Puiden oksien leikkausajankohta

Kiitos Emo! Tuota minäki tiirailin niska kenossa pihalla että oksakulmat erottuu hyvin ku ei oo lehtiä, huomenna siis omppupuun harvennushommiin :smiley:

terve. löytyihän jotain apua tälläiselle joka ei oikein noista kasveista mitään ymmärrä..

eli kun tuolle meidän omenapuulle jotain pitäisi tehdä. siinä oli viime kesänä aivan ihanan paljon omenoita, mutta todella pieniä ja rupisia, ja iso osa roikkui maassa kun ei ole kukaan sitä hoitanut moooneen vuoteen (me olemme muutama vuosi sitten tähän muuttanet) ja oksat siis painuivat maahan omenoiden painosta.

tässä kuva meidän erikoisesta omppupuusta:

eli siis ihan kuin tuulisi niin lujaa että oksat taipuu tuulen mukana, mutta ehei, se kasvaa noin hassusti.

oskia on todella tiheään, olen ymmärtänyt että ei pitäisi olla niin tiheässä, eli pitäisikö sieltä seasta leikata oksia pois? ja tuo muoto kun on niin erikoinen niin sitähän ei saa korjattua mutta ompahan persoonallinen.. ja tietenkin oskien pitäisi olla lyhyempiä että ne ei sitten roiku maassa kun tulee omenoita. eli leikataanko ne kylmästi vaan poikki?

ihanaa jos joku voisi kertoa vinkkejä tälläselle ei niin viherpeukalolle (mutta haluaisin olla silmän isku)

Mielestäni tätä omenapuuta pitäisi leikata mutta kukaan ei tiedä miten. Monta ristiin menevää ja hankaavaa oksaa. Hyvät neuvot on tarpeen.

Toisesta suunnasta otettu kuva. Puu on istutettu kolme vuotta sitten.

Olen tässä heinäkuun alusta lähtien riehunut omenapuiden kimpussa sahan ja oksasaksien kanssa, kyseessä ovat nimittäin n. 40 vuotta ilman kunnollista hoitoa kasvaneet vanhukset. Pitkille tikkaille ja kiipeilytaidolle on ollut tarvetta. Pikku hiljaa olen uskaltautunut leikkaamaan myös vaahteroita, tammia, tuomia ja tällä viikolla jopa hapankirsikoita. Hurjan tuntuista hommaa, mutta vuosikaudet itsekseen rehottanutta puutarhaa ei oikein saa kuntoon sahaa säästäen.

Tenkkapoo iski kuitenkin portin pielessä kasvavan nuorehkon pystykasvuisen tuomen kanssa. Mahtaisiko tuosta saada kelvollisen pollardin (tai miksi niitä hamlattuja puita pitäisikään kutsua)? Karsin yksilöstä jo sivuversoja latvaa lukuun ottamatta ja latvaverson pistin parin sentin mittaiseksi, siinä toivossa että tulevina vuosina voisi tehdä enemmänkin.

Miksi keskellä kesää?

puunainen perusteli kesäleikkauksia Tammi, Quercus-ketjussa juuri vähän aikaa aikaisemmin. ihan järkeenkäyvältä se selitys tuntui, mutta kun olen tässä kesän aikana tutkaillut isoa keltakaneliani sillä silmällä, niin näyttää, että poistettavissa oksissa on paras sato ja sitä paitsi, jos nyt menen tikkaiden ja työkalujen kanssa melskaamaan puuhuni, raakileet muistakin oksista putoilisivat pois. noista syistä meillä puut leikataan vasta sadonkorjuun jälkeen elokuun ja syyskuun puolivälien aikana (talviomenaa ei pihallani ole).

Allt om Trädgårdia kun toisinaan luen, niin näyttävät läntiset naapurimme suosivan nykyään puiden leikkaamista JAS-kuukausina (Juli-Augustus-September). Perusteena oli ainakin se, että puu ehtii korjata haavat ennen talvea, muistelisin.

Viestini oli itse asiassa Tammen leikkaaminen-ketjussa, mutta mitäs pienistä. Idea on tosiaan siinä että nyt keskikesällä puut alkavat parannella haavojaan samantien ja ovat vahvimmillaan sitä tekemään. Omenapuiden kohdalla taustalla on myös kevätleikkauksen taipumus villitä puu tuottamaan vesiversoja. Näissä leikkailemissani puissa on ylikasvu jo käytännössä pilannut satoisuuden, joten päätin uhrata ne vähät raakileet joita tuossa tuhoutui paremman tulevaisuuden toivossa. hymy

Tammen leikkaaminen:han se oli.

jutustasi kävi hyvin ilmi, ettei ylivanhojen puiden sadolla ollut tänä vuonna väliä, mutta meillä kun on pihoillamme kovin eri ikäisiä puita, on aina välillä hyvä muistuttaa, että mikä sopii jossakin ei toisissa oloissa olekaan hyväksi. vähän hillitä innokkaita toimeentarttujia:-)

Nykyään suositellaan juuri Merlinin mainitsemaa JAS-ia vanhempienkin lehtipuiden hoitoleikkausajankohdaksi juuri tuon haavan paranemisen takia.

Käytännössä usein leikataan talvella myös sen takia, että helpommin näkee oksien leikkaustarpeen. Ja on puutarhureille vähän talvellakin hommaa.

