Ole hyvä Milli, vaikkei varmaan mitään kummoista apua ollutkaan. Mutta kun on kiire tehdä päätöksiä kylvänkö nyt vai enkö, niin silloin ei välttämättä voi jäädä odottamaan jos joku todella tietävä hoksaa kysymyksen, maijameikäläiset sitten yrittävät olla avuksi parhaansa mukaan
Punajuuritaimirivistöille tuli tehtyä eilen ensimmäinen harvennus, tai siis sille raidalliselle. Keltajuurikkaasta on itänyt vain kolme siementä koko rivistä, no eipä tarvinnut tehdä harvennusta.
Kertokaas nyt viisaammat mikä menee pieleen kun nyt kahtena vuonna peräkkäin punajuuret eivät ole kasvaneet juuri nimeksikään? Ne on sellaisia sormenpään kokoisia, kasvu on ollut äärimmäisen hidasta, ja pysähtynytkin jo kokonaan. Ne vain jurovat paikoillaan. Lähtevät kyllä hyvin itämään mutta siihen se ilo loppuukin.
Maassa on kompostimultaa ja kanankakkaa, ja multavaakin maa on. Paikka on aurinkoinen ja vettäkin ovat saaneet. Jotain puuttuu, mutta mitä?
Puuttuu tasainen kosteus tai lannoitus on sittenkin liian vähäinen. Punajuuri on uskomaton syöppö sekä lisäksi juoppo.
Mulla alkoi punajuuret kasva vasta sitten kun saveen perustetussa kasvimaassa multavuus nousi riittäväksi vuosien saatossa. Samaan aikaan alkoi lantakompostia olla riittävästi, eli n 4 m3 aarille (4 ämpärillistä neliömetrille) vuosittain lisättäväksi eli tosi paljon. Lisäksi vielä ruohosilppukate pitämään kosteusolot tasaisina. Nyt tulee sellaisia vähintään greipin kokoisia palluroita…
Vertailuksi että tänä keväänä kylvin lämmittämättömään kasvihuoneeseen myös punajuurta. Kasvupohjana maatuva turve-hevonpee ja pinnassa n 10cm kompostia. Samassa laarissa kasvaa salkopapua ja viereisessä rivissä juoppoja naurita. Punajuuret ovat mitättömiä, ei edes sormenpään kokoisia vaikka lannoitusta on, kasvukausi alkoi huhtikuun lopulla, valoa on… Kosteusolot eivät vain ole riittävän tasaiset vaikka olen kastellut pari kertaa viikossa. Ehtivät kuitenkin kuivahtaa kasteluiden välissä ja se riittää.
Beta-suku on muistaakseni alkuperältään rantakasvi joten se auttanee miettimään kasvin vedentarvetta.
Molybdeenin puute saa muistaakseni punajuureen kovia mustia paukamia (kasvuhäiriöitä), joten hivenainepuutekin on aina mahdollinen punajuuren kanssa.
^Kiitosta! Mä vähän luulen että se on tuo kosteus, sillä juurikin viime vuonna kun ongelmat alkoivat, siirsin lähes koko kasvimaan sellaisiin kehyksiin, sanotaanko sitä nyt potargen-tyyliksi vain miksi. Ja nyt kun kasvuala ei ole maanpinnan tasossa samalla tavalla, kuivuukin tuo mokoma herkemmin. Kaikki muut on kyllä viihtyneet erittäin hyvin.
Ensi vuodeksi tämä tekee maavaraisen penkin uudelleen, nih!
Oliskos kellään hyviä (mieluiten gluteenittomia) punajuurireseptejä? Kaivoin eilen osan punajuurista ylös, olivat ihan hyvän kokoisia. Laitoin äskön uuniin ruokakerman ja vuohenjuuston kanssa, mutta lisää ruokaideoita kaipaisin seuraavaan nostoa varten.
Mitenkäs muuten, voikos punajuurta pakastaa ja mitenkäs sitä pitäisi silloin esikäsitellä?
Olen kuutioinut ja muutaman minuutin esikeittänyt pakastimeen. Säilyvät hyvässä kellarissa hyvin kevääseen ilman mitään käsittelyä.
Olen joskus laittanut karkeana raakaraasteena pakkaseen. Teen usein punajuuresta pataruokaa jauhelihan ja aurajuuston kanssa. Valmiina ruokanakin olen joskus pakastanut, kun on tullut tehtyä liian paljon. Yksi meidän herkku on kypsentää uunipannulla juureksia ja broilerinpaloja. Lisäksi öljyä, suolaa, pippuria ja hunajaa. Valkosipulia lisäksi monta kynttä/ruokailija.
Ei pidä unohtaa vanhaa kunnon rosollia, nyt vasta itse ymmärsin, että sitä voi kesälläkin syödä. Meillä menee kyllä eniten etikkapunajuuria talviakaan, laitan niistä usein salaattia majoneesin kanssa. Sitten muita äärimmäisen yksinkertaisia vinkkejä punajuurien käyttöön:
Kokonaiset punajuurit voi kuorittuina kypsentää uunissa, vähän öljyä ja mausteita vain päälle. Ja ehkä joku muukin juures seuraksi. Pannulla voi paistaa punajuuripihvejä, eli vajaan sentin paksuisiksi kiekoiksi leikattuina, voi vaikka paneroida ensin. Tai sitten punajuuret lohkoina, samoin sipulia, porkkanaa, palsternakkaa yms pataan veden kanssa, hunajaa ja suolaa, ehkä muitakin mausteita ja haudutetaan hiljaa kypsiksi. Raakaraastekin on hyvää, vaikka omenaa tai porkkanaa joukkoon. Lindströmin pihvien ohjetta en nyt etsi, mutta se löytyy joka keittokirjasta. Ainakin valiolla oli joskus ohje aurapunajuurilaatikkoon. Se oli kutakuinkin saman tyyppinen kuin porkkana- tai lanttulaatikko-ohje, mutta siihen tuli kaksi pakettia aurajuustoa, ellen nyt sekoita johonkin toiseen ohjeeseen.
