Korkeiksi kasvoi punahattukin tänä vuonna
Tulin niin iloiseksi kun huomasin tämän pörselöpään, piti ihan kuva ottaa.
Kuvasin sitten tämänkin kun on niin hienon värinen.
Olen kylvämässä punahattuja tarvenappeihin. Yllättäen löytyi kahdeksan pussillista erilaisia ( tai noista Seemnemaailmin venäjänkielisistä ei ota selvää), muut purpureaa mutta yksi pussi E.tennesensistä.
Tarvitsen punahattuja noin yhden neliömetrin verran. Kuinka moneen taimeen tähtään?
Milloin kaunopunahatut nousevat keväällä täällä etelässä about? Asutaan Vantaalla ja penkki on pienen kumpareen päällä aurinkoisella paikalla. Istutin siihen syksyllä punahattuja pariin kohtaan, en vaan tarkalleen muista mihin enkä tiedä miltä ne näyttää noustessaan aluksi. Jotain siellä nyt niillä main nousee ja mietin onko jumaltenkukkaa vai voisko olla jo punahattua.
Löysin kuvan syksyltä ja kyllä ne taitaa olla kaunopunahattuja mitä sieltä nyt nousee. Jee! 😊
Äh, jumaltenkukkia ne olikin. Vielä saa siis vielä jännitellä.
Onko kaunopunahatun kasvatus siemenestä helppoa? Kylvin kolmisen viikkoa sitten sekä punaista että valkoista kaunopunahattua, eikä kumpikaan ole itänyt. Kaikki muut samaan aikaan kylvämäni siemenet ovat lähteneet hyvin kasvuun, joten yleinen hoito on kai ollut ihan asiallista Liittykö kylvöön jotain erityisohjeita? Pusseissa ei ainakaan sanottu mitään kylmäkäsittelystä.
Echinacea itää parhaiten n.+18-19 C lämpötilassa ja itämisaika siemenen laadusta riippuen n. 10-30 vrk. Koulimiskuntoisia taimet ovat n. 25-30vrk:n ikäisenä.
Miten tiuhaan voi nämä kaunopunahatut istuttaa?
Siemenpussissa on 50cm??? . Voiko olla totta?
Eipä silti, ovat sirkkalehdellä enkä yhtään tiedä tuleeko niistä yhtikäsmittään :doze:
Laitoin noin 30 senttiä toisistaan. Olivat vähän isompia kuin sinun, n 10 senttisiä pätkiä.
Viime vuonna Mustilan taiminpäiviltä hankittu ‘Cherry Fluff’. Jopas oon iloinen ku sentään selvisi talvesta.
Valkoinen punahattu raaski yhden kukan tehdä.
Tuntuu että jonotusnumerot käytössä perhosilla ja mehiläisillä.
Joka vuosi jännitän mun valkoista punahattua. Sieltä taas nousee.
Ihania nuo erikoisemmat lajikkeet. Mulla on vain tätä peruslajiketta ”Magnus”. Millainen talvenkestävyys noissa erikoisimmissa on?
Olen kylvännyt kahteen otteeseen punahatun siemeniä ja vieläkään ei näy mitään. Onkohan huono itämään ja tarvitaanko jotain vippaskonsteja?
Ai että tykkään näistä, ja taitaa joku muukin tykätä🤭
Harmi etten ehtinyt ikuistaa hetkeä kun kolme neitoperhosta ja kaksi kimalaista istui samassa kukassa. Siinä alkoi jo olla tungosta.
Kivasti kukkii täälläkin. Talvet näitä kyllä aina kurittaa ja toisaalta myös kuivuus. Eivät selviä, jos kasvupaikka ei ole optimaalinen.
Vahinko kävi taas, kun poikkesin kaupassa. Jotenkin vasta autoon palattuani pystyin erittelemään, mitä tuli tehtyä. Ostin tällaisen pussukan. (Ehdin jo laittaa ne juurakot - melko nahistuneet sellaiset - ruukkuihin.)
Jaahas, kuvien liittämisessä on edelleen jotain outoa… Jouduin nimittäin muokkauksen kautta änkemään kuvan, kun ei suostunut ekalla kerralla näkymään.