Tuollaisia juurakoita tuli tänään 5 kpl, istutin ne jo ruukkuihin.
Onko toisilla Pohjoisen tarhureilla kokemuksia punahatusta täällä Oulun korkeudella tai vaikka pohjoisenpana?
On kokemusta parilta vuodelta :) Ostin punahatun -04 kesällä, seuraavana kesänä suostui peräti yhden kauniin kukan tekemään juuri ennen syyspakkasten tuloa. Viime keväänä sitä ei enää löytynytkään, talvehtiminen ei ollut onnistunut :)
Haluttaisi yrittää vielä uudelleen, kun en jaksa uskoa ihan yhdellä kertaa, etteikö se voisi menestyä täälläkin :) Yksi kuva jäi muistoksi.
Minullakin selvisivät viime talvesta hengissä, mutta eivät kukkineet viimekesänä. Siirsin kasvin ja lukemattoman määrän siementaimia toiseen kasvupaikkaan ja odotan toivorikkaana kukintaa tulevalle kesälle.
Minulla on ollut monta vuotta laaja punahattukasvusto. Välillä taimia kuolee, mutta keväisin jaan niitä paikkaamaan aukkopaikat. Tänään kylvin sitten lisempää siemenistä. Myös omat ovat tuottaneet siementä, mutta löysin pussillisen E. purpurea '' Primadonna Deep rose''.
Titamiini, minkälainen sinulla on kasvupaikka punahatuillasi? Minulla olisi tarjolla aurinkoinen syvämultainen maa. Asumme peltoaukean laidalla kuusimetsän keskellä.
Minulla punahatut kasvavat yrttimaalla, aurinkoisella pellolla. Maalaji on hiekkamultaa, lannoitus tukevasti vuosittain palaneella hevosenlannalla ja tuhkalla. Kaiken kruunaa tuhti katekerros. Punahattu on upea perenna, jolla on loistavat lääkinnälliset ominaisuudet.
Jos älyttömän hurjaksi heittäydyn, niin etsin kuvan... ja pitkin hampain opettelen sen laittamisen tänne. Jos ei mitään kuulu, niin nieleskelen omaa tyhmyyttäni :)
Heh... siis tuossa yllä on se kuva....
Uusi järjestelmä juu...
Uusi yritys myös, etualalla sinimailanen, sitten mäkimeiramin kukintoja, kehäkukkaa ja takana punahattua ja humalasalot. Ihan takana näkyy kateainesvarasto, eli kuivaheinäpaaleja.
Tuon kuvan jälkeen ei tarvitse ihmetellä miksi mieluummin otan Titamiinin tippoja kuin vaikkapa keski-eurooppalaisia…
Olen tuota punahattua kylväny kaksi kertaa ja joka kerta talvi on vienyt taimet. Kukkinnasta en ole saanut nauttia ollenkaan. Ajattelin , että se kasvi ei täällä menesty !! Pitääkö nyt vielä kerta yrittää, tai sitten ostaa valmiit taimet, kun kerran se on mahdollista v:lla.
Ihmettelen kovasti, että punahattuni selvisivät ensimmäisestä talvestaan täällä Oulussa. Meillä kun on melko savinen maa. Viime kesän kukkimattomuuden suu on luultavasti se, että sijoitin kasvit liian vähäaurinkoiseen kohtaan.
Minkälaisen maan ja lannoituksen punahattu oikestaan vaatii ? Laiton omani kyllä aurinkoon, mutta oliko maan laadussa tai lannoituksessa jotain vikaa. ???
Älä Pihamittari vielä luovuta! Ekana vuonna kylvin n.100 punahattua, niistä talvehti 75. Seuraavana vuonna kylvin toiset 100 taimea, ekasta satsista oli hengissä enää 50 ja uusi satsi talvehti erittäin kehnosti - taisi kymmenkunta taimea sinnitellä hengissä. Nyttemmin tuo alkuperäinen kanta talvehtii kaikkein parhaiten. Taimien talvehtiminen on vaikeinta.
Siemenkylvöllä kestää 2 vuotta kukkivaan yksilöön.
Punahatut ovat auringon kasveja. Itse annan reilusti lannoitettta sekä vettä kuivina kausina. Punahatussa on monia hyviä ominaisuuksia: se vetää puoleensa aivan hurjasti neitoperhosia, se on kestävä leikkokukka ja kuivattuna kukinnot ovat käyttökelpoisia.
Aurinkoa kyllä sai meilläkin, mutta ehkä kuivuus vois olla sitten syy tai joku muu . Siinä paikassa on nyt kultapallo ja se viihtyy vähän liiankin hyvin, kun leviää hyvällä vauhdilla .
Poikkeaako valkoinen "punahattu" jollain tavalla punaisesta kasvupaikan yms. suhteen? Ei kai ole vielä krantunpi?
Muistaakseni punahattu kuuluu preeriakasveihin, joiden kasvupaikan pitää olla kuivahko, eikä maa saa talveksi jäädä märäksi. Talvimärkyys jäädyttää maan syvältä ja juuret vahingoittuvat joko rikkoontumalla tai mädäntymällä. Savimailla ne mielestäni pitää istuttaa kohopenkkeihin.
Meillä V vyöhykkeellä on punahattu talvehtinut hyvin puutarhan kuivassa hiekkamaassa.
Tjaas, meillä on kasvualusta "taatusti talvikuivaa" hietikkoa, mutta juuret on muhevassa mullassa. Vesi ei pysty seisomaan kylmänä tai edes lämpimänä vuodenaikana tuossa yrttimaassa. Viime kesän hikoilin tosissani kastelun kanssa...
Havula - valkoinen on krantumpi. Kuten aina valkoiset... valitettavasti.
Niin vähän arvelinkin, et valkoinen on arempi. Pitää jostain yrittää saada käsiin punaista.
Hiekkaa minun on ainakin kärrättävä reilusti mullan sekaan, jos sitten olisi jotain mahdollisuuksia menestyä.