tekee mieli kokeilla saako tuon osoitteen (asiaa siinä totisesti on paljon:-)) nätiksi linkiksi, jolla pääsee sinne, minne pitääkin...
Miten sinä teet tuon mai…lee? Kiitos!
Joskus olen koittanut linkittää ja menee aina jotenkin pieleen (vaikka muualla osaan linkittää en täällä pentissä) ja luovuin koko touhusta kun ärsytti niin.
Heksu, ihan fiksuja höpiset
Vesiversot suositellaan nypittäväksi pois kesällä.(ne eivät ole tiukasti ja tukevasti puussa kiinni) Jos ne leikataan vasta seuraavan talvena tilalle kasvaa vain useampia versoja ja saadaan aikaan “mukava” noidankehä joka työllistää puutarhurin kevättalvella…
Ne ovat puun keino saada äkkiä yhteyttävää materiaalia kun on leikattu oksia ja niiden mukana lehtimassaa pois. Siksi niitä muodostuu.
juuri laittoi iiris-kukka tämän sitä sun tätä-ketjuun. nuo päivät ovat otolliset myös vesiversojen poistoon. kiitos iiris-kukka, laitan mallakkaani ne ylös:-)
t&r, jos ehdit, lue Linkkien tekeminen ja harjoittelu-ketjua niin pitkälle kuin tarvis on. aika alussa uskoisin sinun jo oppineen kuinka temppu tehdään.
Hei, minultahan on jäänyt täällä mielenkiintoinen keskustelu väliin ajankohdan takia!
En minäkään väitä itseäni asiantuntijaksi, mutta ihan oikeiden asiantuntijoiden neuvoja noudattaen olen leikannut vaahteraa heinäkuussa hyvällä menestyksellä. Eli puut ovat voineet hyvin ja parannelleet haavojaan nätisti, mitään suurta vuotoakaan ei ole tapahtunut. Siispä itse suosittaisin leikkaamista heinäkuussa sopivan kuivalla säällä.
Kuten täällä jo todettiin, vesiversot ovat niitä kurjia hutjakkeita joita kasvaa suoraan rungosta jos puuta on leikattu liiaksi. Kun lehteviä oksia on vähemmän kuin juuria, puu yrittää kompensoida asiaa kasvattamalla nopeasti vesiversoja. Niitä voi poistella osaksi elokuun alussa sormineen ja lyhennellä keväälläkin (näihin aikoihin) leikkaamalla, jolloin osa niistä voi olla myös talven tappamia. Muistaakseni suositeltiin, että vesiversoista 1/3 poistetaan kerralla, jotta homma ei räjähdä käsiin. Kesäleikkauksella voi ehkäistä tai ainakin vähentää vesiversojen ilmaantumista.
Voiko koivun latvoja lyhentää vielä näin keväällä ja tekeekö se puusta tuuheamman/leveämmän ?
Mikä olisi sopiva (maksimi) mitta leikata latvaa ?
Täällä pohjoisesa (Lapinläänin etelä osassa) kun on vielä kevät tuloillaan.
Mielestäni koivun latvaa ei saa leikata ollenkaan. Ne katkotut koivut näyttävät ihan kamalilta. Jos haluaa leveän ja tuuhean puun, pitäisi valita jokin muu puulaji.
En minäkään kyllä latvaa katkaisisi ollenkaan. Varmemmin koivusta tulee tuuheampi ja leveämpi, kunhan on tilaa riittävästi ympärillä ja vettä ja ravinteita saatavilla. Leikkaamalla siitä tulee vain omituisen muotoinen ja risukasan näköinen. en ainakaan muista nähneeni missään taitavasti leikattua koivua. Kuivuneet ja kärsineet oksat tietysti pitää poistaa.
