Puna-ailakki, Silene dioica

Meillä kun on kuivat olot ailakeillakin, on valtavin puska löytynyt hyvin varjoisalta paikalta. Aurinko siihen siilautuu mäntyjen kautta. Muualla oikeissa kukkapenkeissä ailakit minulla ovat ihan perusperennan korkuisia vaan. Tuo varjon ailakki oli metrinen ja melkoisen kaunis tapaus.

No kai minä uskallan sitä sinne penkkiin sitten lykätä. Onpahan sitten taas jotain siirrettävää jos ensi vuonna osoittautuu huonoksi paikaksi :wink:

Pikkupallero, siirrä vaan, jos haluat että koko maasi on kohta täynnä ailakkia kasvava kasvi Tässä yksi jostain lentänyt ja vieressä näkyy olevan alkuja pilvinpimein, huomenna revin pois.

(Minäkin kitken tuota keskivahvalla raivolla koko kesän…)

Keskivahva raivonaurua Hauska! Itse ajattelin antaa sen tuossa penkissä kukkia, ja sitten repäistä pois.Onhan siinä kuitenkin tuo kukka aika pirtsakan värinen, mutta turhan hanakasti tuntuu leviävän..

Viime kesänä seurailin monena aamuna ja iltana kiitäjien pörräämistä puna-ailakeissa. Sen jälkeen en ole niistä niin hanakasti halunnut eroon naurua Katkon summittaisesti kuihtuneita kukkavanoja, ettei ihan riehaantuisi.

Lapsena keräsin aina kukkakimppuun puna-ailakkia ja kurjenpolvia. Onko nuo puutarhassa olevat puna-ailakit sitä samaa luonnonkantaa jota lapsena keräsin, vai onko siitäkin jokin puutarhamuunnos olemassa?

Taitaa siitä jo olla jokin puutarha-muunnoskin, siitäkin. Meidän maalla se kyllä on ihan aitoa luonnon-sellaista: tosin kun kasvuston kokoa joskus katselee, niin itsekin ihmettelee sekä näköä että kokoa.

Itse olen ainakin pitänyt sitä kasvustoa kurissa nyppimällä kaikki siemenkodat pois - saman tien myöskin kukinta jatkuu ja jopa lisääntyy, kun ei kasvin energia mene siementen valmistukseen.

Minulla on puna-ailakki variegata.

ailakki on kaksikotinen, risteytyy valkoailakin kanssa…hyvin monimuotoinen siis :slight_smile:

Olenkos oikeassa kun olen ollut huomaavinani puna-ailakkien kukkien muodossa eroja, kahta erilaista olen bongannut.

Miikos, niin minäkin - mutta olen pitänyt niitä lähinnä kasvupaikka-eroista johtuvina muuntumisina.

Puna-ailakkikeskustelussa tulee esiin huomio, että osa meistä hyväksyy itsenäisiä kasveja, osa ei :}

Millainen on puna-ailakin verso? Olenko onnistunut tappamaan kaikki viime vuonna saamani, kun näkyy vain vanhaa tarha-alpia puna-ailakin paikalla. Voitteko napata kuvan alkuversosta, niin tiedän mitä odotella...

Sivulla 2.

Sireeni2, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös hölöviestin, vilkaisepa postiasi :slight_smile:

Jaaha, yksi taimi näyttää enää tulevan esiin…

Puna-ailakki on päässyt vähän liikaa levittäytymään. Tämä taitaa olla herrakukka (hedekukka), jonka ehkä säilytän.

Tämä pulleampi taas lienee rouvakukka (emikukka), joka saa häädön. Kertokaa, jos olen väärässä.

Minä sitten tykkään tuosta puna-ailakista. Ainakin toistaiseksi olen sitä mieltä, ettei sitä voi olla liikaa.sydän

Onhan se hyvän näköinen. Siihen tosiaankin pätee rikkakasvin määritelmä: rikkakasvi on väärä kasvi väärässä paikassa. Muutamia vuosia sitten, kun Rovaniemellä oli asuntomessut, alueelle istutettiin runsaasti puna-ailakkiniittyjä katujen varsille. Olipa ilo silmille. Nyt en ole pariin vuoteen siellä päin ajellut. Oliskohan kasvusto säilynyt puhtaana vai oliko tarkoitus, että muutkin luonnonkukat kotiutuvat puna-ailakin kavereiksi. Pitääpä poiketa syynäämässä.