Punahattu, Echinacea purpurea

Ei tartte mitään käsittelyjä. Ainakin “White Swan” iti hyvin ja helposti viime keväänä, sisällä alkukasvatuksessa huoneenlämmössä ikkunalaudan läheisyydessä.

Hei,

Millainen kylvö ohje Punahattulle. Onko Punahatun siemenet kylmäkesiteltävä ennen kylvöä ?? Ja miten kauan ??

Botacus, siirsin "Siemenet- itävyys" -osioon laittamasi yllä olevan viestin tänne. Samaa olit täällä jo kysellytkin tuossa aiemmin, ja vastauksiakin saanut :slight_smile:

Useimmat monivuotiset kasvit on kaikkihelpointa laittaa multaruukkuun syksyllä ja ulos talveksi paikkaan jossa ei aurinko porota täysillä (varjoon rakennuksen taakse) ja katsoa etteivät kuivu keväällä.

Niin luonto hoitaa sen mitä pitää ja keväällä itävät jonossa (jos itävät).

Puut ja pensaat tarvitsevat joskus kaksikin talvea itääkseen, niin ettei pidä hosua purkkien kanssa. Kannattaa opiskella vähän vaikka: Seedpod, Seed & Seedling Images

Echinaceani näyttävät taantuvan vuosi vuodelta. Harmi, siemenestä itse kasvatetut kasvit ovat erityisen rakkaita. Mutta hyväksyttävä se kai on, että savimaahan ei saa preeriapuutarhaa.

Kamppailen saman asian kanssa ja mietin juuri eilen jonkinlaista perennapenkin osan lisäkohotusta ja perusteellista maanparannustyötä sillä kohdin. 

Meiltä katoaa pikkuhiljaa, mutten ole ajatellut, että se maan vika olisi. Muistelen lukeneeni jostain, että punahattu on melko lyhytikäinen perenna. Saattaa se olla vääräkin tieto. Mutta sen syyksi minä olen pistänyt niiden häviämisen ja justiinsa tilasin siemeniä, että voipi aloittaa uudet kasvatukset :slight_smile:

Hmm, minun "lyhytikäiset perennani" yleensä heittävät henkensä kertaheitolla.  Kasvuston jakaminenkaan ei tässä tapauksessa paljoa auttaisi, kun ei noissa tunnu olevan paljoa jaettavaa. Yritän kovasti parantaa maata kompostikatteella tässä penkissä, mutta ehkä pitäisi tosiaan kaivaa kaikki ylös, muokata maa kunnolla ennen uudelleenistutusta tai aloittaa aivan alusta.

Hmmm… ekat punahatut kylvin 2001 ja samat yksilöt on jo kahteen kertaan jaettuja. Ei ole lyhytikäisiä, vaan oikeissa olosuhteissa erittäin hyvinvoivia. Preeriakasville läpäisevä hiekkamaa ja kunnon aurinkoinen paikka vois olla tarpeen? Palanutta hevosenlantaa annan katteeksi penkin päälle joka kevät tuhkalisän kanssa. Hyvin kukkii ja perhoset nauttii!

Hyötykasviyhdistyksen siemenistä kasvattamani punahatut ovat olleet pitkäikäisiä, vaikka maa, jossa kasvavat ei ole paras mahdollinen, vaan liian savinen ja helposti talvella varmaan vähän märkä. Luulen, että punahattuja on useammanlaisia, toiset kestävämpiä ja toiset vähemmän ketäviä. Valoa täytyy kyllä heille olla.

Tämä yksilö on sentään voimissaan.
Echinacea purpurea

Nyt aloittelee… tämä on tiettävästi White lustre. Tykkään paljosti.

Oi, tuo valkoinen on niin ihana!

Mitä perennoja teillä kasvaa kaunopunahattujen kanssa? Tuon tavallisen punaisen kukan väritys on jo itsessään niin mielenkiintoinen (vaaleanpunaista ja oranssia), että vaikea keksiä, mikä sen kanssa oikein sopisi. Syysasterit? Päivänkakkarat? Syysleimut? Erilaiset kellot? Olisi kiva nähdä kuvia eri yhdistelmistä!

Tässä näitä meidän seurankipeitä kaunopunahattuja.

Onpas siinä mukava ryhmä. Kuivuus on tappanut tai ainakin kiduttanut omiani niin pahoin ettei edes yhtään kukkaa ole tulossa…

minullakin OLI valkoista punahattua, mutta sitten leviämään ryöstäytynyttä sinivalvattia kitkiessä meni kasvien kompostitaivaaseen se, samoin kuin jokunen muukin aarre. Hitsi, että harmittaa

Tykkään molemmista tosi kovasti, sekä perusmallista että valkoisesta, jota mulla on kukkivana vain ‘‘White Swan’’. Siemenistä tulossa nyt E. pallidaa ja ‘‘Hula Danceria’’, mutta eivät varmaankaan ehdi kukkimaan. Meillä asustavat kärhötornien takana, josta pääsevät muuttamaan tänä syksynä, kärhöt varjostavat liikaa. Minusta nämä ovat itsekseen niin komeita, että laittaisin kumppaniksi korkeintaan jotain heiniä tai korkeaa ja kapeaa, joka ei kuki samaan aikaan, iristä, kurjenmiekkaa…

Tämä matala Mistral on mulla ekaa vuotta.

Kuinka matala se on ? Oletko siemenestä kasvattanut tai mistä löysit taimem? Se on niin töpäkän oloinen ,nätti tahtoo tuommoisen.

Kiurunkannus, se on tuollainen 20-30 senttinen. Ostin taimet viime syksyn alesta joko Viherlassilasta tai Kauppilasta (huono muisti). Toinen otti nokkiinsa ja kasvatti pelkät lehdet tänä vuonna. Töpäkkä on just oikea sana - mun korkeat Magnukset lakoaa joka suuntaan ilman tukea, mutta näitä ei tuuli tuiverra. Ostan lisää tällaisia matalia, jos vain tänä vuonna jostain löytyy.

Kiitos,täytyy panna nimi mieleen kun on niin vaivatonta että joku pysyy ihan omilaan pystyssä.