Puiden oksien leikkausajankohta

Arpolle otsikko, saas nähdä mihin meneenaurua

Loppukesällähän leikataan, jotta ei tulis sitä mahlavuotoa.
Koskee erikoisesti vaahteraa, koivua, kirsikkaa ..
Esimerkiksi omena vesiversot vähenevät loppukesällä leikatessa.
Kaikki puut voi leikata loppukesällä, päinvastoin ei.

Nyt HanneleR kyllä sotkee puurot ja vellit! Olen jo aiemmin kirjoittanut että puiden biologian tuntemus on lisääntynyt, kiitos taas monta kertaa mainitsemani Tri Shigon, et taida välittää etsiä tietoa hänestä ja saavutuksistaan.

Olen tehnyt kokeita ja leikannut vuotavia puita, jos olen leikannut nuoria oksia en ole huomannut haittaa. Jos olen leikannut suuria haavoja on kuorta kuollut ja myös talvenaroista lajeista kuten makea kirsikka. Koivuilla ja vaahteroilla kokeet ovat vähäisempiä.

Syysleikkaus on hyvä mutta se on melko uutta ja sitä käytetään eniten ammattiviljelyksillä, joissa puiden on oltava matalia; silloin leikkaus, torjunta ja ennenkaikkea sadonkorjuu on helpompasa ja siten halvempaa.Tätä pitää ajatella analyyttisesti, miksi nyt näin kirjoitetaan.

Hannele kirjoittaa sitä mitä on kirjoitettu ja oletettu jo kauan sitten. Meillä ja myös Ruotsissa on paljon liian suureksi kasvaneita, todella korkeita omenapuita, joissa ei ole edes kiipeämistä helpottavia haaroja tarpeeksi alhaalla. Kuka uskaltaa leikata tikkailta oikeaoppisesti, vaihtoehto on käyttää seipäässä olevia sahoja tai saksia, niillä ei saa hyvää jälkeä. Jää tappeja ja vinoja leikkauksia jolloin saadaan vesiversoja. Kesällä tällainen leikkaus on muutenkin vaikeata kun lehdet estävät näkemistä.

Kesäleikkausta on käytetty kyllä kauan, säleikköpuille, nipistelisitkö Hannele korkeasta puusta elokuussa vesiversoja lyhyemmiksi? Nyt tämä leikkaustapa on huomattu hyväksi ja on lodennäköisesti juuri hedelmäviljelyksiltä lähtöisin.

Älkää siis tätä kinasteluamme seuraavat välittäkö, älkääkä uskoko kumpaakaan meistä , kaikkein tarpeellisinta olisi jos mahdollisimman moni tekisi omia kokeita. Leikatkaa kokeeksi vastoin sääntöä, vuotavia koivuja, vaahteroita ja kivihedelmäisiä. Dokumentoikaa kokeenne kuvin ja päivämääärin ja ilmoittakaa tuloksistanne.

Jatkan vielä vastalausettani, Hannele kirjoitti että KAIKKI puut voi leikata loppukesällä. Hän on paljon lähettänyt kuvia hamlatuista puista, sen enempää kertomatta. Olen kyllä sitä mieltä että loppukesästä jolloin hamlatut puut ovat lehdessä ei niitä ole hyvä leikata, vaikka ne sen voisivat kestää. Puun ulkonäkö siitä kärsii ja siten suosittelen hamlausta joko syksyllä tai keväällä ennen lehtien puhkeamista.

Lehdestys, josta hamlaus on saanut alkunsa, on eri asia, siinä lehdet olivat tarpeen karjan hätäravinnoksi.Varmaan silloin ei puita leikattu joka vuosi, kokemus osoitti että silloin puut kärsivät liiasta ravinteiden hukasta.

Muistutan vain, että hyvä aika nyt leikata puita, sekä hedelmäpuita, vähemmän tulee vesiversoja, kun nyt leikkaa. Myös pensaita ja koristepuita kannattaa nyt leikata, erityisesti vaahterat ja sellaiset, joita ei keväällä voi leikata vuotamisen takia.

Kiitos HanneleRuattist, juuri eilen mietiskelin ja muistelin katsellessani kirsikkaani, joka jo kulkuväylälle kasvattelee oksiaan, pääsen sitten töihin!

Minäkin leikkasin tänään sateessa purppuratuomen ja isotuomipihlajan häiritseviä oksia jotka olivat kulkuväylillä tai pahasti kukkapenkin päällä.

Mukava kuulla HR:stä!