Kiittää ja kumartaa!
Pakkaseen menee siis osa, ehkä kokeilen säilömistä etikkaankin, mutta kyllä ne vaan on parhaita, kun heti tuoreena syö. On siis niiiin hyvää punajuuri-vuohenjuustolootaa että! Tuo paneroitu pihvi kuullostaa oikein hyvältä idealta, samoin uunijuurekset, niitä sitten seuraavaksi. Auran kanssa punajuuri onkin herkkua, se on tuttua ruokaa jo ennestään. Slurps!
Hyvin säilyy jääkaapissakin. Vielä kesäkuussa löytyi hyvä punajuuri muovikassista.
Mun herkkua on simppeli, pannulla paistan jauhelihaa, silputtua sipulia, valkosipulia, (perunaa, kesäkurpitsaa) ja kuutioitua punajuurta, lopuksi lisään punajuuren naatit silputtuna. Suolaa ja pippuria ja eikun syömään.
Pastakastikkeeseen tulee sipulia, punajuurta, kermaa, yrttejä, jotakin lihaa.
Yllättäen muuten savulohi ja punajuuri sopivat loistavasti yhteen, kannattaa kokeilla.
Punajuurta intialaisittain maustettuna kera paksun jogurtin, riisin kanssa syötynä, se vie kyllä kielen mennessään.
Makkarakeittoonkin lisään punajuurta, kun en itse etikasta ja siten “oikeasta” bortsh-keitosta pidä niin tämä on minun suuhuni parempi versio. Keittoon käytän mieluiten chioggiaa tai valkoista punajuurta, ne kun eivät värjää koko soppaa.
Jauhelihapihveihin raastan reilusti punajuurta sekaan.
Tänä syksynä kokeilen myös suklaamuffinseja joihin raastan punajuurta hienolla terällä sekaan. Jos kerran kesäkurpitsa ja porkkana sopivat hyvin leivontaan niin makeamman punajuuren pitäisi suorastaan kruunata leipomus.
Punajuuri on yksi lempijuureksista. Usein keitän kuutioita tai suikaleita kalanlisukkeeksi, silloin voi perunan jättää hyvin pois.
Myös leivitetyt pihvit tuoreista punajuurista ovat herkkua.
punajuuren “siistimpiä” serkkuja keltajuurikkaita otin mökiltä mukaan ja raastoin ne äsken (enkä tällä kertaa telonut sormiani:-)) sipulin, punasipulin ja talvivalkosipulin kanssa. 4 x 3 dl piukkaan pakattuja purkkeja tuli pakkaseen. ei tuossa muuten paljon olisi mainittavaa, mutta kun sipuleita oli kutakin yksi ja juurikkaita kaksi, niin ne olivat kohtuullisen kokoisia. kiitos ja ylistys vantaanjoen vedelle. nyt vasta elokuussa se taas oli käyttökiellossa.
meillä syödään syksyn sateisina päivinä keltaistakin borssikeittoa…
Mitä tästä kantsis tehdä?
Pojastako? Puutarhuri
Mahtava punajuuri! Tuostahan tulee vaikka mitä herkkuja: uunipunajuuria, salaattia homejuuston kera, bortskeittoa jne…
Etsin tietoa punajuurikkaan kasvatukseen liittyen ja liitän tähänkin linkin
Punajuurikkaasta tietoa , siellä on kattavasti tietoa juurikkaista (Lounais-Suomen puutarhayhdistys).
Punajuuri on hallanarka, viihtyy aurinkoisessa kosteutta pidättävässä ja syvämultaisessa puutarhamaassa, kasvaa parhaiten 15–20 asteen lämmössä kun ilma on kosteaa. Täytyy yrittää löytää siis aurinkoinen paikka jonne halla ei pääse helposti ja jossa kuumuus ei kohoa liian suureksi ?
Mieletön tuo tamarillon jättipunajuuri, tekisi mieli siirtää se viesti tuonne jättikasvis-ketjuun esimerkiksi mitä tavoitellaan
punajuuri kerää nitraatteja (vrt pinaatti) ts liikaa typpeä pitää välttää. enpä siksi laittaisi sitä kurpitsan viekkoon. punajuuri kasvaa myös parhaiten aika raskailla savipitoisilla mailla. ei mielestäni tarvitse vettä paljon enempää kuin perunakaan. ja samalla tavalla kuin perunalla kalkitussa maassa posket menevät punajuurellakin ruvelle. kaikkien juurikkaiden tapaan kasvaa hyvin syksyn kosteudessa ja viileydessä…
mai-leen vinkit punajuuren kasvatuksesta olivat minulle uusia, jotenka kiitos niistä. Tänä vuonna toivon onnistuvani viime vuotta paremmin.