joskus näkee valkoisia puna-ailakkeja punaisten joukossa, meillä vaan noita tavallisen värisiä.
..ja sitten on näitä jotka eivät osaa päättää olisiko punainen vai valkoinen...
Onpas ihana, onko noita useampikin?
En tiedä mitä noilta kohdilta tänä vuonna nousee, viime vuonna oli valkoisia ja punaisia ja sitten näitä “enpähäntätiiä”-versioita…
Jösses miten tätä taas nouseekin niin paljon joka suunnasta!!
Ei siinä mitään - kaunista on, mutta kesän mittaan tukahduttaa kaiken muun tieltään ja tätä on PALJON!
Oon nyppinyt kukkia pois kaksi kesää ettei siemennä ja tänä vuonna repinyt juurakoita joka suunnasta!!
Hiksa tulee!
Sama täällä, tänään revin pois ihan urakalla, laitoin kerran kukkamaahan ja se leviää kuin rutto
Älyttömän huono kuva mutta tämmöinen kirjava ilmestyi tänä kesänä.
Puna-ailakin taimen ostin itselleni viikonloppuna ja saman tien tyrkkäsin kukkapenkin tyhjään kohtaan. Nyt luin tämän keskustelun läpi ja taidankin mennä kaivamaan sen sieltä penkistä ylös ja siirrän tuohon nurmikon laitamille jossa saa vapaasti levitä, ainakin johonkin pisteeseen asti… Kaunis se kyllä on, mä tykkään, kunhan pysyy suunnilleen sopivassa paikassa!
Miulla on kukkapenkissä, tykkään. Kukki lähes koko kesän ja pysyi paikoillaan.
Mullakin kukkapenkissä, kaverina maatiaisritarinkannuksia, lehtosinilatvoja, särkynytsydän, harmaamalvikkia ja jalopähkämöä. Ei ole tukahduttanut ketään vaan täydentää sydämen kukintaa ja katoaa näkyvistä sitten kun ritarinkannukset ja harmaamalvikit kasvavat isoiksi.
Ja vaikkakin se leviää voimakkaasti siemenistä, taimet on helppo kiskoa pois, juurakko ei ole kummoinen.
Helppo tosiaan kiskoa pois, jos niitä on liikaa, siis vievät liikaa tilaa. Esim. lemmikkejä ei kauheasti mahdu, jos puna-ailakkeja on liikaa. Mä yleensä annan kukkia, mutta sen jälkeen kiskon surutta poiskin. Jonain vuonna kiskomisesta johtuen ovat jo niin vähissä, että en enää kisko.
Sama kokemus kuin Tuomipihlajalla, että voi kitkeä liikaa
Itse asiassa kun tarkemmin mietin, niin kuivassa aurinkoisessa rinnepenkissä ailakki leviää paljon enemmän kuin varjoisemmissa ja hyvämultaisemmissa penkeissä
Kukkapenkissä minullakin. Mielestäni yksi helpoimmista kasveista, kukkii melkein missä vain ja liiat on todellakin helppo nyppäistä pois.
Mun ailakkini ovat tuolla "niittyalueilla", mutta kun jotkut niistä ovat liian varjoisia ja hyvä multaisia, niin ailakki ei ole siellä mitenkään varmassa säilössä. Joinakin vuosina ei ole näkynyt lainkaan tietyissä paikoissa. Nyt on joku ilmaantunut kukkapenkkiin, ja siellä se saa olla. Pitää varmaan taas kerätä siemeniä, ja varmistella ailakille uusia asuinalueita Parhain ailakkialue mullakin on kuivassa pikkurinteessä, johon kyllä paistaa aurinko, muttei koko päivää.
Emikukat olen yrittänyt kiskaista pois, kun sellaisen huomaan, mutta kyllä puna-ailakkeja silti ilmestyy vähän enemmän kuin riittävästi.
Tässä on vain yksi puna-ailakki. Tämäkö ei siis siemennäkkään nyt sitten paikkoja täyteen?
Kyllä miulla ainakin siementää “kiitettävästi”, eli älyttömästi.
Ei siemennä, jos sattuu olemaan hedekukka.
Siispä illalla tutkailen että kumpi tää nyt sitten on. Jos on emi, niin sitten voisi siementääkin, niinkö? Tää kukkien lisääntyminen ei ole ihan täysin hallussa.