Mitenkäs punahatun kylvö?
Pitääkö ne peittää vai ei? Minun ohjeessa lukee, että peitä kompostilla tai vermikuliitilla ja toisaalla samassa ohjeessa, että se tarvii valoa itääkseen.
Ensimmäisen erän kylvin 9.2. Yksi nousi, mutta sekin on nyt heittäytynyt hengettömäksi. Tänään laitoin toisen erän.
Mie olen aina ihan pikkasen laittanut multaa siementen päälle, juuri ja juuri.
Ok, kiitos Kurpitsa. Kokeilen noin.
Punahattua ‘White Swan’ kylvin 9.3, 24 siementä laitoin. Viikko sitten nousi yksi ja viimeisen vuorokauden aikana kaksi. Hitaasti tuntuu itävän, ihan pikkasen laitoin hiekkaa siementen päälle. Jospas ne vaikka tuosta innostuisi. Mitä punahattua nanikka kylvää? Englannista tuli paketissa ‘Sundown’, ‘Alaska’ ja ‘Doppelganger’, Kauppilasta piti vielä tilata ‘Coconut Lime’ ja sitten se toinen, mikä se limen värinen sitten olikaan nimeltään. Minä tykkään kovasti näistä!
Doubledeckeriä koitan saada maailmaan.
Mä tykkään kanssa. Vetää kivasti perhosia puoleensa ja kukkii pitkälle syksyyn. Tänä talvena olen vielä huomannut, että joku käy ihan oikeasti talventörröttäjästä ne siemenetkin syömässä Kiva, että kelpaavat!
Onkohan ‘Doubledecker’ ja ‘Doppelganger’ yksi ja sama vai eri? Kovasti ovat ainakin samannäköisiä kun kuvia googlettaa.
Tämän vuoden tahti,kylvetty 2.2, vasemmalla kaunopunahattu ja oikealla mustapäivänhattu
Muistelen, että on sama rehu, mutta saksalaiset ovat halunneet oman nimen sille
Pistin pussillisen ´White Swanía itämään muistaakseni 12.3. Yli kolmekymmentä iti kahden viikon sisällä, osan olen jo koulinut (vaikkei toisia lehtiä näkynytkään) kun tuli laitettua vähän matalaan astiaan itämään. Taimimultaa käytin ja peittelin ihan reilusti ja muovia päälle vaan. Ekaa kertaa olen asialla perennojen kasvattelun kanssa… Positiivinen yllätys!! Ja nyt on sitten vähän liikaakin taimia tulossa jos hengissä pysyvät.
Minkä näköinen on punahatun alku näin talven jälkeen? Istutin viime syksynä monta pientä taimea ja nyt olen niitä etsiskellyt penkistä. Yhden varteenotettavan ehdokkaan löysin.
Pientä aika tummanpunaista piippaa lykkää…
Taitaa se piippani sitten olla punahattua, ihanaa, vaikkei se yksi taida kovinkaan kummoisen näköinen olla.
On se sitten hengissa minullakin, jee. Ihmettelin, että mitähän tummanpunaista piippaa tuolta tulee. Nyt se sitten selvis. Kiitos teille!
Onkohan nää piipat sillain rullalla työntyessään maasta ylös? Minulta törröttää semmoisia penkistä ja nyt odottelen innolla millaisiksi lehdet avautuu. Vähän jo ottaa selvää niiden muodoista, ja voisivat mielestäni ollakin punahattua. Melkein jo nyppäsin pois kun olivat niin epämääräisiä.
Näiden toivoisin olevan viime kesänä kylvettyjä punahattuja. Pystyykö näin pienestä vielä tunnistamaan?
Kovasti näyttää samalta kuin talvehtineet punahatut kun alkoivat heräillä eli toiveesi todennäköisesti toteutuu =)
En tiedä miksi tuosta punahatusta ja sen talven yli selviämisestä on nyt tullut jonkinlainen pakkomielle, olisi ihanaa kun onnistuisin.
Välke, täällä näyttää ainakin yksi taimi tismalleen tuolta. Minä jännitän onko se nyt sitä punahattua vai viereen kylvettyä kesäpäivänhattua. Pieni obsessio täälläkin tuosta, etenkin kun viime kesä tuntui pettävän jokaikisen odotuksen.
Sain pussin double deckerin siemeniä ja nyt pohtimus: pussi ohjeistaa kylvämään keväällä, syyskylvöstä ei ole mitään mainintaa. Jos kylvän nyt niin ovatko mahdolliset taimet liian pieniä selviämään talvesta? Vai kylvänkö ihan vasta syyskylmillä, vaiko vasta keväällä?
Kylväisin vasta keväällä. Itse kylvin tänä keväänä ´White Swania´ja onnistui erinomaisesti (esikasvatettuna). Siis ei tietenkään kuki vielä, mutta maahan asti päässeet taimet näyttävät hyviltä.