Täällä olikin just sopivasti Tiki torchin kuva ;). Kävin vähän Viherlassilan alessa ja olin jo etukäteen päättänyt, että kaikkia punahattuja lähtee kotiin mitä vain löytyy. No tuota tikiä oli, sitten valkoista Avalanchea ja pinkkiä Double Deckeriä. Kauppilassa on muita herkkuja, joten sinne suuntaan vielä jahka aleprosentti paranee.
Jossain oli ehdotuksia hattujen kumppaneiksi perennapenkkiin, mutta en tähän hätään löytänyt. Vinkkejä otetaan vastaan mitä voisi etelän paahteeseen laittaa sekametelipunahattusopan höysteeksi!
Paahteiseen paikkaan sopii kivasti sinipallo-ohdakkeet punaisen kaveriksi ja valkoinen näyttää hyvältä vaikkapa laventelin kanssa.
Vaikka punahatut kyllä sopivat minusta monien kasvien kavereiksi.
No tuo sinipallo oiskin kiva ja jos vain mun vastahankittu laventeli talvehtii, niin a vot! Oikein odotan erilaisten punahattujen vyöryä tulevina vuosina.
Mielestäni peruspunahattu toimii hvin sinikukkaisten kasvien kanssa. Tässä suosikkini Agastachen kanssa. Agastache sietäää paahdetta ja kuivuutta, joskin lehdet kellastuvat kyllä hyvin kuivassa. Hieman tuoreempi maa on eduksi. Kuvassa myös mm. sininen Scutellaria incana sekä hopealehtinen Artemisia abs. "Lambrook Mist". Myös Sedum "Matrona" ja korkeat koristeheinät (esim. Calamagrostis "Karl Foerster") sopivat hyvin.
Rapunzel: Älä odota alennusprosenttien paranemista. Nämä jalo-Echinaceat (ainakin ne jossa on mukana E. paradoxa, kuten Tiki) ovat ilmeisesti vielä herkempiä märkyydelle kun itse laji E. purpurea. Se mikä tekee asiasta erityisen ongelmallinen on että nämä pääasiassa Hollanista peräisin olevat taimet on viljelty (yeensä) hyvin turvepitoisessa kasvualustassa. Turve imee paljon vettä ja pelkään että tämä voi olla talvehtimisen kannalta kohtalokasta, varsinkin jos edessä on sateinen syksy. Jo parin sadepäivän jälkeen märän turpeen vaikutus näkyi selvästi. Itse olen yrittänyt repiä löysää turvetta pois, jotta juurien ympärille jäisi mahdollisimman vähän märkää turvetta. Kasvit kärsivät tietysti tästä, mutta ehtivät toivon mukaan juurtua riittävästi läpäisevään maahan ennen kasvukauden päättymistä.
Näitä juttuja kuin lukee niin ihmettelen miksi minulla ei ole ainokaista punahattua, Rapuzelin tavoin odotan minäkin nytten punahattujen rynnäkköä.
Geranium, kiitos neuvoista. Mulla Agastachet kellastuttivat aika pahoin itsensä paahteessa, mutta sun yhdistelmä näyttää kyllä kivalta. Jokin heinäkin ois kiva kaveri, tosiaan!
Tämmösiä sitten kylvin keväällä…
Onko Piivin kukka punahattu vai kesäpäivänhattu yksivuotinen mulla ei ole koskaan punahatut kukkinut ekana vuonna vaikka aikaiseen olen niitä joskus kylvänyt
Onpa taas ihanan täyteläinen perennaryhmä Geraniumilla. Syvään huokaillen ihailen ryhmän kauneutta!
Piivillä Rudbeckia hirta ‘cherry brandy’, saattaa kukkia vielä ensi kesänä, jos jätät lehtiruusukkeen paikalleen.
Mumimyy ja Illis, kun kuulin, että voisikin talvehtia jopa, niin ajattelin nostaa könttinä tuon tämän kanssa samaan penkkiin!
Kuoleeko punahattu syksyisin?
Mulla on valkoinen ja punainen tavis ja joka vuosi niistä toinen kukkii.
nyt on vuorossa punakukkainen,valkoisesta ei tietoakaan.
Viime vuonna kukki valkoinen,punaisesta ei merkkejä.
Onko tämä kaksivuotinen?
Käsitääkseni ovat monivuotisia,omani ovat kukkineet joka kesä/syksy.
Monivuotisia ovat mutta nyt epäilen että Tupsukilla kuolee se kasvi joka kukkii ja simenestä tulee uusia jotka sitten kukkii seuraavana vuonna tai sitten syystä tai toisesta ne pitää väli vuotta kasvamisessa
Me ollaan ihan pikkuisia eikä ymmärretä yhtään pelätä talven tuloa
Rapunzel, ovatko he vauvoja vai minikokoista lajiketta?
Tuulia-tuu, nuo ovat matalakasvuista sorttia “Mistral” ja jostain syystä vielä pikkiriikkisempiä tänä vuonna. Jotenkin hassun näköisiä kun noin monta kukkaa pukkaa vieri viereen. Mä ehkä siirrän ne tuosta mun uuteen hattupenkkiin.
Noita Mistraleja katselinkin kaupassa, ovatpa tosiaan pieniä. Sopivat siis hattupenkin etureunaan
Jollain kumman tapaa nämä viehättää mun silmää syysoloissaankin!
Ihan on hyvät värit!