Puna-ailakki on minusta mukava puutarhakasvina. Annan sen yleensä kukkia siellä, minne ilmestyy.
Kylläpä se onkin kaunis tuossa männynrunko taustanaan! Minä jopa avustan sen leviämistä ripottelemalla siemenöitä vähän minne sattuu. Ja sitä jo onkin niin, että parina kesänä olen kylvänyt siemeniä tuohon pihan kohdalle maantien laitaan päivänkakkaran siementen kanssa toivoen sinne syntyvän kauniin kukkaniityn...
Niinhän te vielä ripottelette puna-ailakin siemeniä sinne ja tänne, mutta muutaman vuoden päästä manaatte sen alimpaan maan rakoon . Meillä se on levinnyt riesaksi asti ja ihan ilman puutarhurin avustavia toimenpiteitä. Meillä ailakit nyhdetään juurineen pois ja heitetään kompostiin.
Jos ei halua kasvien itsellään siementävän, voi ne kukkavarret kerätä ajoissa kompostiin.
Toinen kaunis ja hyvä leviäjä on puistolemmikki, joka sopii hyvin yhteen puna-ailakin kanssa, koska sen lehtiruusukkeetkin ovat niin siistit :}
Puna-ailakeista voi nyhtää rouvakukat tykkänään pois jos ei halua siementaimia. Herrat ovat muutenkin nätimpiä ja kukkivat pitempään.
Mistä nämä herrat ja daamit erottaa toisistaan
Daameilla on pullea vartalo (eli hienommin sanottuna pullistunut verhiö) ja herroilla solakka. Ne oppii erottamaan ihan helposti.
Varmaan näin, ei vain ole tullut moinen mieleenikään. Onko näitä molempia sukupuolia samassa kasvissa. Valistusta tämäkin /
Puna-ailakki on kaksikotinen, eli hede- ja emikukat ovat eri yksilöissä, eli ne rouvakasvit voi tosiaan kitkeä pois lisääntymästä, ainakin jos populaatio on pieni. Minä en ole jaksanut....
Ovat tosi kamalia leviään, niitä saa nyhtää pois jatkuvasti , kun menevät minne itse haluavat, eivät sinne minne minä haluan
hmmmm.............tarvitaanko siis molempia vai riittääkö, että noita uroksia vain vaalii
Molempia tarvitaan jos tahdotaan niiden leviävän. Kukkimiseen riittävät herrat (tai rouvat) yksinkin. Sitä en ole koskaan tutkaillut kuinka pitkäikäisiä yksittäset kasviyksilöt ovat.
Olisiko kenelläkään kuvaa puna-ailakin taimesta? Kylvin viime syksynä sen siemeniä, suoraan maahan, mutta nyt en tiedä, miltä niiden taimien pitäisi näyttää. Tarvitsisin siis kuvan, etten vain vahingossa nypi niitä rikkaruohoina pois.
Olisiko tästä kuvasta apua? (puna-ailakki pienenä)
Kiitos Kaisaliisa! Eipä löytynyt minulta tuon näköisiä taimia
Jos olet kylvänyt puna-ailakin vasta viime syksynä, se ei ole vielä itänyt. Nuo kuvan lehdet ovat ylivuotisten ailakkien talvehtineita lehtiä. Odota vielä, älä rapsuttele sitä kylvöpaikkaa.
Selvä, kiitos Vanda. Odottelen siis rauhassa.
Miten varjossa puna-ailakki kasvaa/kukkii?
Olin vähän ajatellut että laittaisin tuollaiseen seinänvierustapenkkiin mihin suoraan auringonpaistetta ei tule koskaan, mutta ei siinä kyllä yläpuolella mitään varjostavia puita ole… kirjavalehtiset kuunliljat ainakin kasvaa ja kukkii…
Meidän pihassa sitä löytyy melkein mistä vaan, aurinkoisilta paikoilta ainakin. Joten en osaa sanoa, kuinka varjoisassa menee. Tässä puna-ailakki ja onpa yksi valkoinenkin joukkoon mahtunut.
Puna-ailakki kasvaa ja kukkii melkein missä vain, kauniimmin tietysti aurinkoisessa, lämpimässä paikassa.