Tosi hyvä juttu, että HanneleRuattist palasi porukkaan!! Puiden siivousleikkaukset voisi tosiaan tällä viikolla ottaa ohjelmaan. Auton antenniin tarttuu jatkuvasti yksi vaahteran oksa ja uusi, suurin pilvikirsikka pitää ottaa vähän haltuun myös.

Sand, juuri vaahtera ehdottoman fiksu nyt leikata, keväällä kun se vuotaa ja voi huonosti.
Omput, hedelmäpuutkin hyvä nyt leikata, ei tule uhtä paljon vesiversoja kuin kevätleikkauksessa. Nyt kivat ilmatkin, ei tartte palella..

Hei, HR kukkanen

Auttakaa nyt joku!Pihassamme kasvaa vanha ja korkea (n. 4 metriä) luumupuu (lajikkeesta ei tietoa).Sitä pitäisi varmaan lyhentää kun paras sato on yläoksissa ja kun luumut vihdoin putoavat ne ovat valmista sosetta maahan pudotessa. Eli koska leikkaan ja kuinka rajusti tälläistä puuta uskaltaa lyhentää.

Puutarhanporopeukalo, leikkaa vasta keskikesän jälkeen luumuasi. Älä siis tosiaan leikkaa nyt keväällä sen vuodon takia.

Olen omassa pihassa leikannut luumuja vaikka keväällä,mutta vain ohuita nuoria oksia.Mitään haittaa ei siitä ole ollut.Kirsikka voi olla arempi, leikkasin n 1,5 cm paksun alaoksan pois ja siihen tuli vauriota, kuorta kuoli vähitellen.

Alan guru, jo vainaa, Alex Shigo kirjoittaa että kumi- tai mahlavuodosta ei ole haittaa.Se on eräs puun puolustuskeino. Koivua ja vaahteraa olen kokeeksi leikannut keväälläkin, en ole todennut haittaa.

Vieläköhän voisin leikata monglianvaahteeraa? Haluaisin siitä enemmän puumaisen, mutta nyt vasta oikeastaan pääsen näkemään, mitä oksia pitäisi poistaa, kun lehtiä ei ole enää niin paljon. Kyseessä on nuori, n. metrin korkuinen monirunkoinen taimi, joka on tänä kesänä istutettu.

Mitenkäs tämä keväinen leikkaus esim maaliskuun alussa.

Mitä puita Ehitaja olis leikkaamassa?

Joo, taitaa tässä leikkausasiassakin ihmiset olla montaa mieltä.

Itse leikkaan:

*Omenapuut maaliskuun lopulla/huhtikuun alussa, riippuen ilmoista. Elo/syyskuussa leikkaan niistä vain mahdolliset vesiversot.

*Kirsikoita, luumua ja vaahteraa ym mahlaa vuotavia leikkaan mahdollisimman vähän, ainoastaan sisäänpäin kasvavia versoja ja ylipäätään maksimissaan n. 1 - 1,5 cm halkaisijaltaan olevia oksia elo/syyskuussa. (esim kirjovaahtera "drummondi" kasvattaa välillä täysin vihreitä lehtiä kasvavan oksan, jonka poistan ettei puu aikaamyöten muuttuisi täysin vihreäksi!)

Sormet alkavat syyhyä talven levon jälkeen, kohta pääsen taas leikkaamaan. Omenapuut taisin kaikki jo leikata syyskuun alussa, ehkä jonku unohdin. Pensasaita toki jäi syksyllä leikkaamatta. Kyllä vielä on tekemistä. Villiä haapa-palloa yritän pitää nättinä talvenkin yli, jos vaikka luntakin tulisi, niin kivan näköistä. Lattuskainen kuusi tuossa. Villi ruusu palloksi leikattuna, tämän paju-pallon unohdin syksyllä leikata.

Heipsis pitkästä aikaa! Tässä talvihorroksesta heräilen ja mietin että joko noita omenapuita sais leikata? Tuossa yllä olikin jotain sanottu mutta mitä yleisesti suositellaan? Oon omenapuista lähinnä kuolleita oksia leikannu eli sen oon voinu tehä kesälläki, sillonhan ne erottaakin, mutta nyt ois tarkotus hankaavia oksia poistaa. Kiitos ja kumarrus sille kuka viitsii ohjeistaa :smiley:

Marlene, voit leikata jo. Aina siihen asti, kun silmut alkavat avautua. Nyt on helppo nähdä oksakulmat, ja pystyy kiipeilemään vahingoittamatta silmuja. Meillä vaan on niin lunta puun alla, ettei tikkaita sais pysymään pystyssä, joten leikkaan kuukauden kuluttua.