Suuri vaara puiden leikkuussa on myös helposti iskevä “leikkaushimo”, napsaistaan vielä tuosta ja vähän tuosta ja…

Leikkaushimo on tosiaan todellinen ja varottava ilmiö! Kun poistin vaahterasta liikaa syreenien päälle kasvavia varjostavia alaoksia, oli ihan pakko pysähtyä miettimään parin vahvemman oksan kanssa, onko puulle paremmaksi jättää ne paikoilleen vai poistaa kertarysäyksellä. Varsinkin pahasti hoitamattomaksi jääneen puun kanssa päätyy helposti poistamaan kerralla liikaa, jos ei kukaan jarruttele. On syytä priorisoida tärkeimmät leikkaukset aluksi. Uuden versokasvun leikkaaminen oksan kärjistä on myös joskus parempi tapa muotoilla puuta kuin kokonaisen oksan poisto.

Lieköhän tämä asialleni sopiva otsikko kun aika radikaalista leikkauksesta olisi kyse…? Eli, talomme vieressä kasvaa iso, jo alhaalta monirunkoiseksi haarautuva vaahtera. Oksat (paljon ja tietenkin useammasta paksusta rungosta) osuvat seinään mutta niitä on pakko karsia jotta talo saadaan tulevaisuudessa maalattua. Kannattaako vaahteraa ruveta karsimaan nyt kevättalvella vai pitääkö jättää suosiolla syksyksi? Onko jotain tököttiä jota kannattaisi leikkuukohtiin laittaa? Olisiko muita käytännön neuvoja? Onneksi avokilla on henkilönostin sillä tikapuilla tästä hommasta ei olisi toivoakaan.

hoi tietäjät, neuvoja kaipaisin. Vai pistänkö samantien koko puun haloiksi?

Hennuli, koitan saada kiinni asiantuntijan yksityisviestin kautta ja pyydän häntä kurkkaamaan kysymystäsi, odottele vielä jonkin aikaa. Minun piti hoitaa se jo aikaisemmin mutta yksinkertaisesti unohdin.

Muoks; nyt on hoidettu. Katsotaan milloin hän viestiin ehtii reagoimaan

Oho, täälläpä palvelu pelaa :slight_smile: Kiitos Nuu. Piti vain muistutella ettei viesti ole mennyt ohi kun kaikki tuntuivat keskittyneen suureen galleriakeskusteluun.

Näitä puun leikkauksiin liittyviä kysymyksiä olen ennenkin hoitanut näin “hölö-hälytyksillä”, ko. alan asiantuntijoita ei niin kovin paljon meillä ole, ja ne vähät ovat palstalla paikalla hyvin vaihtelevasti. Ootellaan josko apua tulisi :slight_smile:

Ihan hyvä keino tuo kysymyksen “nostaminen esille” on, väkisinkin joskus jotkut viestit jäävät asiasta tietäviltä vain huomaamatta :slight_smile:

Minä olen aina ollut siinä käsityksessä että omenapuut leikataan keväällä oho... Täytynee kokeilla kumpaakin tapaa niin sillähän se selviää kumpa on parempi. Ongelma on siinä ettei ole minkäänlaista käsitystä itse operaatiosta.. Mitkä ihmeen vesiversot, mitä haittaa niistä on ja miten ne tunnistaa? Huomaatte varmaan että olen täysin poropeukalo kyseissä asiassa mutta toivoisin että joku voisi autta tätäkin hömelöä...

En ole asiantuntija, eikä minulla paljoa ole tietoa puiden leikkauksesta, mutta olen saanut sen käsityksen, että uudemman tiedon mukaan tuo kesäleikkaus ei anna niin paljon uutta kasvua kuin kevätleikkaus. Vesiversoista minulla on sellainen käsitys, että juuri keväisen voimakkaan leikkauksen vuoksi kasvaa hujahtaa nopeasti uutta kasvua, josta sellainen luutamainen versosto aiheutuu. Joka tapauksessa keväällä leikatessa ei pidä innostua poistamaan liikaa. Leikkauskohdan alapuolle jäävän silmun kasvukulma ja suunta kannattaa myös harkita siten, että silmusta kasvava uusi oksa suuntautuu sopivasti, ei liian jyrkässä kulmassa ylös, vaan mieluummin vaakasuoraan ja sivulle.

http://images.google.fi/imgres?imgurl=https://www.op.fi/portaalikuvat/FI/Sivukansiot/Images/OP-kanava/Koti/Artikkelikuvat/Rakentaminen/vp070214_piirros2.jpg&imgrefurl=https://www.op.fi/op%3Fcid%3D150866849%26srcpl%3D3&usg=__4H6V0yJd6XZC_-diZwzjaZSS9iw=&h=710&w=550&sz=116&hl=fi&start=3&um=1&itbs=1&tbnid=67YTAbJDueHyFM:&tbnh=140&tbnw=108&prev=/images%3Fq%3Dvesiverso%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26sa%3DN%26um%3D1

Tuon hirveän näköisen linkkihärpäkkeen takana on ihan asiallinen ja helppotajuinen juttu omenapuiden leikkaamisesta. Suosittelen lukaisemaan ja tutkimaan kuvia :slight_smile:

En myöskään ole asiantuntija, mutta vesiverso kasvaa usein suoraan ylöspäin eikä tuota hedelmää toisin kuin vaakasuorat versot. Vesiverso usein on myös sellainen suora “piiska”, ja minulla on käsitys, että niitä voi poistaa minä vuodenaikana tahansa. Toivottavasti joku korjaa, jos höpisen ihan omiani…