Puiden oksien leikkausajankohta

Aika mahtava kuva. Ja typistetty on kyllä:)

Mä olen kyllä nähnyt tässä lähitienoolla, kun yhdessä pihassa on typistetty koivut. Ovat sellaisia pallopajumaisia/terijoensalavalaisia.

Tontti tuolla on pieni, joten luulen, että ajattelivat jotenkin saada tilaa pihalle.

Mä itse olen sitä mieltä, että koivujen täytyy saada kasvaa vapaasti. Toiset tykkää toiset ei, mutta musta koivu on se suomalaisuuden ja kesän puu. Vaikka roskaakin lehdillä, että oksilla niin piha ilman koivua on ku piha ilman sadettajaa tai piha ilman vettä.

Jos joku sanoo, ettei koivu sopisi pihan puuksi niin muuttakoon vaikka siperiaan:)

Puuta leikatessa pitäisi ajatella myös, miltä se näyttää puolet vuodesta, kun ei ole lehtiä. Jos puusta on tullut liian iso kasvupaikkaansa, niin tyvestä poikki, juuret pois ja sopivampaa tilalle.

Apua! Meillä on lähes 30 v. vanha siperianmetsäomenapuu, joka on nyt mennyt aivan hurjaan kuntoon. Jäniksen peijakkaat ovat toissa talvena "paaaksun paksun" hangen päältä pystyneet aterioimaan puun oksia järsimällä. Ja nyt tulos on tämän näköinen. Mitä teen sen kanssa? Leikkaanko kylmästi sen pallomaiseksi ja rungon enemmän näkyviin? Ei siitä enää mitään kukkivaa omenapuuta voi kumminkaan saada.

Puun korkeus on nyt noin 2,5 m.

Mä en kyllä nyt kuvasta erota mitään vikaa tai sitten en muista millainen siperianomenan pitäisi olla, vaikka olen niiden keskellä kasvanut. Miksi siitä ei voisi kukkivaa tulla? Älä ainakaan pallomaiseksi, eikä muutenkaan kannata nyt leikata. Poistat vain vaurioituneet oksat mieluiten kevättalvella ja muutenkin noudatat omenapuiden leikkausohjeita.

Itse asiassa nyt juuri alkaa olla vuoden paras aika leikata omenapuuta, mutta en minäkään näe mitään syytä isommalle leikkaamiselle. Ehkä se ei vaan kuvasta näy, mutta ihan kelpo puulta tuo edelleen vaikuttaa. Ilmavuutta voi lisätä ihan vaan taittamalla pois turhia versoja, varsinkin liian pystyyn kasvavia.

Siinähän se juuri onkin, kun se on aivan liian tiheä. Ja tuuheus johtui nimenomaan pystyyn kasvaneista versoista, joita yritin keväällä poistaa, mutta koin tehtävän ihan mahdottomaksi. Kiitos muuten vastauksista. Jospa yritän nyt sitten varovasti sitä harventaa.

Selvitäpäs Puunainen nyt tuota leikkausajankohtaa, vai onko siitä täällä jo jossain ollut juttua? Kiinnostaisi kovasti, koska tähän aikaan ne väärässä paikassa olevat oksat aina huomaa ja unohtaa sitten talvella. Talvellahan oksat ovat korkealla ja laskevat sitä alemmas mitä pitemmälle päästään syksyyn.

Oiskos suht sama kun muillakin puilla, heinä-elokuu on nykyään suositeltu leikkuuaika?

Ja minä olen vähän sitä mieltä, että vesiversoja, eli niitä pystyyn kasvavia juuri, voi napsia pois milloin vaan. Mutta ei minulla kyllä mitään tieteellistä perustetta ole ;p

Mä olen sitten taas ajasta jäljessä :) Vesiversoja olen minäkin napsinut pois milloin sattuu, niitä olen ohjeistanut likankin ottamaan marsuille evääksi. Niitä kun tulee tuohon vanhaan omppupuuhun tavattomat määrät, jos on enemmän pitänyt isoja oksia poistaa. Jos ne Fiian puun ylimääräiset tuuheuttajat on niitä, niin pois vaan niitä sitten. 

Juhannuksesta elokuulle on nimenomaan puiden itsensä kannalta otollisin aika leikata lehtipuita, koska siinä vaiheessa puut ovat jo ehtineet kerätä tarpeeksi ravintoa kestääkseen leikkaukset ja saavat mahdollisimman pitkän ajan kasvatella leikkaushaavoja umpeen. Kesäleikkaus ei myöskään kiihdytä kasvua samalla tavalla kuin kevätleikkaus, joten se on paras aika leikata, jos tahtoo välttää vesiversoja. Sienitautien itiöitäkin on heinäkuussa ilmassa vähemmän kuin syksyllä tai keväällä. Ainut mitä täytyy muistaa on välttää leikkaamista kaikkein kuumimpina ja kuivimpina päivinä.

