Punahattu, Echinacea purpurea

Kohtalaisen hyvin punahattu on talvehtinut, ainut ongelma kukat ovat hallanarat, kukkisivat muuten pitkään, mutta tää VI vyöhykkeen missä kokeiluja harrastan on hallanarka paikka.

Menipä pieneksi tuo kuva, eka kokeilu tänne, yritän uudestaan

Meillä punahattu kasvoi ja kukki vuosikausia, oli joka syksy neitoperhosten ja ritariperhosten suosikki kasvina. En tiedä sitten mikä lopulta tuhosi kasvuston, olimme paljon poissa ja jäi huonolle hoidolle kaikki kukat.

Kyllä täällä etelässäkin välillä joku kasvi häviää talven aikana, mutta saahan niitä aina uusia.

Miulla ei ole ollut mitään eroa valkean ja punaisen kanssa.

Minulla on ollut punaista punahattua V-vyöhykkeellä jo jotain kymmenen vuotta ja jokunen on kyllä hävinnyt talvien myötä. Viime kesänä sain p-netti kaverilta valkoista ja onpa nyt jännää miten se selvisi talvesta. Punahattu on yksi lempikukistani on se niin kaunis.

Kuinka tiheään punahattuja kannattaa istuttaa. Voiko jo juurtuneita taimia siirtää kuten muita perennoja? Olen nimittäin kasvattanut siemenistä omani ja jouduin keväällä istuttaa pienet taimet ulos ehkä hiukan ahtaasti, noin 30-40 sentin välein.

Minulla on n 50 sentin välein, mutta siirtele sitten ajan kanssa niitä kauemmas toisistaan.

Tänään kuvattuina punahattuja:

Uskoisin että tuo etäisyys riittää joksikin aikaa. Minulla ovat olleet n. 10 vuotta samalla paikoillaan ja tänä keväänä  jaoin puskat. Olivat tosi ahtaan tuntoisesti  toisissaan kiinni.

Pitääpä odottaa ensi kevääseen. Voihan se olla, että talvi harventaa enemmän kuin olisi tarviskaan. ; ) Onko ensi kesänä odotettavissa kukintaakin ovat tänä kesänä kasvattaneet sellaista lehtiruusuketta pelkästään?

Viime syksynä pihan aurinkoisimmalle vyöhykkeelle siirretty emo ja muutama siementaimi kasvaa, mutta nupuista ei tietoakaan. Tänä kesänä olen tainnut lannoitella liian harvaan kun yks jos toinenkin laji kasvaa vähän laiskasti. Pitänee lähteä ahkerasti kolkuttelemaan hevostallien oville hevon peen toivossa.

Siirsin punahatusta käydyn toisen viestiketjun viestikokonaisuuden (3 sivua) tähän asiaankuuluvaan paikkaansa. Niiden alkuperäiset kirjoituspäivät sijoittuvat aikavälille kevät-syksy 2007, aivan kuten tässä varsinaisessakin keskustelussa olleiden viestien. Siirrettyihin viesteihin tulee näkyville siirtopäivän päivämäärä, ja ne on helppo tunnistaa punaisesta "siirretty" -tekstistä.

Lueskelin tuota viimevuotista juttua punahatuista… Siemenistä kylvin omat punahatut ja istutin kesällä maahan. J aarvatkaa olenko iloinen kun talvi ei ole vienyt montakaan tainta. Noin viitisenkymmentä istutin ja yli neljäkymmentä sieltä vieläkin löytyy. Täällä oli talvi aika paha kun lumi tuli myöhään ja suli ja jäätyi sitten vuoronperään. Nyt ei sitten millään malta odottaa kukintaa. Ja kun se eka kukinta on ehkä vasta vuoden päästä!!

Joko punahatut kukkii?

Pienet nuput vasta.

Jos siellä on pienet nuput niin tuskin täällä ihan vähään aikaan tarvii odottaa kukintaa. Jos nyt ehtivät edews kukkia enne lumien tuloa. ; ) Kaikki on muutenkin niin myöhässä. Minulla vasta vuokkopioni on kukassa, muut vasta nupuilla. ( siis pioneista) apea Ovat kyllä aika nuoria kasveja, mutta tuskin se nyt niin paljon vaikuttaa.

Tällainen punahattu alkaa kukkimaan.

Enpä tiennytkään, että punahattu olisi näin arka kasvi kuin täältä saa lukea. Tänään ostin persikanvärisen Echinacea x 'Harvest Moon’in, yhden vaan, kun täällä näyttää perennat olevan hinnoissaan. Lähdenpä etsimään hiekkaa jostain kevennykseksi.

Tässä meidän punahatut tänä syksynä.

On ne ihanoita! Minulla on yksi vanha nupulla ja keväiset siemenkasvatukset vielä istuttamati…

Noiden kukkivien edessä on n. kymmenisen isoa tainta, kukkivat toivottavasti ensi vuonna. Olen näihin punahattuihin niin ihastunut että kasvatin siemenistä lisää , toivottavasti taimetkin kestävät meidän oikukkaan talven.