Koivun leikkaus on kyllä vähän kaksipiippuinen juttu. Tosiaan kuten yllä sanottiin, leveän ja tuuhean puun saadakseen kannattaa valita jokin ihan toinen puulaji. Toki koivua voi leikata, mutta se on aloitettava jo taimen ollessa nuori jos haluaa sen vaikuttavan tuuheuteen ja leveyteen, muuten lopputulos on ruma. Jos puu on vähänkin isompi, tulee siihen myös herkästi lahovikoja (koivu ei kovin hyvin kestä leikkausta) varsinkin jos leikkaus osuu latvaosiin.
Itse en ole elämäni aikana nähnyt yhtään kaunista leikkaamalla muotoiltua koivua. Varmasti niitäkin löytyy mutta aina puita leikattaessa kannattaisi pitää mielessä se puun luontainen muoto ja tyyli kasvaa.
Samaa mieltä muiden kanssa koivun leikkauksesta, mielestäni ei kannata, täälläpäin näkee hirveän näköisiä esityksiä aiheesta, pahin on eräs “pensasaita” tässä lähistöllä, yli käsivarrenvahvuiset koivut on sahattu poikki parin-kolmen metrin korkeudelta.Onhan ne jonkin verran tuuheita, mutta ylöspäin ne oksat silti kasvaa,sanon aina sitä maailman rumimmaksi pensasaidaksi.Ja ne on oikein istutettu siihen joskus harvaan siksak-riviin.Lehdettömänä ovat vielä rumempia.
En tiedä kuinka pohjoisessa visakoivu kasvaa, mutta ne on nättejä matalahkoja ja pyöreitä, käsittääkseni taimiakin jossain myydään, visakoivun puuaines kun on kallista tavaraa joten sitä istutetaan talousmielessäkin.
Koivu, jonka latva on katkaistu, ei kasva enää ollenkaan luonnolliseen muotoon; tuloksena hirvitys. Selllaisia näkee ihan liian paljon.
Lisäksi keväällä leikatessa mahla juoksee leikkauskohdasta ja koko puu voi kuolla. Ja leikkauskohdasta pääsevät myös sienet sun muut pöpöt tekemään tuhojaan.
Jos koivusta on kasvanut harva, syynä on yleensä valon puute ja liian tiheä istutus.
Leikattavaksi sopivia lehtipuita on aika vähän. Terijoen salava ja lehmus tulevat ensimmäisinä mieleen.
Koivut ovat kauniita, upeita puita valkoisine runkoineen ja vapaasti kasvavine oksineen; hirvityksiä niistä kasvaa typistellen, aivan kamalia silvottuja koivuparkoja olen nähnyt täällä meilläkin päin. Pahaa tekee kun niitä näkee
eipä koivu sovi leikattavaksi puuksi, joo!! Ja muutenkin kauneimmillaan luonnon helmassa… ei piha puuna
Puiden leikkaukseen liittyen on tuossa maaliskuun vinkeissä asiaa siellä olevan "Näin leikkaat puutarhassa"-linkin kautta.
karsitaanko lehtikuusen alaoksat? Puut on pari metrisiä.
Ei ainakaan tienvarsi-istutuksina. Lienee ulkonäkökysymys. Kuka mistäkin tykkää. Minä en leikkaisi.
Tienvarsi-istutuksina nimenomaan leikattaisiin runkokorkeuden takia. Noin muuten miksi pitäisi?
ei lehtikuusi karista alaoksiaan… enneminkin pikku hiljaa kuivattaa niitä poistettavaan kuntoon…
Minulla on lehtikuusista puupelto 80kpl riveihin istutettuna. Joku niistä vuosikymmenien kuluttua saa sitten sahauttaa lautaa. Olen ne istuttanut 20cm korkeana ja ajanut välit ajoleikkurilla, ettei heinä tukahduta puita, alaoksat on nyt vähän tiellä. Maa on kivikovaa savea, eikä siitä riitäkosteutta ja ravinteita heinille ja puille. taidan leikata alimmat joskus iltapuhteina
Ihan hyvin voi koivut leikata tähän aikaan vuodesta. Jos tuli istutettua liian lähelle taloa, niin voi typistää reilusti. (Kuva ei omasta pihasta)