Punajuurikas (kelta/valko/raita) ( punajuuri ), Beta vulgaris

Mihinköhän tuo suolaus perustuu?
Minä laitan keväällä maahan peruslannaksi syyslantaa ja sillä saavat kasvaa. 
Typpeähän punajuurelle ei kantsi paljo antaa kun minun tiedon mukaan se varastoituu mukulaan nitraattina.
Eikähän muutenkaan oo tarkoitus kasvattaa reheviä naatteja vaan niitä mukuloita.
Ainahan nuo on hyvin kasvanut ainakin tähän asti. 

Punajuuria oli pakko säilöä eka 3kg. Kasvavat liian isoiksi ja aivan liian ahtaassa.
Syöntiin jätin kilon verran jotka laitoin vain etikkaveteen.

Eka 3kg säilötty. Otin harventamalla kun joku ei näemmä oo raskinut harventaa aikaisemmin. 

Kyllä kai yöpakkasia voi tulla vielä kesäkuussakin. En tiedä itävätkö jääkylmässä maassa, voithan koekylvää jonkin verran ja loput sitten kun lämpenee. Itse kylvän useammassakin erässä ettei tuu liian isoja. Pienemmät on paremman makusia.

Olen luullut että punajuuret saa kylvää vain lämpimään maahan mutta:-“Punajuuren voi kylvää huhtikuun lopulta alkaen, kunnes maan lämpötila on vähintään 5 °C. Jotkin lajikkeet voivat virittyä kukkaan jo ensimmäisenä kasvukautena, jolloin sato on hieman heikompi.”-

Ne harvat kerrat kun olen koittanut en ole onnistunut punajuuren kanssa. Jostain luin että ei tee mukulaa jos kylvää liian syvään.
Olen ostanut punajuureni paikallisesta kaupasta joulun jälkeen tarjouksesta lantun kanssa, jopa vain 10c kilo. Paitsi että tänä vuonna ei ollut ja joudun kokeilemaan tuota punajuurta.

Miten punajuuri voi epäonnistua? Olen koko ikäni kasvattanut niitä kuten porkkanaakin.
Kasvimaalla onnistuu aina kaikki, samoin kylmä käsittelyssä olevat siemenet, niistä tulee taimia. Sisätiloissa kasvattaminen on sitten toinen juttu, se onkin jo vaikeampaa.

Ehkä asenteessa vikaa kun kaupasta sai punajuuria halvalla, halvimmillaan 10 centillä kilo. 

Mutta kysytäämpä Googlelta: Kasvimaasi saattaa olla ylilannoitettu, jonka seurauksena naatit kasvavat, mutta itse juuressato jää vaivaiseksi. Erityisesti porkkana kärsii liiasta typestä, mutta lehtivihannekset sen sijaan rehottavat.
Voi olla muitakin syitä. Esimerkiksi punajuuri kasvattaa helposti kukkavarren, jos kylvös on tehty kovin varhain. Kun kukan kasvattaminen vie voimat, ei sitä riitä juureen.

ja: https://www.meillakotona.fi/kysymykset/punajuuri-ei-kasva

Huomio kylvöajasta: (Kylvä suoraan avomaalle
Itäminen nopeutuu kun liotat siemeniä yön yli. Tee kylvö muokattuun, kevyesti kuivuneen maahan toukokuussa. Kun haluat varastoitavia juurikkaita, voit kylvää vasta kesäkuun puolivälissä, jolloin juuret eivät kasva liian suuriksi ja puudu. Kylvä siemenet 2–3 cm syvään vakoon, 4–8 cm:n välein. Mitä harvempaan kylvät, sitä isommiksi juuret mahtuvat kasvamaan. Riviväli 30 cm. )

Loppujen lopuksi tulen ainakin itse sihen, että punajuuri kannattaa istuttaa vasta +10 asteiseen maahan.

Kun seurasin aikoinani Australian Master chefiä niin huomasin miten monimuotoisesti siellä käytetään punajuurta. Laitoin sen jälkeen sitä puolta enemmän. Suomessa sitä ei hyödynnetä niin paljon kun on mahdollusta ja se on harmi, siitä on niin moneen. Voi tehdä jopa huulikiiltoa, huulipunaa myös ja kun keitän punajuuria niin siitä liemestä teen sherryä, tosi hyvää tulee. :kissing_smiling_eyes::wine_glass:

Kunhan sää pysyy muutaman päivän vielä näissä kesäisissä lämmöissä, käyn kuokkimassa savikkoon jonkinlaisen penkin punajuuria varten. Koska peltosarka on hyvin vaivalloisessa paikassa, täytyy viedä lisämaata ämpäreillä. 

Hypistelin myös tänään punajuurisiemenpussia. Kylvö piakkoin kunhan kerkiän.
Alkoi yhtäkkiä tuntua että oma savinen kasvimaani on aika helppo kuitenkin verrattuna Emadiganin omaan. Saan kummiskin operoida tasamaalla ja  punajuurien tarpeeseen siinä riittää syvyyttä. Porkkanat on sitten ihan toinen juttu :crazy:

Kolome kiloa säilykkeenä,vielä yli puolet maalla.
Hyvin ovat kasvaneet tänä kesänä.

3 tykkäystä

Kyllä sun taas kelpaa talvella noita pistellä!
Mä en ole vielä ees vilkassut millanen sato on tulossa. Naatit on komeet kyllä :smile: