaisesti pois ja nyt näkyy tulevan vihreätä napakamman oloista kasvustoa.
Minulla tuo jakaminen onnistui tosi surkeasti viime kesänä. Kahdesta isosta klöntistä sain vain kaksi pientä (kasvavaa) tainta. Ehkä olisi pitänyt jakaa ne vain esim. kahtia…
Inkaliljan ison juurakon saa kätevästi puolitettua isolla veitsellä. Jos jakaa liian pieniksi, voi käydä juuri noin kuin annemammalla.
Hei vaikkei mainostaa saakaan, niin Turussa on pikkutaimia inkaliljasta H:lla alkavassa keskustan puutarhamyymälässä. Niillä on kai nettimyyntiäkin, en tiedä voiko tilata. Taimet oli aika pieniä, mutta ruukussa oli sormenpaksuisia juuria vaikka kuinka… eli olin tyytyväinen. Kolme kasvamassa sisäsllä ja viimevuotinen juurakkko vielä kellarissa. tarvitseeko se muuten pitkän esikasvatuksen??
Hortus, minä ostin omani kanssa sieltä Ostin tosiaan 2, ja eilen ruukutin ne jo isompiin, kasvavat hyvää tahtia, ja oli tosi komeat juuret! Leikelläänkö näitä?
Kysyin liikkeestä, ja he vastasivat, että viljelyohjeen mukaan ei tarvitse latvoa.
Arvatkaa vain haluaisinko minäkin… mutta minkäs teet, kun täällä keskellä suomea asut… paljon pikkutaimet maksoivat?
Mikä sen liikkeen nimi olikaan, jos niillä olisi nettimyyntiäkin?