Punajuurikas (kelta/valko/raita) ( punajuuri ), Beta vulgaris

Minä kai olen joutunut punajuuria, porkkanoita, mansikoita yms. kasviksiani kastelemaan koko kesän. Kaikki olisivat takuu varmasti muuten kuolleet. Äskettäin ulkosalla totesin että huomenna pitää taas kunnolla kastella. Mansikoita en enää kastele mutta muut on pakko.

Loput punskut nostettiin,nuot kolome ovat “jättejä” suurin paino 1.523 gr

Minulla oli tänäkesänä vaan muutamia punajuuria kasvamassa mustalla muovilla katetussa penkissä. Tilasin Seemnemaailmasta siemeniä, joista kasvaa yhdestä siemenestä yksi kasvi, niin ei tarvinnut harventaa ja kylvö muovin reikiin oli helppoa.
Nostin ja keittelin ekat elokuun alussa kun ne kiemursi maan pinnalla kuin käärmeet ja lehtiviidakon alla oli myyrä nakertanut jo yhden pitkän melkein poikki maan pintaa myöden.

Pari viikkoa sitten nostin loput isoimmat, joista muutamalla on juuren päässä parit lehtiruusukkeet. En ole moista ennen havainnut tai sitten ehkä en ole vaan kiinnittänyt huomiota.

Jaahas… Mies tarttui kauppareissulla punajuuren siemeniin. Nyt olisi niitä tulollaan kokeiluerä, 2mX1m penkin pätkä. Pussin mukaan viihtyvät savimaassa, ja sitähän meillä riittää, mutta savi on kovaa kuin kivi. Pintaa on möyhennetty ja rikottu, ja jonkinasteinen kohopenkki on aluillaan.

Saveen löytyy sekoitettavaksi turvetta ja puutarhamultaa. Onko jompi kumpi parempi vai hurautanko mukaan kumpaistakin?

Maan ravinnetilanteesta ei ole mitään haisua, mutta herukat ja marja-aroniat tuossa kasvaa ja rehottaa vauhdilla, että kaipa siellä jotain rehujen ruokaakin sitten on. Lannoitteeksi löytyy kekkilä/biolan(?) hevonkakkarakeita tai sitten ihan vaan nurmisilppua. Kannattaako lannoittaa varalta kylvön yhteydessä, ja jos kannattaa, onko hevonkakka vaiko nurmisilppu parempi idea?

En oo koskaan vielä kasvimaata hoidellut joten on peukku keskellä kämmentä. Ketjusta jo lukaisin että kohopenkki ei välttis oo paras ratkaisu, mutta vielä ei muuta vaihtoehtoa ole.

Ok, pitää pyörähtää siellä. Kiitos😃

Tämän verran säilötään,loput syyään tuoreeltaan.

Harventelin taas kun kasvavat niin nopeaan. Aamulla lämmitän uunia ja laitan pellille paloina sittä kypsymään.
Liian aikaista vielä varastoida kellariin.
Sais vain vielä jotain mahtumaan pakastimeen.
Etikka liemeen en säilö, ei tee meillä kauppaansa.

Nostin isoimmat säilöntään,pienemmät jätin vielä maahan.Net syvään tuoreeltaan.Nostin yhen keltajuurikkaan ku kukkavartta änkes tulemaan,sais nähä onko puumainen.

Keltajuurikkaat näköjään uppaa kasvamaan isoksi, sullakin on aikamoisen kokonen tuo.
Tässä yks jonka tänään hain kasvimaalta

Toi musta on ihan vaan pintarösöä, ihan ehjä juurikas se on vaikkei siltä näytä. Molemmat päät leikattu siistiessä pois. Näkyy tietty painossa vähentävänä.

Joo,isoja näyttää tulevan.
Miten laitat? Kuuklet8n ja sielä sanottiin että raakanaki voi käyttää,raasteena ja kuutioina.No,tuo raastettiin ja ei pysty syömään,mulla tuli kurkkuun mahoton karheus ja kipu,mussukalla vähempi.
Kokeillaan kypsyttämällä.

