Minä myös sisällä viime keväänä kasvattelin punahattuja. Kukkivatkin jo samana kesänä. Tänä vuonna laitoin erilaisia, osan lumen alle, ja osan haluan taas kasvatella sisällä, josko nämäkin kukkisivat jo ekana kesänä:) Ei siis tarvitse kylmäkäsittelyä, ja 0,5 cm neuvotaan kylvösyvyydeksi mun ohjeissa.
Saako kaunopunahatun pikku taimet jo istuttaa ulos? Vai arkailevatko hallaa? (kyselenpä nyt tällaisia typeriä… ensimmäistä kertaa tätäkin kasvia kokeilen).
Minulla ovat pienet siementaimet jo olleet purkeissaan ulkona yöt päivät, mutta en ole vielä istuttanut. Riippuu vähän siitä, millaisissa oloissa ovat kasvaneet.
Meinasin istuttaa reilu viikko sitten mutta ennusteltiin niin kylmiä öitä etten tohtinut -taidan nykästä maahan alkuviikosta jos ilmatieteenlaitoksen sivuilla ei ennusteta viikkoon yöpakkasia etelään.
Tökkäsin omat viisi taimenta nyt sitten tuonne penkkiin, on kuitenkin lämmin eteläinen rinne… ja jos nyt kovin yöpakkasia lupailevat niin laitan harsoa päälle. Yhden taimen laitoin kokeilumielessä jo pari päivää sitten ja ainakin vielä hengissä oli. (Rupeaa sisällä jo terassikasvihuoneessa olemaan jo niin paljon kasveja, että kaikki mahdolliset on vietävä pois)
Perhosten kestosuosikki on aloittanut kukinnan. Hvällä onnella pääsee bongaamaan harvinaisuuksia kuten kuvssa näkyvä etelänhopeatäplä, joka on pyörinyt puutarhassamme viime päivinä.
Mulla on Magnusta muutama (siis kolme taimea) ja taisi olla ennen juhannusta istutettu, kaksi ehtivät tälle kesälle kukkimaan.
Jos noita menee leikkelemään leikkokukiksi niin tekeekö ne lisää kukkaa tilalle vai onko se sitten siinä?
Kaunis näinkin
Miten voi kukka olla näin täydellinen…
Yksi minun lemppareistani, tykkään mahottomasti.
Pihan pikkuisin.
Punahattuja saisi olla puutarha täynnä Huomasin tänä vuonna, että valkoisia mulla on kahta lajiketta. Olen luullut, että aikanaan hankituista toinen lajike kuoli, mutta jostain syystä punahatut kukkivat tänä vuonna niin eri mittaisina, että kiinnitin huomiota. Punaisissa sama juttu.
Täältä valitsemaan sopivimmat, ovat vaan monet sortimentit loppuneet…
Punahatut on ihania! En vain ymmärrä miksi pihassani ne eivät idä siemenistä eivätkä talvehdi taimista
Lähtökohta on se, että pihassani kasvaa kaikki, minkä nyt jotenkin maahan sattuu pistämään.
Mitä punahatuille pitäisi tehdä että alkaisivat meillä viihtyä?
nimimerkillä epätoivoinen fani
Ei, Merlin, ei! Oikein henki salpautuu, kun katsoo tuosta linkistä. Miksei meillä myydä tuollaisia?
Punahattu on yksi kiitollisimpia perennoja puutarhassamme. Niissä on lisäksi täydellisen kasvin lähes kaikki ominaisuudet: Kukkii kauniisti, ei tarvitse tukea, ei ränsisty ennen syksyä, sietää kuivuutta vasrsin hyvin… En ole laskenut, mutta puutarhassamme kasvaa vähintään 50 tainta, eikä yksikään ole menetetty talven takia (vanhimmat tosin vasta 4 vuotiaita). Pikkutaimet ovat myös talvehtineet hyvin muoviruukuissa. On siis vaikea ymmärtää että talvehtimisen kanssa voi olla vaikeuksia jopa maan etelä osissa. Rosmariini&Timjami: Millaisessa maassa kasvatat niitä? Talvimärkyys on tunnetusti punahatulle herkkä asia. Voisiko tämä olla syy?
Olen Rapunzelin kanssa samaa mieltä. Hienoja uutuuksia saisi olla Suomen taimikaupoissa enemmän! Joitakin toki löytyy, kuten Hot Summer, jonka nuoret oranssinsävyiset kukat ovat kauniita. Vanhemmiten ne saavat selvästi violetin punaisen sävyn (tosin paljon punertavampi kuin peruspunahattu). Onneksi kasvien tilaaminen ulkomailta, varsinkin EUn sisäpuolelta, onnistuu nykyään helposti.
Peruspunahattu:
Punahatut ON ihania! Sääli kun eivät talvehdi näillä korkeuksilla paria talvea pitempään - jos sitäkään. Ja silloinkin säilyvät vain kaltevilla ja hiekkaisilla paikoilla.
Punahatut ovat todella näyttäviä ja kiitollisia perennoja, yhdyn edellisten ylistyksiin. Mutta kyllä minä niitä joudun kuitenkin jonkin verran tukemaan. Tänä kesänä en ole (vielä) tukia laittanut, ja nyt reunimmaiset kukkavarret makoilevatkin lähes vaakatasossa. Johtuisiko tämä(kin) liian tuoreesta kasvualustasta? Toisaalta olen joutunut niitä myös kastelemaan, kun nuupahtavat helposti hellekausina paahteisella paikalla.
On kuitenkin ehdottomasti yksi suosikeistani omalla pihallani.
Minullakin siemenistä kauan sitten kasvattamiani peruspunahattuja, mutta niitä ei vaan ole noin ihanan paljoa kuin Geraniumilla ja Sinisoinnulla. Koskaan ei ole tarvinnut tukea eikä kastella ja talvehtineet ovat hyvin, mutta useamman kerran on hallat tulleet ja lopettaneet kukinnan kesken. En ole koskaan jakanut niitä. Onnistuuko niiden lisääminen jakamalla? Olen niin laiska nykyään, etten jaksaisi kylvää.
No täällä rantamailla toki vanha tontti on pohjalta sinistä tönkköä savea mutta perennamaat on reilusti koholla tai pieniä rinteitä pihassa. Hiekalla, kompostilla jne. kuohkeutettuja. Olen kokeillut puolivarjossa ja auringossa. Todennäköisesti vain surkeaa moukantuuria. Sisulla yritän kunnes suostuvat kasvamaan.