Kiitokset neuvoista. Kyllä tässä lähinnä on kysymys niistä pystyyn kasvaneista oksista. Kasvualusta on ennemminkin laihaa, en nähkääs ole milloinkaan lannoittanut puuta. Mutta alkukesä on täällä ollut epätavallisen sateinen. Ei kun juhannuksen jälkeen sakset käteen. Tuo kesäleikkaus oli mulle positiivinen yllätys.

Riippajapaninkirsikka teki ensimmäisen talvensa jälkeen muutaman kukan ja lehden. Auttaisiko lehdettömien oksien leikkaaminen puun selviämistä? Vai onko tuo jo varmasti mennyttä ja parasta olisi kaivaa kokonaan ylös ja ostaa uusi tilalle? Paikka on melko suojainen, etelärinne talon ja kuusimetsän välissä (metsä pohjoisen puolella). Harmittaa kun tuli jo nuo ruusutkin istutettua sen juurelle, ottaako ne kovin itseensä jos joudun tuon puun mylläämään ylös.Riippajapaninkirsikka

hei kaikki!

Vaikka lehtipuiden leikkauksesta onkin jo keskusteltu vaikka kuinka, kysyn silti… Voiko koivua leikata kevättalvella??? Keski-Euroopassa ainakin leikataan hedlemäpuut tammi/helmikuussa ja olisin kuvitellut, että kai sitä koivuakin voisi… (Tietysty sääntönä, ette ei ennen suurimpia pakkasia). Onko kenellä kokemusta moisesta?

Mielestäni koivua ei pitäisi leikata ollenkaan. Leikelty koivu on yleensä pilalla.

ja sitten on vielä se tosiseikka, että koivu vuotaa mahlaa RUNSAASTI keväisen leikkauksen jälkeen!! Saattaa jopa vuotaa kuiviin…

Jatuuli, joskus on vain pakko leikata joku/joitain oksa/oksia pois jos esimerkiksi on kasvanut pahaan paikkaan. Meilläkin oli oksa joka raapi autoa kun ajettiin pihaan ja sama oksa raapi postinkin jakoautoa. Talvella oksat on eri paikassa kuin kesällä, johtuneeko lehtien painosta vai mistä.

Heipsis! Taitaa olla jo myöhäistä, huomenna ku on jo lokakuu, eli enään ei varmaankaan saa leikellä ylinmääräisiä oksia puista pois? Tarvetta kun olisi poistaa lähinnä rungon tyvestä kasvavia vesaoksia tuohituomesta, mangolianvaahterasta ja rautatieläisomenasta. Niin ja pihlajaan vartetusta tuomimarjasta, ei tainnut nimi osua oikein? Kuitenkin tyvestä lykkää vesaa, joissa pihlajan lehdet, muuten kuin tuomi kukinnaltaan ja lehdiltään ja nyt syksyllä tummia marjoja.

Kiitos neuvovalle/ neuvojille.

:wink: enhän minäkään koivua ihan huvikseni halua leikellä. 15 vuotta sitten tuli mökkitien reunaan istutettua koivut liian lähelle ja nyt niiden oksat haittaa autolla läpipääsyä. Varsinainen viidakko. Enkä tahtoisi niitä koivuja lahottaa tai muutenkaan suututtaa.

Kokeilen siis nyt kesällä, mahlanvuodon loputtua ja katsotaan sitten.

Minä olen sahannut useastakin koivusta oksia kesä-heinäkuun vaihteessa, eikä yksikään puu ole hommasta havaittavissa määrin kärsinyt. Joukossa on ollut alle kymmenen vuoden ikäisiä nuoria puita sekä pari vanhaa pihakoivua, ja kaikki ovat selvinneet muutaman oksan poistosta loistavasti. Tuolloin keskikesällä ei muistaakseni ollut enää yhtään vuotoakaan. Tosin vanhempien puiden kanssa pitää aina muistaa se, ettei puu pysty ummistamaan yli 7 cm läpimittaista leikkaushaavaa, joten isojen oksien poistoa kannattaa vältellä viimeiseen asti. (Joidenkin lähteiden mukaan se raja olisi 5 cm, mutta se ei kyllä tuntuisi pätevän ihan kaikkiin puulajeihin).