Laitoin edellisen kerran  silleen että tein ohkasia tikkuja ja paistoin ne pannulla. Niistä tuli ihan hyviä. 
Tänään tein uunijuureksia ja laitoin keltajuurikkaita sinne myös. Pilkoin sellasiksi n. peukunpaksuisiksi tikuiksi, ehkä vähän ohuemmiksi. Juureksien päälle suolaa ja mustapippuria + sekoitus,  ja viimeseksi öljyä + sekoitus.  185 asteessa tunnin verran. Mulla oli vähän kauemmin ja ne pääsi jo kuivumaan vähän liian tahmeiksi.  Keltajuurikas toimi tollalailla tehtynä myös hyvin, meinaan ehdottomasti laittaa uudelleen !

Keltajuuri sopii mielestäni keittoihin loistavasti, antaa liemeen kauniin värin muttei värjää ikävästi kuten punajuuri.

Nostin kokeeksi muutaman punajuuren uunissa paahdettavaksi, vaikka ovat tietenkin vielä aika maltillisen kokoisia. Huomasin että osassa penkkiä naatit ja myös maasta pilkottava juurikas ovat oudon kalpeita, siis ruodin punainen puuttuu, vaikka lehdet ovatkin vihreät ja juurikas näyttää muuten olevan ihan ok.
Tietääkseni kylvin ihan tavallisia punajuuria. Onko värimuuntelu normaali juttu, vai onkohan
jokin pielessä?

Keltajuuria tulee vain muutama, mutta saavat nyt sitten kasvaa isoiksi. Hyvä on vauhti, kun alkuun pääsivät.

Punajuuret kasvaa vauhdilla. Kokoajan syödään punajuurisalaattia mutta tänään säilöin 3kg kun oli pakko taas harventaa.
Ei ihan vielä kehtais kellariinkaan nostaa ja pakastimiin ei toistaiseksi sovi. 

Aloitin punajuurien nostoa kasvimaalta. Mulla on jättipunajuuria jotka on jääneet pienikasvuisiksi mutta normipunajuuriin verrattuna kummiskin kookkaita. Pilkoin tänään kaksi palasiksi ja paahdoin ne uunissa. Täysi uunipellillinen tuli. Äsken otin pois uunista ja maistelin.
Hävyttömän hyvää !

Punajuurista Seemnemaailm sivulta minulle ihan uutta tietoa: “Kun kasvatat punajuuria, muista, että tämä rakastaa tavallista ruokasuolaa. Kasvun aikana sitä on ruokittava kahdesti natriumkloridiliuoksella (1 rkl. Lusikka 1 vesiämpäriä kohti, laskelma 1 m2 puutarha-alaa kohti). Voit myös levittää kuivasidontaa, jota seuraa runsas kastelu, jotta ravinteet pääsevät nopeasti juuren kasvualueelle.” 
Samalla selvisi, miksi eivät kasvaneet viimekesänä(kään) kunnolla: Jos taimet istutetaan liian syvälle sukeltaessa, juurikasvit osoittautuvat pieniksi (eli on tarpeen istuttaa matalasti - syventämättä juurikasvin kaulaa). Eli ilmeisesti olen kylvänyt liian syvään/ kylvöstä kastelessa kaivautuneet syvälle?

Oho,en oo tuota suolajuttua tiennykkään.Pitääpä ens kesänä kokeilla.
Punajuuren ku oon kylyvänny oon ”vahingossa” jättänny pintaan.Hyvin ovat kasvaneet.

Harvennuspunajuuria.
Hyvä,nyt hokasin tuon suolajutun,tämä lähtee suolaamaan punajuuria :face_with_hand_over_mouth:

Pitäsköhän munkin kokeilla tota suolavesijuttua. Huomenna on kasteltava kummiskin kasvimaalla, varmaan  3 ämpärillistä mun vähäsille punajuurille riittäis.  Helppo toteuttaa, keittiössä vaan pieneen määrään kiehuvaa vettä sulattaa suolan.  Eipä tuo paljoa ota jos ei vaikka annakaan.